Annons:
Etikettgiftormar
Läst 10235 ggr
Wassago
11/6/09, 8:36 PM

Bitis gabonica rhinoceros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste ju bara visa upp vår nya skönhet, Gabon tösen Miss Piggy! (e kompanjonen som döpt henne bara så ni vet) Hämtades hem från Holland för några veckor sedan och ligger ännu så länge på fel ställe (kompanjonen) men snart så e hon förhoppningsvis hemma på friden! Visst e hon ljuvlig?

Annons:
Trollhassel
11/6/09, 9:52 PM
#1

Åh, en av favoritarterna! Snygging!!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AndreasS
11/6/09, 10:49 PM
#2

Riktig skönhet. Gillar namnet Flört har en barndomsvän som kallas för det.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Saga85
11/6/09, 10:55 PM
#3

#2 Bitis eller Miss Piggy? Flört

Svinsnygg dam du fått tag på Glad

Trollhassel
11/6/09, 11:05 PM
#4

#3 Tror han menade Miss Piggy?

Jag har haft en mus som kallades "Bitis". Hon var bitsk.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wassago
11/7/09, 7:20 AM
#5

#4 Enligt kompanjonen kommer den framtida fästmannen att få hete Kakmonstret! Tycker ju nästan det e hädelse men e det priset man får betala för att vi skall ha dessa underbara djur så må det väl vara hänt! Glad

Trollhassel
11/7/09, 11:29 AM
#6

#5 Haha, ja man kan ju inte påstå att namnen passar så bra men det får väl gå. Jag skulle nog lite skämtsamt döpt dem efter seriemördare eller något sånnt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
AndreasS
11/7/09, 11:53 AM
#7

#3 Miss Piggy


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Venomous
11/7/09, 6:15 PM
#8

Nu får väl jag (kompanjonen) säga att det är utmärkta namn på dessa varelser.

1. Miss Piggy ska ju anses vara söt, Det är vår gabon

2 Gaboner äter som grisar, det gör vår också

När det blir en pojk då får det bli cookie monster för att:

1. Kakmonstret äter också som en gris

2. Han e blå och det finns lite blått i gaboner (lite mer ologiskt kanske)

Så lite filosofisk logik ligger det bakom namnvalen

Och att lilla miss piggy faktiskt bor på helt rätt plats för en tid framöver. Hon e mycket nöjd med tillvaron. God mat varma bad och en mjuk go hög med löva att krypa ner i.

Andra fina namn som några av mina och wassagos djur har som bor hos mig är 1.1 Korallkobror som heter Tim och Lisa efter tomtebarnen i Trolltyg i tomteskogen. 1.1 Vipera aspis aspis som heter Måns och Maja Gräddnos från Pelle Svanslös.

Dessa namn kan också förklaras om så önskas Skrattande

Saga85
11/7/09, 6:23 PM
#9

Jag förstod faktiskt att det var Miss Piggy, försökte bara vara lite lustig. Skyller min dåliga humor på att jag är Göteborgare Flört

#8 Fin logik.

Wassago
9/1/11, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sedan i våras finns numera Miss Piggy där hon skall vara, nämligen hemma på friden! Blivit en tvååring nu som äter 250g råttor med god aptit och sakna närmar sej en meter i längd! :)

[Dominik]
9/1/11, 7:01 PM
#11

Åh fyfyfyfyfyfyfyfyfyfyfyfyfyfyf fa-an!!!! Jävlar, o shIt OMG OMG OMG ASSÅ WOW!!!!!!! Din(a) fjärliorm(ar) är så vackar. Dom är mina favoritormar. Världens vackraste o kulaste asså SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Wassago
9/1/11, 7:39 PM
#12

Japp, åtminstone en av de vackraste ormar som finns, men "kulaste" vet jag inte… :) Hon är uppfödd Tjeckien. Börjat titta efter lämplig kille till henne nu!

[magnus237]
9/1/11, 8:41 PM
#13

trevlig orm helt klart en fin bitis

Annons:
Tarantula
11/28/11, 10:07 PM
#14

Mycket fin. Får man fråga från vem hon kommer?

//Niklas

[magnus237]
11/28/11, 10:40 PM
#15

har själv planerat koral kobra lagomt till jul pasa på då jag ändå ska till tyskland o hämta  atrax rubustus avels par

Wassago
11/28/11, 10:57 PM
#16

Ska kolla papprena på henne Niklas! Ja, hon e riktigt grann och verkar behålla sina ljusa färger, börjar visa lite humör nu! Gillar vi! :)

[magnus237]
11/28/11, 11:14 PM
#17

dom kan vara griniga bra det då mår ormen bra

Tarantula
11/30/11, 8:34 PM
#18

Gör så Ingo. :)

//Niklas

Hanna
12/6/11, 7:27 PM
#19

Vilken jättevacker orm :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wassago
8/8/12, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Miss Piggy är nu ca 3.5 år och har passerat 110cm i längd, är en viss skillnad på första bilden i denna tråden och denna! :) Fortfarande är hon kronjuvelen i samlingen på Lilla friden!

Annons:
Littlem
8/8/12, 10:26 PM
#21

Otroligt vackra ormar detdär!

[RoxannaH]
8/9/12, 4:58 PM
#22

Aldrig sett på maken! Förvånad

Wassago
5/9/13, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nu har Miss Piggy passerat fyra år, drar sej mot 115cm och firade sin födelsedag med en 450g råtta! :)

fluffis
5/9/13, 7:24 PM
#24

Ja, födelsedagar ska ju firas 🙂

Nitra98
5/10/13, 5:02 PM
#25

Vilken fin tjej! Det där mönstret på ryggen ser helt overkligt ut, som ett band som är trätt genom skinnet. 😃

Rottenroth
6/28/13, 10:09 AM
#26

Piggy har extremt fint mönster! Konstigt? Hon är ju gaboon ;)

All these years, I thought I liked chicken cause it was delicioius; but turns out, I'm genetically predisposed to likin chicken! 

[peter54]
6/29/13, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Har du hittat någon "spouse" åt henne ännu Ingo? Glad

Många Bitis är riktigt snygga. Synd att det inte fanns digitalkameror på 70-80-talen. Många hade satt i halsen över mina båda 7-8 kilostjejer, puffaddrarna Lilla Kråkan, som var en röd puffadder uppfödd på Skansen och den ännu större "Trash-bin", en 130 cm lång Tanzaniatös, svart-gul-vit-nougatfärgad.

Jag har bara en gammal instamaticbild av Lilla Kråkan som 3-åring.

Annons:
Wassago
6/29/13, 5:48 PM
#28

Den där flickan kan man ju inte beskylla för att vara snålmatad i alla fall! :D Blir nog en unge inköpt i år, väntar på att kompisens flicka skall lägga ur sej. Miss Piggy e ju inte könsmogen än på två år skulle jag tro, dom tar tid på sej! :) Hannarna kan man få klara på tre… m lite tur..:)

[peter54]
6/29/13, 8:35 PM
#29

#28 Nä, men det var mycket svårare då att få tag i mat, det minns du säkert också, så när jag väl hade så fick de ordentligt med käk.

Tanzania-honan jag hade var ännu större än den här. Du må tro att jag blev chockad när jag fick hem ett påstått avelspar från Göteborg och det visade sig att de var mer eller mindre färglösa, två tre toner grå och inte grövre än vad min treåring på bilden var 15 cm bakom huvudet.

Wassago
6/29/13, 9:03 PM
#30

Jo, minns hur en fick kuska land å rike runt för foder! :D Inge kul när man går på sådana nitar…Kommer att skaffa mej nån mindre lokalitet av puff framöver! Finns en som stannar runt 60cm! :P

Wassago
6/29/13, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Dagsförsk bild på Miss Piggy!

Wassago
2/25/15, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Miss Piggys fästman, en vacker 2.5årig kille med lokalitet "Elfenbensskusten" ligger nu och växer på sej! :)

Wassago
2/25/15, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Miss Piggy själv har passerat 130cm och väger strax över 6 kg nu och är lika rasande vacker som alltid! :)

Bilden är tagen av en vän vid namn Tommy Ädelhult

Hanna
2/25/15, 10:51 PM
#34

Vad roligt med lite nya bilder! Jag bara älskar utseendet på dessa ormar.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[peter54]
2/25/15, 11:33 PM
#35

De är vackra och mäktiga, men de är en hel del annat också som innebär att jag inte vill ha dem hemma 😉

Wassago
2/26/15, 8:22 AM
#36

Hahah ja, så är det ju Peter.. Men allt handlar om säkerhetstänket och att aldrig glömma hur dom där helt plötsligt kan bete sej! :) Samtidigt är dom ju bland det vackraste som finns enligt mej.. En timma framför Miss Piggys terrarium ramlar fort iväg… :) Å nu närmar jag mej så sakta drömmen om att kanske lyckas få ungar på dessa fantastiska skapelser! Är en mer än 20 år gammal dröm! :)

fluffis
2/26/15, 10:55 AM
#37

Vad spännande med en fästman 🙂

Och fina ormar!

Wellcraft
2/26/15, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nog är de snygga alltid.. Och kamouflage det har de också. Favorit arten :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tarotstollan
3/7/15, 1:46 AM
#39

Väldigt vackra mönster! Hur gamla kan de bli i frihet och fångenskap? Hur stora i kg och längd kan de bli i frihet och i fångenskap?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Wassago
3/11/15, 5:13 PM
#40

Snygg en där Emmy, e det din?  Tarotstollan, dom kan maxa ut på 180-200cm men det är honorna som kan bli så stora, hanarna blir betydligt mindre! Skulle annars säga att en normal stor hona hamnar på mellan 150-170cm, har bekantar som haft honor som vägt nästan 20kg! Tyvärr är det väldigt lätt att övermata dessa djuren så merparten av djuren dör eller blir sterila redan i tidig ålder då folk tycks vilja ha dom som bjässar och helst med en gång! Har inte någon åldersuppgift åt dej tyvärr, men skulle kunna tänka mej att de kan bli mellan 20-25år vid rätt skötsel!

Wellcraft
3/11/15, 6:20 PM
#41

#40  Nej den bor på ett tropicarium, lyckades fota den på nära håll under praktiken där :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Tarotstollan
3/11/15, 7:07 PM
#42

Tack för informationen. Tur att de inte bor i Sverige då, hade jag sett en sådan ute i naturen hade jag dött!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Wassago
3/14/15, 8:53 AM
#43

Igår, fredag den 13:e gick min älskade kronjuvel bort… En å annan orm man haft har betytt lite mer än de genomsnittliga.. Miss Piggy var en av dom.. Vet ej dödsorsak.. Ledsam dag!

fluffis
3/14/15, 4:30 PM
#44

Men oj vad tråkigt!

Tarotstollan
3/14/15, 7:06 PM
#45

Beklagar men hon var väl inte så gammal? Kommer du att skaffa en ny?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Hanna
3/14/15, 11:04 PM
#46

#43 Men fy sjutton vad tråkigt. Beklagar. Jobbigt när man inte vet varför djuren går bort för en.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Wassago
3/15/15, 12:15 AM
#47

Nä, hon var inte gammal alls, sex år å i princip precis könsmogen! Å ja.. Jag har ju ett par vackra hannar här hemma så jag kommer att börja söka efter en ny hona. Tyvärr är det inte lätt att hitta gaboner som inte är övermatade, det tog över ett års aktivt sökande att finna de två hanarna jag har här hemma då övriga djur jag fann var övermatade och det är den vanligaste dödsorsaken bland dessa djuren, det leder till sterilitet och för tidig död.

[peter54]
3/15/15, 12:15 AM
#48

#43 Var noga med att kolla levern om du öppnar den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: