Annons:
Etikettgrodor-paddor
Läst 3745 ggr
[Kvandi]
2012-10-30 00:26

Grodor på industri

Jag jobbar på en industri där vi ofta hittar grodor och paddor i pumpgropar. Det är för mig en gåta hur dom hamnar där, men det är "bäbisar" så jag antar att de föds där, om ägg kommer med vattnet på något sätt. Jag brukar fånga och släppa ut dom jag hittar. Men nu har vi en pumpgrop(full med aska) där det bor 3-4 vanlig padda och lika många vanlig groda. De verkar leva gott där. Idag var pumpgropen översvämmad och behövde tömmas, djurvän som man är fick jag börja hinka ur vattnet istället för pumpa…. En stackars ödlebäbis hade drunknat, de andra verkar ha klarat sig trots översvämningen. Kan man släppa ut dessa paddor och grodor i naturen nu? Eller fryser dom ihjäl då? Dom har ju aldrig varit ute i det vilda och hinner dom gå i ide om man släpper dom när det är plusgrader som det skall vara nu i nån vecka? Jag vill ju inte orsaka att de fryser ihjäl! Ni som kan grodor o paddor, skall vi fortsätta "ta hand om" dom i pumpgropen över vintern eller skall vi fånga och släppa ut dom?

Annons:
[RoxannaH]
2012-11-26 02:36
#1

Puttar upp för att se om någon vet något om detta. Aldrig hört talas om det själv. Förvånad

[Kvandi]
2012-12-02 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kan kommentera lite själv. Fick kontakt med en som arbetar på Universeum i Göteborg. Han kom t.o.m. ut till jobbet o tittade på dom. Han var helt lyrisk över hur dom överlevde i den miljön!(de är ju så känsliga för föroreningar, o det vattnet är INTE rent, tungmetaller och tvättmedel bl.a.). Hans dom var att antingen tar vi hand om dom eller så dör dom. Att de skall gå i ide är försent så nu får vi hålla dem vid liv över vintern och i april/maj tar jag hem dom "ut på landet" o släpper dom vid en mossmark. Det slutade iaf med att jag nu byggt ett litet grodterrarie i en stor plastlåda i samma rum ute i anläggningen. De får mygglarver som jag hoppas att dom äter(de är mest skräckslagna när man rör sig runt lådan ännu). Jag skall oxå idag lägga ner ett bananskal som förhoppningsvis lockar till sig div gott. De är tre stycken, två som är lika och en som ser lite annorlunda ut. Han nämnde nåt namn som jag glömt…

Gällande paddorna så fångade jag även dom, den ena är så mager så det är skrämmande! De tog jag hem för att kunna mata den lille magre mer under kontroll. De får mjölmask, men den lille vägrar äta dom! Han åt en i tisdags(6 dgr sedn) sen vet jag inte om han ätit de som dom har fri tillgång på. Men den andra paddan är misstänkt tjock så han tar nog dom… Tror kanske den lille blev rädd med sin första larv- nu har jag ju läst på och de kan tydligen bitas? Jag försöker mata honom två ggr om dagen o ibland kommer "jaktbeteendet" men han ångrar sig alltid. Iaf så imorgon skall jag hämta ut en beställd bananflugekultur som den lille förhoppningsvis kan äta av. Tror han kan ha ätit av div småkryp i mossan jag bar in ny under förra veckan, där kryllade med lite smått o gott. Men nu är det -10 ute o mossa kan jag nog inte hämta in med kryp i… Hoppas han överlever tills bananflugekulturen är igång! Det är han som är på bild, nu döpt till Skinny, hur söt som helst! Han hade dött närsomhelst om han inte fått hjälp(o kommer nog dö om han inte tycker om bananflugorna…).

Jag vet f.ö. att det är olagligt att "ta hand om" vilda svenska djur, men det här känns som en speciell situation så jag skiter i det. Men om någon har tips på "hem" dit man kan lämna paddor/grodor så tipsa gärna!

[Kvandi]
2012-12-02 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

För sakens skull så slänger jag in bild på en av grodorna, den som ser lite annorlunda ut mot de andra två.

[Kvandi]
2012-12-02 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

O en till! Samma groda faktiskt, han är modigare än de andra två, de vill gärna gömma sig…

joheck
2012-12-02 23:53
#5

Måste bara säga att det är jättefint av dig att ta hand om dessa små. Många hade nog inte gett dom liven en andra tanke ens. Hoppas att alla överlever så du kan släppa ut dom tjocka och friska till våren. Jag är jätte imponerad av ditt engagemang verkligen!

BellaDonna2
2012-12-07 08:49
#6

Jag håller med #5. jätte fint av dej. Himla imponerad!

Annons:
mandyosv
2012-12-07 10:45
#7

Fint!!

testa att döda mjölmasken först!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Kvandi]
2012-12-10 07:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kan uppdatera nu att den lille fjanten älskar bananflugorna! Han går direkt in i jaktmode när han får hoppa ner i "matlådan"(täckt med strumpbyxetyg, jag vill ju inte ha bananflugor i hela huset. Han får äta under nån timme varje dag. Fyller på med flugor tills han ät mätt. Han tjocke polare får givetvis vara med även om han är förtjust i mjölmask. Bifogar bild på en mager padda som nu har fått en rund fin boll på magen!

Parvel
2012-12-28 13:48
#9

Åh vad spännade med allt det här, följer gärna!

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

[Jimmy_77]
2012-12-29 23:48
#10

Vill tillägga att det inte är tillåtet att hålla viltfångade amfibier i fångenskap. Rom av vanlig groda och padda får man ta in och låta genomgå metamorf, men sedan måste de släppas där de togs upp. Ditt syfte är säkert gott, men frågan är om du är på rätt sida lagen.

[Kvandi]
2012-12-30 08:59
#11

#10 läser du tråden så ser du att jag mkt väl vet om det. Och jag väljer att vara på fel sida, för ett liv är värt mer än en lagtext. Lagen menar säkert väl, men i det här fallet innebär den döden för mina tillfälliga "husdjur". Men du kanske tycker att jag skall släppa ut dom o låta dom dö i kylan, för att vara på rätt sida lagen?

[Kvandi]
2012-12-30 09:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nu har det gått en månad sedan jag räddade dem ur sin äckliga pumpgrop. Alla äter numera bananflugor, enkelt att föda upp, lagom storlek och lätt för mina jobbarkompisar att mata medan jag inte är där. Larverna o syrsorna gick inte hem hos varken grodorna eller jobbarkompisarna… Men alla tre grodorna växer och mår bra! De lever som kungar nu jämfört med det skitiga vatten de var hänvisade till med stor risk att drunkna(de var ju 4-5stycken från början, men bara tre när jag väl fångade dom, resten låg som lik på botten…)

Paddorna har jag ju hemma för att ha koll på den som var så mager. Han blir rundare o rundare för varje dag, nu kan man t.o.m. ana den där goa paddmagen som sticker ut åt sidorna… Lägger upp en bild som visar skillnaden på honom på den månad han bott hos mig. Jag skiter i lagtexter som säger att man inte får hålla "vildfångade"(är de vildfångade när de levde inomhus??) när man ser hur han mår bättre o bättre så är det värt evt lagbrott! Han är så rackarns söt så man smälter! Blir sorgligt(för mig) att släppa honom fri till sommaren!

Jag bombar in några fler bilder snart…

[Kvandi]
2012-12-30 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är den mer välmående paddan, ser ut som en liten dinaosaurie!

Annons:
[Kvandi]
2012-12-30 09:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Den magre ute på jakt…

[Kvandi]
2012-12-30 09:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Mer av den magre…

[Kvandi]
2012-12-30 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och en halvtaskig mobilbild på två av grodorna, medan de är ute på jakt på  bananflugorna som gömmer sig i bananskalet…

Hanna
2012-12-30 14:03
#17

Vilket toppenjobb du gör!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jimmy_77]
2012-12-30 20:51
#18

Ok, hur vet du att du räddar dom? Alla groddjur i svea rike övervintrar mellan oktober-mars, det du gör är ett brott mot deras naturliga livscykel. Det du skulle gjort var att ta de ur gropen och flytta de till närmsta vattendrag. Det du gör nu är idiotiskt och du tror du gör de en tjänst när du i själva verket gräver deras grav. Nu ska du så klart inte släppa ut dom det fattar väl jag med, men du skulle ALDRIG tagit in dom alls. Hur vet du att du gör det rätta när du uppenbarligen inte har en susning om vad du pysslar med?

Hanna
2012-12-30 21:19
#19

#18 Personen i fråga sökte ju hjälp. Men istället för att kanske riskera att de frös ihjäl så togs de in. Det kanske inte är det rätta, men det var ju faktiskt det som det frågades om från första början.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jimmy_77]
2012-12-30 22:52
#20

Precis, men eftersom personen inte fick någon korrekt feedback från början ich sedan tog ett eget (och felaktigt) initiativ, så innebär det ju att personen nu inte kan insr att den inte bara handlat fel utan även bryter mot lagen. Jag upprepar, du gör är olagligt och du har själv erkänt och dessutom uppvisat bevis för det. Det du skulle ha gjort var att flytta de direkt till närmsta vattendrag och lämnat de där. Det Kvandi gör nu är helt galet. Tyvärr är det för sent att ställa saker till rätta (du skulle släppt dom direkt), så nu blir det vad du än gör fel. Och just nu publicerar du bevis på ditt lagbrott och jag vill bara informera om detta men det verkar du skita i. Vet du inte vad du sysslar med så sluta agera som nån sorts viltvårdare vilket du inte är, och tagga ner din arroganta attityd.

Annons:
[Kvandi]
2013-01-01 09:11
#21

Arrogant? Känner mig inte särskilt arrogant, däremot fick du ett svar som passade när du inte hade läst mina inlägg. Det är snarare så att du inte förstått situationen. Jag har inte "tagit in" djuren, de var redan inne, i 20-23graders värme i en smutsig vattenfylld pumpgrop på 50x50cm inne på en industri. De hade inte gått i ide i den värmen, de hade inte ens torrmark.  Att släppa ut dom i nollgradigt hade blivit deras död, det var lite för sent för dom att gräva ner sig. Jag har ju kontaktat en proffisionell expert på amfibier och det stödet räckte för att jag skulle flytta dem. Grodorna bor 2m ifrån den pumpgrop jag hittade dom i, dvs de är inte mer "intagna" nu än vad de själva var när de levde "vilt" i sin lilla grop. Skillnaden är att de har friskt vatten, landmark, tillgång till mat och slipper förgiftas av golvtvättmedel, nikotin(fimpar) olja o tungmetaller. Jag hade ju förståss kunnat skita i dem, låta dom dö en efter en i gropen, men hur skall man kunna gå förbi där varje dag o veta det?

Har svårt o tro att det jag gör leder till deras död, de ser friska o glada ut. När vårvärmen är här så kommer dom att släppas ut hemma på mina mossmarker, långt från industrier. De har missat ett års vinterdvala, men den expert jag pratade med sa att det inte skulle påverka dom. Viltvårdare är jag absolut inte, det är därför jag ber om råd och hjälp. Att jag skriver om mitt lilla "lagbrott" här är ju för att jag vill ha stöd så det blir bra. Jag hoppas att ingen anmäler det utan att det förstås att det här är en mycket speciell situation. Att jag skall "sluta agera viltvårdare" innebär ju att de släpps ut -hur kan det blir "rätt"?

Men jag tackar för dina åsikter, nu vet jag ju att jag skall sluta skriva här eftersom det finns de som tar så allvarligt på det jag gör.

[Twiggys]
2014-07-26 18:49
#22

Hur har det gått med de små liven?

Hanna
2014-07-27 00:36
#23

TS är inte längre medlem.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[mommo 12]
2014-07-27 15:56
#24

Nej.

Hanna
2014-07-27 16:02
#25

#24 Nej, vadå?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[mommo 12]
2014-07-27 16:14
#26

#25 hen finns nog inte kvar på iFokus längre :-)

Hanna
2014-07-27 16:15
#27

#26 Nej, det stämmer bra..

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[mommo 12]
2014-07-27 16:17
#28

#27 Nu tänkte jag på en grej, men jag vet inte vad :-)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: