Annons:
Etikettamfibier
Läst 4774 ggr
SamPosse
2014-03-27 17:29

Eldbukssalamander, yngel & utveckling

Ja så tänkte väl visa lite hur det går med utvecklingen här hemma! fotograferade lite också så ni ser ungefär hur jag gör. Det är första gången jag har salamandrar och särskilt yngel, så tips och tricks är välkommet! 😉 Jag håller en daglig journal så jag håller lite mer koll. Första gången jag kollade igenom växten med ägg som honan valt, hade jag 23 ägg, plus 3 stycken som kläcktes i princip direkt. Det har nu gått totalt 4 dagar, och en till har kläckts! Det är i alla fall 5 ägg som är rätt så redo, och kläckts inom några timmar skulle jag tro. Den första som kläcktes var väl utvecklad och hade liknande "gälar" som axolotl på sidorna för syreupptagningen, och de andra 2 hade inte det när de kläcktes, men nu utvecklat sina egna. Jag har bytt vatten dagligen och håller 3 stycken plastlådor igång. Jag rensade växten idag, och det var 3 nya ägg, mycket troligt obefruktade, då de är väldigt vita. Man ska vara noga med detta så de inte ruttnar med de andra, så de 3 har en låda åt sidan tills jag är 100 %.

(Mycket troligtvis obefruktat ägg, det är i princip helt beige/vitt och de ska vara svarta/mörka)

Här ser ni de kläckta krabaterna! 

Annons:
Lilolizeit
2014-03-27 17:31
#1

Åh va spännande! Det här vill jag följa. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

lollynonna
2014-03-27 17:37
#2

följer:D

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

SamPosse
2014-03-27 18:05
#3

Vad roligt! 😃

Hanna
2014-03-28 01:53
#4

Grattis, vad spännande. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Emmieline
2014-03-28 20:38
#5

följer

SamPosse
2014-03-30 22:20
#6

Här har vi rätt många som nu ska kläckas och börjar blir redo att ta sina första simturer!

Foto

Annons:
SamPosse
2014-04-03 20:30
#7

Uppdatering! Kan ni räkna? 😉 Ständiga vattenombyten, och har rest mycket så får vara noga med rengöringen så inget "skal" ligger och ruttnat efter kläckning! alla är pigga och utvecklas för fullt. Börjat smula ner lite fiskmat till de större, men jobbar i djurbutiken i helgen och ska skaffa bättre mat 😂Visar också på två av bilderna hur den största nu fått två stycken framben, och krälar! så himla coolt va 😃

Mamman! Har inte direkt gett henne ett ordentligt namn förutom "slemmis", hon är så fin och förtjänar nog ett.. förslag?

De första frambenen! (plus man börjar se antydan på bakben)

Uppdaterar jag bra eller är det något ni vill att jag tar med? frågor etc? 🤔

Lilolizeit
2014-04-06 19:49
#8

Dom är fantastiskt söta! 😍

Jag tycker du uppdaterar bra. Men jag ser gärna mer bilder.. alltid. :)

Är tok sugen på eldbukssalamandrar och lagom tills jag tänkte köpa nytt akvarium och börja planeringen så la mina axolotl ägg, så jag har också små ungar hemma nu. :)

Våra verkar vara ungefär lika utvecklade, mina axolotl ungar har fått framben och tårna är på väg nu, dock inga bakben ännu.

Mamman är super vacker! Tyvärr har jag otroligt dålig fantasi, så återkommer med namnförslag om jag kommer på något.

Vilket datum las äggen och hur lång tid tog det tills de kläcktes?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SamPosse
2014-04-09 23:06
#9

Bilder är det lättaste att fixa! :) Rätt säker på att de första som kläcktes, kläcktes den 23e och 24e mars :) De första som kläcktes kläcktes i princip direkt när jag tog bort dem från växten, då jag inte varit uppmärksam att leta efter ägg! :) Mina ägg utvecklades ca 1 vecka, vissa någon dag mer och någon dag mindre. Ett av äggen kläcktes aldrig och det blev supertrångt inuti då ynglet var så pass utvecklat att jag försiktigt fick hjälpa till att kläcka ägget :) gick utan problem. Det tar (vad jag läst) ca 2 år för ett yngel att bli officiellt fullvuxet, så utvecklingen är ju inget man skyndar på, de ser i princip likadana ut varje dag, dokumenterar mest vattenbyten, foder, ifall någon visar avvikande saker/delar, döda eller kläckta. Alla har kläckts (23 st) och har 3 stycken jag trodde var obefruktade ägg men har utvecklats till otroligt ljusa små yngel. Osäker på hur det blir med dem, om allt går som det ska dvs :o

Vad roligt att du också har små yngel! bild? :) Ska uppdatera lite mer ordentliga bilder imorgon, tjolahopp !

Lilolizeit
2014-04-09 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Spännande med dom ljusa ynglen. Jag fick också hjälpa en av de små ut, men den klarade sig inte tyvärr.

Va ska du göra med alla små sen? Ska du sälja privat eller till affärer osv?

Mina axolotl ägg kläcktes den 21 mars, lades den 8 mars, så 2 veckor tog det till kläckning, hade bara sparat 10 ägg och 5 stycken lever än. Uppdaterar mycket på akvariefisk.ifokus.

Om du vill kika är länken från dom kläcktes här (del2) nu finns även en del 3. :) http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/532bf7d5ce12c46dab00058b-pablos-babisar-axolotl-del-2?participating-1

Här är en bild på en av de små ljusa. :) Har 2 ljusa och 3 mörkar kvar. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SamPosse
2014-04-10 13:38
#11

Vad fina! :) alltid velat skaffa axolotl men har inte utrymmet just nu, funkade bättre med små eldbukar. Ska definitivt kicka in på den tråden! Jag tänkte försöka sälja av så gott det går, affärer tar inte in (vad jag vet) från privatpersoner av diverse anledningar, de måste komma från leverantören, som man i sin tur kan kontakta ang. sådant :) Så om någon som läser denna tråd är sugen på eldisar, så kommer det finnas hos mig haha! Tänkte i alla fall behålla 1-2, då jag planerar att skaffa ett större och mer ordentligt akvarium :) har inte ens en ramp till just nu *pinsamt*, men bestämt mig för att köpa helt nytt istället! :)

Lilolizeit
2014-04-13 23:34
#12

Nej axolotl kräver ju en del plats.. Ja precis, leverantörer har jag förstått ofta tar in amfibier från privatpersoner. Jag är sugen, men tror inte jag hinner fixa ett nytt kar särskillt snart. Har nog bara små kar lediga hemma. Du kanske ska skriva var i landet de finns. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

nadilda
2014-04-14 06:19
#13

Trillade in här av en slump. Super söta små varelser! Katla tycker jag hade passat mamman, hon är ju en drake och det har med eld att göra.

Annons:
Kvigan
2014-04-15 18:57
#14

Följer detta också! Har en pyrrhogaster-hane hemma och ska väl skaffa fler salamandrar så småningom. Har haft en del genom åren men har aldrig fått yngel. Spännande att se utvecklingen!

👆 Djurnörd

JACLAR123
2014-05-10 18:28
#15

Uppdatering?! :)

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

JACLAR123
2014-05-23 14:25
#16

Ingen uppdatering? 😃 Det är mycket intressant..

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

SamPosse
2014-06-01 14:38
#17

Jag lovar att uppdatera ikväll då jag ska stor-rengöra och fixa lite bättre organisering! Dessa yngel är inte som grodor och växer oerhört långsamt, men mer om det ikväll!

JACLAR123
2014-06-05 16:01
#18

Vad hände med löftet?😛

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

[mommo 12]
2014-06-13 12:20
#19

Lilolizeit, om jag stavade rätt.

kan inte du visa fler bilder på axololtarna?

Lilolizeit
2014-06-13 13:06
Annons:
[mommo 12]
2014-06-14 09:58
#21

wow :) / mommo 12

SamPosse
2014-06-27 19:55
#22

Ber hemskt mycket om ursäkt att jag inte höll mitt löfte, jag har haft jobb och saker över huvudet ett bra tag nu och har inte haft tid att kika in här alls.

I alla fall så har de små krabaterna tyvärr upptäckt att kompisarna smakar godare än de fiskfodret jag har gett dem, så från ca 30 st är det bara 2 stycken kvar, som inte är särskilt matglada. Jag provade att mata dem med lite olika saker men de är så små ännu att man kan inte slänga i vad som helst :(( Jag delade upp dem så gott jag kunde i början, men hade inte plats eller resurser för att hålla 30 yngel separat . Mina kollegor på djurkompaniet har varit lika förbryllade som jag, och eftersom jag aldrig haft yngel förut har detta varit en utmaning, och har tyvärr inte gått så bra som jag hoppades. Om de har växt så är det en enstaka millimeter från senaste uppdateringen, långsamma små saker! Om ni har någon aning hur man lätt kan hålla yngel levande så ro hit med det, riktigt ledsen att jag förlorat nästan alla och vet inte vad jag kan göra :(

JACLAR123
2014-12-16 14:05
#23

Hur går det? ;P

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

Upp till toppen
Annons: