Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1762 ggr
[mommo 12]
2014-06-22 16:14

Ormhalssköldpadda

Hej jag vill inte ha en ormhalssköldpadda men är väldigt intresserad. Jag är väldigt nyfiken ibland. Så om man har en, och vill skriva så kan jag lära mig lite till. Och kan man även om man inte har så kan man skriva om man kan.

Annons:
Catsneez
2015-04-15 13:16
#1

Det här är väl antagligen ett väldigt sent svar men här kommer det ifallall!

Ormhalsskölpaddor är klassad som akut hotad enligt IUNC lista. De är den 10 mest hotade arten av alla sötvattensköldpaddor. Den finns endast kvar på ön Roti i sydöstra Indonesien i vilt tillstånd. 
Den största anledningen till att människor har dessa sköldpaddor hemma är för att de är så enkla att ta hand om då de knappt behöver skötsel och enkelt lever i ett sötvattenskar. En ägare till en Ormhalsskölpadda har troligen köpt dem från någon som har fått tag på sköldpaddan via illegal handel.

Den första ormhalssköldpaddan kläckt i Sverige blev kläckt på Nordens Ark 2013.
Man känner igen dem på dess ormliknande huvud och väldigt långa hals och deras platta skal men konvexa rutor. Skalet är oftast ca 22cm hos en vuxen art men honan är lite större än hanen. 

Det finns torrperioder på ön som inträffar ett par gånger per år. Precis innan de perioderna eller under dem, så parar sköldpaddorna sig och lägger sina ägg. Detta brukar ske mellan april och november. Äggen kläcks efter 90 dagar, oftast i slutet av november lagom till regnperioden så de slipper sina första veckor i torka.

FannyGoldfish
2015-04-23 11:25
#2

#1

Antar att du pratar specifikt om Roti island snake-necked turtle (Chelodina Mccordi)?

Upp till toppen
Annons: