Annons:
Etikettamfibier
Läst 1397 ggr
[melonen]
2014-08-09 11:25

Japansk eldbukssalamander?

Är väldigt inne på att köpa eldbukssalamandrar, men som alla andra djur är det som sagt inte bara att köpa. 
Så därav undrar jag lite saker: 
1 | Hur mycket vatten  kan man ha som mest i ett ca 100L? Går det bra lite mer än hälften om man har många rötter som dom kan klättra på?
2 | Kan man ha växter i akvariet, nästan hur mycket som helst?
3 | Är det någonting som dom inte alls tål? (Tänker på växter, mat osv) -såklart inte människomat jag syftar på.  Men kan man ha lika växter som till fiskar? Alltså i princip vad som helst nästan?
4 | Kan man ha sand i akvariet eller måste man ha stora stenar så det inte fastnar i magen? (Exempelvis blästersand från Jula)
5 | Är det okej att bara ge fryst mat? Alltså inte till exempel levande mygglarver? Samt att om man vill ge räkor någon dag, menas det med såna man kan köpa i mataffären, alltså helt vanliga räkor? Eller är det såna som finns i djuraffärer!? 
6 | Behöver man en pump och doppvärmare?
7 | Något speciellt man behöver tänka på?

Annons:
fluffis
2014-08-09 13:18
#1

Vad trevligt att du tänker igenom dina köp noggrant. Jag var bara tvungen att säga det 🙂

Det här djuret är inte direkt min avdelning men har du sett de här två skötselråden?

http://reptiler.ifokus.se/articles/4d714e1ab9cb46221d0611d2-skotselrad-eldbukssalamander

http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=c_pyrrhogaster

[melonen]
2014-08-10 02:08
#2

#1 Det är mitt ansvar att ta reda på så mycket som möjligt om de små liven innan jag köper några! :) Tack för länkarna! Blev lite förvirrad då något inte stämde. Hoppas ändå på att någon kan ta sin tid att svara :)

Lilolizeit
2014-08-10 17:08
#3

Hej! Ska försöka mig på att svara på dina frågor.

1) Enligt jordbruksverket så ska de ha 2/3 vatten och 1/3 landdel. Minsta tillåtna vattenhöjd för halvakvatiska salamandrar storlek 11-15cm är 10cm högt och 15+cm är 15cm högt om jag minns rätt. Övriga mått på akvariet kan jag inte i huvudet, man får komma ihåg att det är bottenytan som räknas och inte liter antalet. :)

2) Växter går utmärkt, de ger skugga och är bra att hänga och vila i, dessutom toppen för att behålla en bra vattenkvalité.

3) Det ska gå bra med vanliga akvarieväxter till vattendelen. Ang växter till landdelen så har jag mindre koll så det lämnar jag till någon annan.

4) Julas finkornig blästersand funkar bra. De sandkorn som de får i sig kommer ut igen.

5) Frysmat går bra så som mygglarver, men inte dagligen. De bästa att ge som basföda är mask (kompostmask, metmask, daggmask) till amfibier.

De räkor man köper i mataffären är saltvattenräkor om jag minns rätt och de innehåller för mycket salt för salamandrar.

Jag själv har axolotlar och har små sötvattensräkor i akvariet, de äter upp matrester och alger, å sen funkar räkorna som ett bra "mellanmål" för mina axisar.

6) Att ha en pump/filter underlättar, det minskar vattenbytena och håller det fräscht. Doppvärmare behövs inte, har för mig att de vill ha ca 20grader och det har man ju ofta i rumstemperatur. 

7) De är duktiga rymmare, så se till att det inte finns några ställen att komma ur akvariet, ex där sladden till filter eller lysrörsrampen går

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[melonen]
2014-08-12 07:50
#4

#3 Tack så hemskt mycket för att du tog din tid att svara! Nu ska jag börja planera! 👍

[mommo 12]
2014-08-12 19:13
#5

Antingen för stor sand (större än huvudet) eller små sand korn som går genom magen, och ut igen.

[melonen]
2014-08-18 06:55
#6

#5 Tack då hänger jag med! :) NY FRÅGA: Behöver eldbukssalamandrar något vattenberedningsmedel eller dylikt? :)

Annons:
[EvelinaL]
2014-12-15 21:15
#7

Det är en väldigt stor skillnad på vad japanska och kinesiska eldbukssalamandrar ska ha för vattenmängd så kolla upp vad du skaffar så du inte dödar dom!!!

Upp till toppen
Annons: