Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 762 ggr
Tokyo
2014-08-15 13:14

Solar sällan = skalröta?

En av mina vattensköldpaddor går upp på land och solar väldigt sällan. Jag tror jag har sett honom gå upp en gång eller något sådant, dock vet jag ju inte vad han gör när jag inte är i närheten eller när jag inte är hemma, men ändå.

Detta började när jag bytte landdel. I början gick inte någon av dom upp särskilt ofta, men jag väntade lite för att se om dom skulle våga sig upp snart. Nu går två av dom upp och solar ganska ofta (fortfarande inte lika ofta som innan jag bytte landdel, då solade dom nästan hela tiden), men den tredje har jag som sagt inte sett gå upp.

Han har en lite traumatisk bakgrund, han bodde först hos en ägare som höll honom i ett minimalt akvarium, som inte skötte vattenbyten etc, som inte hade tillräckligt stor landdel (han kunde aldrig torka helt), som inte hade rätt lampor och som inte matade honom rätt, sedan köpte en tjej som heter Milla honom. Det är alltså Milla som har berättat hur den första ägaren behandlat honom. Iallafall, konsekvenserna till denna behandling hade blivit att han tappat en del av skalet på framsidan, men när han kom till Milla växte skalet ut igen.

Jag är lite orolig över att detta kan orsaka att han får skalröta. Jag vet inte hur skalröta ser ut, men jag tycker inte att hans skal ser särskilt friskt ut. Det har sett ut såhär jättelänge. Jag har tyvärr ingen bild, men det är nästan lite vitt ut på vissa ställen, eller iallafall ljusare. Detta försvinner när han ömsar skal, så vissa "rutor" är mörka och vissa (dom som han inte ömsat) är lite ljusare, som sagt nästan lite vitaktiga.

Vad tror ni? Är det någon fara?

Annons:
barkskog
2014-08-15 19:14
#1

Vilken art?

Vilken typ av belysning på solplatsen? Fabrikat, benämning antal watt?

Avstånd från lampan till landdelen?

Tokyo
2014-08-16 12:57
#2

#1 Trachemys scripta scripta

Jag har en vanlig värmelampa samt en Repti Glo 10.0 UVB-lampa (26W) från Exo Terra. Det är ca 40 cm avstånd från landdelen till UVB-lampan, och kanske 30 cm avstånd till värmelampan.

barkskog
2014-08-16 15:29
#3

Prova med att ta bort UV-lampan. Solar glo 10.0 compact ger UVB-strålning med våglängder som kan irritera ögonen men på 40 cm blir UVB-strålningen mycket låg, speciellt om man inte har en reflektor. Problemet med denna typ av UV-lampa är att de på långt avstånd ger mycket lite UVB men att de på närmare avstånd kan ge ögonskador.

Sätt värmelampan på en höjd så att det blir c:a 35° på solplatsen. Om det då blir mer solande bör du byta UV-lampa. Bäst med en lampa som ger både värme och UV.

Upp till toppen
Annons: