Annons:
Etikettoff-topic-annat
Läst 2134 ggr
[..$Dog$..]
9/16/14, 4:17 PM

Ödlefrågor

Vad skulle få plats i detta terrarium, med måtten 60x30x30?

http://www.djurkompaniet.se/reptil/terrarium/terrarium-60x30x30cm

Annons:
Nelley
9/16/14, 4:22 PM
#1

Du kanske ska utgå från terrarium till djur istället för djur till terrarium, alltså du borde ju vara intresserad redan menar jag. Och om du inte har pengar så kanske det inte är tid att skaffa en reptil än. Min åsikt bara. :)

[..$Dog$..]
9/16/14, 4:24 PM
#2

#1 Jag utgår inte från terrarium till djur, Det var bara en enkel fråga, pengar har jag. Jag undrar bara. 🤐

Nelley
9/16/14, 4:25 PM
#3

#2 Okej då :)

[..$Dog$..]
9/16/14, 4:39 PM
#4

Kan ju fråga lite mer här ist för att skapa en ny tråd..

Var har ni era syrsor? när dom ska ''utöka'' sig? Behållare?

vad kan man utfodra leopard geckosarna med?

Räcker det terrariumet som jag skickade till en leo?

[..$Dog$..]
9/16/14, 5:32 PM
#5

Har lite frågor  om skäggagamen också, 

Vad ska man ge för basföda?

Hur stort terrarium behöver dom?
Hur stora blir dom?

[..$Dog$..]
9/16/14, 5:58 PM
#6

Tror ni 83 cm på alla håll (förutom höjden) funkar? jag har nämligen en gammal hylla, tror ni en skäggagam kommer trivas där eller ska man ha ännu större? har fler gamla hyllor.

Annons:
Hanna
9/16/14, 6:05 PM
#7

Nej, terrariet räcker inte till en vuxen leopardgecko. Jag matar mina med kackerlackor då syrsor låter, hoppar och är svåra att hålla vid liv för många. Går att ha foderdjuren i en vanlig låda från Ikea.

En vuxen skäggagam bör ha ett terrarium på minst 150 cm, läs gärna L80 för marklevande ödlor. Finns även dvärgskäggagamer.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Medaljjägaren
9/16/14, 6:08 PM
#8

En skäggigs ska ha c.a två meter hit och dit har jag för mig, men jag är inte säker. http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2827099 Det var något om skäggisar, men vad en leopardgecko äter exakt vet jag inte riktigt. Har för mig att någon kompis som hade en leopardgecko matade med syrsor och mjölmask. Men det var ju mer än bara det. Jag är väldigt duktig på att "inte riktigt komma ihåg" men det var ju något jag nästan visste…

YEY, INSIDER!

Medaljjägaren
9/16/14, 6:10 PM
#9

#7 du var lite snabbare än mig 😀 Och kackerlackor glömde jag bort. Kackerlackor är väl ganska mycket lättare än syrsor?

YEY, INSIDER!

[TooLoover]
9/16/14, 6:18 PM
#10

En skäggis ska ha 2 meter långt och 40 meter brett, skadar ju inte med större, men det är minimåttet:)

[..$Dog$..]
9/16/14, 6:23 PM
#11

Skäggisar är ju vegetarianer, är det samma med dvärgisarna?

Hur stora blir dvärg  skäggagamen? och hur stort terrarium behöver de då?

Medaljjägaren
9/16/14, 6:26 PM
#12

Jag antar att de äter samma sak.

YEY, INSIDER!

[..$Dog$..]
9/16/14, 6:37 PM
#13

Behöver dvärgisen lika stort terrarie som skäggagamen?

Annons:
Hanna
9/16/14, 6:39 PM
#14

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[..$Dog$..]
9/16/14, 8:59 PM
#15

Jaha det trodde jag inte, trodde den bara åt vegetarisk mat (grönsaker) eller var det någon annan jag blandade in nu?

Hanna
9/16/14, 9:04 PM
#16

#15 Finns bland annat dabbagamer som inte äter insekter.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[..$Dog$..]
9/16/14, 9:19 PM
#17

#16 så den behöver inte äta insekter?

[..$Dog$..]
9/16/14, 9:25 PM
#18

Men hur stort terrarium behöver en dabbagam? Dom verkar vara väldigt lugna :)

Hanna
9/16/14, 10:31 PM
#19

#17 Nej #18 Det finns olika arter, det bästa är att sätta sig och googla runt lite och läsa olika faktablad. Har tyvärr inga direkt kunskaper om dabbisar, men Uromastyx acanthinura är, så vitt jag vet, den vanligaste.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Medaljjägaren
9/17/14, 8:18 AM
#20

Jo, jag har googlat bilder på dabbagamer ett x antal gånger, och förutom att de är väldigt platta och runda, så är de flesta sandfärgade och några är färgglada, men är det olika från individ till individ/ras till ras(eller heter det ras?) det med färgen, eller är det bara någon som skojar och lägger upp omgjorda dabbis-bilder?

YEY, INSIDER!

Annons:
Hanna
9/17/14, 11:42 AM
#21

#20 Nej, det finns allt dabbisar som är mycket fina i färgerna. I regel tar det ett tag innan de "färgat ut" och då kräver de bra skötsel (som alla andra djur såklart). :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Medaljjägaren
9/17/14, 12:19 PM
#22

#21 okej.

YEY, INSIDER!

IceTee
9/17/14, 3:32 PM
#23

Börjar vi snacka dabbagamer kommer jag in direkt! Hade en för ett tag sedan, otroligt trevliga djur! De ska alltid ha tillgång till en frö-blandning (jag varierade mellan olika frön och hade i torkade linser och ärtor) och varje dag få färsk sallad! (min var galen i ruccola) 

De ska ha lik stort som skäggagamer, men MYCKET varmare (okej, kanske inte mycket..). De ska minst ha 40 grader på solplatsen, vilket ofta är svårt att uppnå!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: