Annons:
Etikettormar
Läst 5657 ggr
IceTee
2014-09-17 00:13

Trädlevande orm?

Pojkvännen är ute efter daglevande, trädlevande ormar! De ska inte vara giftiga då han är nybörjare och jag inte har så mycket erfarenhet av trädlevande ormar (kan dock trädlevande ödlor och marklevande ormar…) 

Vi har kollat in: 

vietnamesisk långnossnok (Rhynchophis boulenger)

Argentinsk busksnok (Philodryas baroni)

Rödsvansad kycklingsnok (Gonyosoma oxycephalum)

Den sistnämnda ska dock vara lite bitsk av sig va? Har ni mer tips?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Hanna
2014-09-17 00:58
#1

Corallus hortulanus
Morelia viridis_Morelia spilota cheynei
_Morelia bredli Morelia spilota harrisoni (osv)

Råder lite delade meningar om huruvida några av de sistnämnda (är tyvärr inte insatt i vilka) är mark eller trädlevande. Men de jag känner som har dessa säger att de gärna klättrar, men jag tror faktiskt att ett par räknas som marklevande. Men det bör gå att finna i faktablad om man är intresserad. :) Skriver mer utförligt imorgon, men det var dessa jag kom på nu.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Westman73
2014-09-17 01:28
#2

Boa och pyton är väl mer nattlevande..

Vietnamesisk långnossnok (Rhynchophis boulengeri)

Trevliga ormar.  Har en som kan va lugn ena gången å helt tokig andra gången.
Kan va krångliga med maten som juveniler

Argentinsk busksnok (Philodryas baroni

Baktandsgiftig  men bits sällan va jag har fattat.

Rödsvansad kycklingsnok (Gonyosoma oxycephalum)

Har 3st lika med dom som R. boulenger  kan va skapligt lugna till skitsur.  Men rätt lätta att hantera när det behövs. Tycker iaf jag.

Trevliga alla tre

Humi
2014-09-17 03:01
#3

En bra fråga är vad ni har tänkt att lägga på ormen och vad ni vill ha ut av den. 

Är priset inga problem så hade jag utan tvekan gått på en Corallus caninus. 

Men vad ni än väljer så se till att läsa på rejält om arten innan ni bestämmer er.

Medaljjägaren
2014-09-17 08:28
#4

#0 jag ville bara se hur en Rödsvansad kycklingsnok såg ut, så jag googlade hela namnet + det vetenskapliga namnet och fick då upp bara två rader med bilder. Massor av iFokus är bra osv bilder, och på nästa rad låg din Avatar. Men jag har inte värsta bästa erfarenheten av ormar, så ni kan bortse från mitt lilla inlägg.

YEY, INSIDER!

fluffis
2014-09-17 08:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#0

Jag gillar gröna ormar så de tre du har nämnt tycker jag inte alls är dumma 🙂 De två sistnämnda blir dock ganska långa och det är väl främst det som har hindrat mig från att skaffa dem.

Varför ska ormen vara trädlevande? Har det med terrariestorlek att göra eller vill ni att ormen ska vara synlig? Det finns en del ormar som rör sig och klättrar men som i grunden är marklevande. T.ex. strumpebandssnokar är kända för att vara dagaktiva och roliga att titta på. Oranga råttsnokar ligger gärna högt och spanar och är en art som brukar nämnas i amerikanska forum som en bra "displayorm", dvs en orm som visar sig. Jag lägger med en bild 🙂 

Även mina favoritormar, de svarta råttsnokarna gillar att klättra och ligga högt och är aktiv på olika tider på dygnet. Jag har en svart råttsnokshona som har en rund barkbit som hänger i ett rep. Däruppe ligger hon nästa hela tiden. Var ormarna ligger och hur de rör sig har beror ju på inredningen också.

Hanna
2014-09-17 11:43
#6

Jaha, det stod visst daglevande… Se där.. 😟

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
IceTee
2014-09-17 11:58
#7

Tack för alla svar! Priser spelar ingen roll, hittar vi en orm vi gillar sparar vi helt enkelt! Självklart väger man flera månader åt att leta all fakta som finns! Anledningen till att vi vill ha trädlevande är dels att det tar upp mindre golvyta och dels tror jag han tycker det är trevligare att se på! Ska kolla upp alla tips jag fått! :)

Medarbetare på Skor iFokus

fluffis
2014-09-17 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

Det låter ju bra. Ni hittar säkert någon bra orm när ni kollat och funderat 🙂

Det där med golvytan till marklevande ormar löser jag med staplar 🙂

IceTee
2014-09-17 15:26
#9

Snyggt! Ja, det som hade varit roligt med trädlevande är att jag redan har en majsis, så han vill nog ha något "nytt" till vår växande reptil-samling (känns så fint att hitta en kille som gillar reptiler ❤️) dessutom är det bara kul om de blir lite stora, haha! Bara man har plats!

#4 haha, ja, där var jag visst! Bäst är att söka på bara det latinska namnet! De är otroligt fina!

Medarbetare på Skor iFokus

Humi
2014-09-17 16:45
#10

Vill du ha storlek så ska du kolla in ametistpyton! Stora som satan, dock lite aggressiva :)

IceTee
2014-09-17 17:12
#11

Dock är de väl nattlevande #10
Edit: dessutom verkar de spendera lite mer tid på marken när de är vuxna också?

Medarbetare på Skor iFokus

Humi
2014-09-20 02:14
#12

#11, min som jag hade var inte så mycket nattlevande som man hade önskat. Och tror aldrig att jag såg henne på marken. 

Men jag var lite ironisk i mitt inlägg, ametister är inget att skaffa om man inte har lite mer erfarenhet av ormar. Dom är stora och har en tendens att bli aggressiva (så vitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel). 

Men å andra sidan så är många av dom trädlevande arterna (som är någonting att kolla på) inte så roliga att hålla. Men jag tycker att du ska kolla in Corallus Caninus, Morelia Viridis samt Corallus Hortulanus.

Att hitta en trädlevande orm, med storlek (beror lite på vad du definierar som stor) samt dagaktiv är inte det lättaste om jag ska vara helt uppriktig. Mycket spelar in på individen i sig, mina GTPs var normalt igång på dagarna. 

Tänk på att reptiler inte är keldjur.

IceTee
2014-09-20 02:43
#13

Storlek spelar som sagt ingen roll! Och vad menar du med att jag ska tänka på att reptiler inte är keldjur? Vad får dig att tro att jag inte är medveten om det? Har haft reptil sen jag var 14, har nu 2 ödlor och en orm, alla fullt friska och inte stressade (var noga med att lära mig det innan jag skaffade djuren).

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Humi
2014-09-20 20:37
#14

Jag varken tror eller vet om du har koll på det, därför jag nämnde det. Att man har haft reptiler sen man var 14 är inte direkt någonting som avgör att man inte använder dom som keldjur ;p

Men hur som haver var det absolut inte någonting emot dig, det var bara en allmän upplysning.

IceTee
2014-09-20 22:41
#15

Insåg att jag kanske lät lite aggressiv, men menade inte det så! Undrade mest om det var något jag skrivit som fått det att verka som om vi ska ha ormen till att plocka med?

Medarbetare på Skor iFokus

Minoth
2014-10-15 21:44
#16

Tror Humi menade att det inte spelar så överdrivet stor roll om de är aggressiva eller inte eftersom man ändå inte bör hantera dom mer än nödvändigt. 
tycker  Morelia viridis eller Corallus caninus alla dar i veckan om man vill ha en trädlevande orm som är framme jämt :)  Och OTROLIGT vackra :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

IceTee
2014-10-15 22:56
#17

#16 Klart det spelar roll om det är bitska, de biter ju inte bara när du hanterar dem? 😉 en orm som är "aggressiv" hugger så fort man är nära den med handen (det är alltså min definition av aggressiv orm) vilket blir problematiskt om den hugger varje gång man ska byta vatten eller spraya, vilket blir 2ggr/dag, och det hade varken jag eller pojkvännen uppskattat. Så en orm som inte hugger så fort man har händerna inne i terrariet, eller ska flytta den till mat-lådan (matar aldrig i terrariet, passar nämligen på att städa då!)

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2014-10-15 23:03
#18

#16 kollade lite och de verkar inte vara en bra nybörjar-ormar alls! Dessutom rätt bitska av sig vilket gör det väldigt svårt att kolla dem en gång i månaden så de mår som de ska (inget skit runt kloaken, inga kvalster runt ögonen eller näsborrarna, inga öms-rester kvar någonstans osv)

Medarbetare på Skor iFokus

fluffis
2014-10-16 09:45
#19

Jag har inga sådana ormar själv men som jag har uppfattat det så är både smaragdboan och den gröna trädpytonormen väldigt lugna på dagarna om man låter dem vara ifred. Eftersom de är nattaktiva är de väldigt slöa på dagarna och bara hänger på sina grenar. Det bör alltså gå bra att byta vatten och städa på dagarna för det är när det mörkret kommer som man ska akta fingrarna 🙂

Dessa ormar räknas inte till nybörjarormar men å andra sidan är det roligast om man skaffar ett djur som man brinner för, och inte bara för att någon har sagt att det är en bra orm. Båda de här ormarna är kända för att ha långa tänder. Om nu olyckan skulle vara framme så blir det kanske inte så skönt. Dessutom bör man vara noga med luftfuktigheten och många har automatiska regnsystem till de här ormarna. Det tål att tänkas på vilken orm man ska ha 🙂

fluffis
2014-10-16 09:57
#20

#18

Läste lite noggrannare vad du skrev nu och jag känner att jag inte fick fram vad jag menade riktigt så jag förklarar 🙂

Det finns ju fördelar och nackdelar med allt… Ska man kolla en majsorm noggrannare så måste man nästan ta ur den ur sitt gömställe och grabba tag i den för att kunna kolla den. Det går för det mesta bra eftersom de flesta majsormar är lugna. En grön trädpyton eller smaragdboa brukar hänga framme på en gren så att den syns väl. Det gör att man kan kolla så att ormen inte har skinnrester kvar på sig etc. utan att ta i ormen. Jag skulle tro att det inte är alls ofta som man verkligen behöver ingripa så att man behöver grabba tag i de här ormarna, kanske inte ens en gång om året, om ens det.

Att man ska kolla så att ormarna inte har skit runt kloaken har jag aldrig hört talas om. Varför ska man göra det?

Annons:
IceTee
2014-10-19 02:14
#21

#20 Fast den hänger ju så man inte ser hela ormen ändå, den ligger ju ofta i en kringla och då ser man inte skinnet mellan vecken! Kloaken kollar jag då och då på min majsorm för att se att den är ren och fin, att inget skit har fastat (smuts, avföring) och så inger öms sitter där! Kanske är onödigt, men bättre att vara för försiktigt! Dock tyckte han inte de lät rätt för honom oavsett, men tack ändå!

Medarbetare på Skor iFokus

fluffis
2014-10-23 16:59
#22

Hehe, jag känner mig lite knäpp men jag kan inte riktigt släppa den här tråden eftersom jag är så jäkla nyfiken 😃 Samt att jag är intresserad av de här ormarna själv… Som det ser ut nu kommer jag själv att skaffa en Argentinsk busksnok (Philodryas baroni) och det känns väldigt roligt. Det dumma är att de i regel blir så långa att för min del krävs det lika mycket utrymme i bottenytan och sen dubbelt så högt som jag har på höjden, jämfört mot terrarierna jag har nu. Men vad gör man inte för de fina söta djuren 🙂

Två andra ormar jag tänkte på är orange råttsnok och grön råttsnok. Jag ser att jag har pratat om orange råttsnok redan så det behöver jag inte göra igen 🙂

Den andra ormen som jag funderade på är kanske inte direkt trädlevande men den blir å andra sidan inte så lång (runt 1 m) så terrariet behöver inte så stor bottenyta ändå. Den gröna råttsnoken, Senticolis triaspis är lite halvt ovanlig i reptilhobbyn i Sverige än så länge och ormen är väldigt snygg. Den kommer från USA i och kring Arizona så ganska långt västerut alltså. Mestadels bor den i dalar där det är ganska klippigt/stenigt men sen finns det andra som påstår att den lever mycket i träd/buskar och i princip är trädlevande.

Jag har själv en grön råttsnok och jag har bara haft den i ett år och den är fortfarande inte vuxen men den klättrar ganska mycket och rör sig runt, och är mer eller mindre dagaktiv vilket inte många andra snokar är. Det är skoj med dagaktiva snokar som rör sig mycket, tycker jag 🙂

IceTee: Hur går snacket hemma hos dig? Kommer ni någon vart?🙂

IceTee
2014-10-23 21:08
#23

Pojkvännen har ändrat sig till vilken grön orm som helst som inte är super krävande och helst dagaktiv, så nu börjar det bli rätt mycket att välja på 😃
Grön råttsnok hade jag aldrig hört om! 🤔 MOT GOOGLE!

Medarbetare på Skor iFokus

fluffis
2014-10-23 21:13
#24

#23

Skoj! Ja, den gröna råttsnoken får ni kolla in! 🙂

IceTee
2014-10-23 21:25
#25

#24 hittade ditt inlägg på majsorm24, och den orangea var inte så hemsk den heller 😉

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: