Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 4761 ggr
[Tilde]
9/17/14, 1:59 PM

Inredning till landsköldpadda

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra inredning till landsköldpaddor (testudo marginata/svart landsköldpadda). Har redan fixat och grejat till dem, men vill gärna göra det så bra som möjligt och förbättra det jag kan. 🙂 Det handlar om några små ettåringar som bor i en stor låda inomhus.

Lägg gärna upp bild eller länka till sidor med bilder på fin inredning. :)

Annons:
IceTee
9/17/14, 3:28 PM
#1

Nu minns jag inte vad det var för art, men hade en vän vars mamma hade två sköldpaddor, de hade bland annat en stor låda de skurit bort ett hål i, där sov sköldpaddorna!

Medarbetare på Skor iFokus

[Tilde]
9/17/14, 3:41 PM
#2

#1 Vad menar du med skurit hål i? :) Såhär ser dessa ut som vuxna: http://www.testudines.org/mmedia/testudines/or_testudines/so_cryptodiras/sf_testudinoidea/fa_testudinidae/ge_testudo/es_testudo_marginata/testudo_marginata_vaclav_pillmaier_www_zelvacek2_estranky_cz_001_005_big.jpg

De bor normalt på vissa ställen vid Grekland, ganska högt upp. De ska ha en fuktighet på 40-60% och värmeplats på runt 30+ grader. Vi har även satt in lergrukor som gömställen och krukfat som både vattenskål och matskål (vattenskålen stor nog så de kan gå ner i den). Vi har även en barkbit som inredning och ska skaffa någon slags sten. 🙂 Just nu har vi bokflisor på halva delen och kokosjord på andra, men vi funderar på att blanda ut kokosjorden med sand eller liknande och ha över hela lådan.

IceTee
9/17/14, 5:23 PM
#3

De ställde den upp och ner, och hade liksom gjort en "ingång"! Deras sköldpaddor var sånna med rött på… vet ju egentligen namnet, men har fått hjärnsläpp!

Medarbetare på Skor iFokus

[Tilde]
9/17/14, 6:40 PM
#4

#3 Aha! Men får de något bottenmaterial då? 🤔

Hanna
9/17/14, 8:49 PM
#5

Tror IceTee menar som typ bolåda. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Tilde]
9/17/14, 9:24 PM
#6

#5 Jahaaa! Haha det lät lite mer logiskt 🤪

Annons:
nakenkatt
9/18/14, 9:28 AM
#7

Kan tyvärr ej länka, men kan berätta att du har en hemsida med precis allt och lite till om just marginata. Den här mannen är expert. hemsidan heter Marginata.dk ottos hjemmesida

IceTee
9/18/14, 1:15 PM
#8

Ny var det här ryska stäppsköldpaddor, men man kanske kan ta delar ur det?

http://www.horsfieldii.com/index.htm

Medarbetare på Skor iFokus

nakenkatt
9/18/14, 1:39 PM
#9

jaha jag tyckte det stod svart landsköldpadda högst upp i tråden? vill du ha tips på ett bra forum för alla raser ska du gå in på sköldpaddsforum.

[Tilde]
9/18/14, 6:07 PM
#10

#9 Har precis blivit medlem, men det verkar halvdött. :/

barkskog
9/20/14, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10

Det går lite i vågor på skoldpaddsforum.se.  Senaste dygnet har det varit 12 inlägg. Har inte sett någon fråga från dig.

Jag svarar här, samma svar som du hade fått på skoldpaddsforum.se, det blir lite mer än inredning:

1. Öppen låda så stor som möjligt. Underlag 50/50 jord-sand-blandning i ett djup så att en ung sköldpadda kan gräva ner sig helt.

2. Solplats belyst av HID-lampa som ger hög belysningsstyrka och värmestrålning och UV-strålning av bra intensitet och de rätta våglängderna.  http://www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-belysning/solar-raptor-hid-70-w-flood.html

3. Inte för hög strålningsvärme på solplatsen för att undvika att sköldpaddans ryggsköld får "pucklar" eller "pyramider".  Med en IR-termometer kan man mäta yttemperatur på solplatsen. Den bör inte ligga över 38°

4. Allmänbelysning: Lysrörsramp för T5-rör med dagsljusrör. Ju högre watt desto mer ljus. Fördelen med T5-rör är att de är flimmerfria till skillnad mot T8-rör.

5. Till unga sköldpaddor är det extra viktigt att det finns bra mikroklimat som man får till genom att plantera in en gräsplätt. Våra ungar gräver gärna ner sig i dessa tuvor.

6. Kosten. Tidig tillvänjning till torkade växter och höprodukter som Agrobs Testudo http://www.skoldpaddsgrejer.se/foder-landskoldpaddor/agrobs-pre-alpin-testudo/

7. Kalciumrika kosttillskott med liten andel fosfor mycket viktigt, speciellt under uppväxtåren. Nutrobal är beprövat sedan många år. Växla mellan detta och ett rent kalciumtillskott.  http://www.skoldpaddsgrejer.se/kosttillskott/

8. Vintervila. Bäst är riktig dvalning vid 4-5° . Vi dvalar grekiska landsköldpaddor som kläcks under hösten första vintern. Om man inte törs ge sig på detta är det bra att dra ner på tiden för värme och ljus ordentligt mitt i vintern och ha helt släckt under några veckor.

[Tilde]
9/20/14, 9:38 PM
#12

#11 Tack för ett utförligt inlägg! Tror vi får ta och plantera gräs inne hos dem :) Annars har vi fixat i princip allt du listade upp. Vi läser såklart alltid på om djur innan vi skaffar dem, men nu läste jag också att man ska ge dem intressant inredning så de mår bra… och då hade jag inte så bra fantasi då det är första gången jag har sköldpadda hemma. Din bild ger inspiration! 🙂

barkskog
9/20/14, 11:17 PM
#13

9. Det allra viktigaste är dock: Utomhusvistelse så mycket som det går i vårt nordliga klimat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: