Annons:
Etikettödlor
Läst 543 ggr
Jossangizmo
10/1/14, 12:14 PM

Olika geckos tillsammans?

Jag och min klass funderar på att ha en reptil i skolan (vi går andra året i Naturbrukslinjen). Vi undrar om man kan ha leopardgecko och daggecko tillsammans? Vi diskuterar också hur vi ska göra under helger om ni har några tips om det? Tack på förhand!


Annons:
mmillann
10/1/14, 12:19 PM
#1

Vad roligt att ni vill ha reptiler, men leopardgeckos och daggeckos är helt olika i kraven så det går Inte att ha dom tillsammans. leopardgeckon kräver mycket värme och torrt i terrariumet, medans daggeckon behöver tropiskt klimat och mycket luftfuktighet.

Ni måste ha separata terrarium åt dom och läsa på om arterna.

Hanna
10/1/14, 3:48 PM
#2

Nej, man ska helst aldrig blanda olika arter! Hur kommer ni att göra över lov och liknande?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jossangizmo
10/2/14, 1:23 AM
#3

#2 det håller på att diskuteras #1 tack! Vi ska läsa på mycket mer vid nästa tillfälle vi kan :)


fluffis
10/2/14, 8:17 AM
#4

Jag tycker det är jättekul att ni vill ha ödlor i skolan! 🙂 Det fanns det inte en tanke på när jag gick i skolan. Känner mig stenåldersgammal nu 🙂

Tyvärr kan jag säga att jag har ingen bra erfarenhet av det här med att ha djur i skolan. Problemet brukar vara att det är ingen som tar riktigt ansvar för djuret utan det blir en eldsjäl, ofta elev, som brinner för djuret men som inte har något att säga till om när det kommer till kritan. Många tappar intresset inom en kort tid eller så tar de hand om djuret under studietiden, men sen då? En  leopardgecko blir så mycket som 20 år gammal. Om man vid tillfälle vill sälja ödlan så är det inte alltid så lätt eftersom Sverige är helt fullproppat med reptiler nu.

Det är alltid bra att ställa frågor så fortsätt med det 🙂 Jag håller med om att det behövs läsas på jättemycket! Det finns ganska mycket att lära om man inte är van vid reptilhobbyn 🙂 En sak som kan vara bra att veta är att de allra flesta reptiler är ensamlevande. De är inte sociala med varken människor eller djur från sin egen art (förutom vid parning). Därför är det bra att från början veta att man i första hand kommer att titta på djuret, inte pilla med eller klappa det. Det blir lite som att titta på ett akvarium 🙂

En annan sak som kan vara bra att veta i det här sammanhanget är att enligt djurskyddslagen ska djur ha tillsyn varje dag.

Jag är ledsen att jag inte riktigt tror att detta kommer att fungera men det är de erfarenheterna som jag har. Däremot är det en kul tanke 🙂

Jossangizmo
10/2/14, 5:51 PM
#5

#4 Tack för ditt svar! Ska prata med klassen :)


Upp till toppen
Annons: