Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 2385 ggr
OurKingdom
2014-10-24 14:49

Hjälp med omhändertagen sköldpadda.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Nu har en sköldpadda flyttat hem till mig och jag kan näst intill inget om reptiler, fast har försökt läsa på lite. Har dock några frågor ändå om någon orkar besvara. :)

1. Jag har fått veta att det är en träsksköldpadda, vilket jag dels skulle vilja få bekräftat (bifogar bilder) och dessutom skulle vilja veta lite mer om. Just nu har jag ca 15 cm vatten i akvariumet och 1/3 är land med spotlight, ska jag anpassa detta? 

De som hade honom innan hade ibland bokstavligt talat träskigt vatten (jord i vattnet), men verkar inte så hygieniskt samt att filtret antagligen inte skulle kunna användas. Yes or no?

2. Har förutom detta fått veta att han ska gå i dvala under vintern, vilket jag läst lite om bla på Agrias hemsida för landsköldpaddor. Dock undrar jag om jag ska följa samma anvisningar, då han är en träsksköldpadda? Här står det att sköldpaddan ska vara i en låda i ett utrymme som håller +5 grader, funkar exempelvis kylskåp? 

De tidigare ägarna har inte placerat honom i ett ordentligt kallt utrymme tidigare på vintern och jag är lite tveksam på hur effektiv hans dvala faktiskt har varit.. 

3. Hans skal verkar ha flagnat, tror det kanske beror på brist av UV-ljus, vilket jag måste skaffa pronto (idag eller imorgon). Om han ska befinna sig i dvala förhållandevis snart dock, kommer UV-ljuset hinna hjälpa lite innan dess? Eller är det bara att pausa och återuppta när han vaknat igen?

Beror det möjligen på något annat?

Tror han är ca 5-7 år och fullvuxen. Han är lite blyg, men låter sig bli handmatat av pellets, så inte så farligt (gillar mest inte att bli buren). Alla tips och förslag på böcker/hemsidor mm som har bra information välkomnas och tack så mycket om ni orkade läsa igenom och besvara. :D

Annons:
Hanna
2014-10-24 15:08
#1

Jag är urdålig på sköldpaddor, men tycker att det utifrån bilderna ser ut som en Reeves http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=c_reevesii Förhoppningsvis kan någon mer sköldpaddskunnig skriva i tråden.

Lycka till med den!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

OurKingdom
2014-10-24 15:28
#2

#1 Tack Hanna! Påminner helt klart en hel del. Skalet verkar ha lite annan form, men har läst att det kan växa fel med brist på UV-ljus som orsak, så det kan ju vara anledningen.. Om det nu är Reeves så är det ju inte en träsksköldpadda precis och ska antagligen inte i dvala (?), så får utforska vidare. 

Men tack igen! :)

Hanna
2014-10-24 16:23
#3

#2 Som sagt, väldigt dåligt insatt. Men de är ju inte jätteovanliga så det bör finnas en hel del skötselråd. Tipsar även om att ställa frågan på Terrariedjur.se, som är lite aktivare och då även en del "sköldpaddsfolk". :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

nakenkatt
2014-10-30 13:12
#4

rek. att du går in på sköldpaddsforumet, googla på det.

sotlynx
2014-11-02 03:47
#5

Det där är till 95% en  Reeves/ Kinesisk trekölssköldpadda. Den ska inte dvalas. Trivs bäst i vattentemp på 25-29 grader,  behöver djupt vatten och sandig botten den kan gräva rundor i, även en landdel med rejäl hotspot och uv!! Supertrevlig art! Var rädd om den! För övrigt ser det ut som en tjej. :) Jag har en gammal herre som heter Hildur, och han har mycket mörkare färg, nästan svarta ögon exvis. 

Läs allt du behöver veta här. man kan maila eller ringa snubbarna som driver Moskuskildpadde, dom är mycket duktiga! Finns även på fb.

http://www.moskusskildpadde.dk/228707818

OurKingdom
2015-07-17 17:35
#6

Nu var det evigheter sen jag var inne på sidan, men tänkte meddela att allt är bra med Yoda (en tjej kan också heta så, right?) och hen verkar trivas i sin nya miljö som fixats. :) 

Tack för alla svar jag fick, sorry för den sena uppdateringen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: