Annons:
Etikettödlor
Läst 3552 ggr
honey12
11/21/14, 3:34 PM

Hur gamla blir skäggagamer?

Hej!

Jag har en skäggagampojke som fyller 10 år nästa år. När jag läser om deras ålder så står det att dem kan bli 7-10 år på en sida, på en annan 7-10 år men ibland 15 år, sedan en tredje står det att de kan bli 25 år.  Hur gamla kan de bli egentligen?  Är han gammal eller ung liksom?

Annons:
Mymlan&Vifs
11/21/14, 3:53 PM
#1

För ett liv i fångenskap så är han rätt gammal. Jag hade en gång en skäggagam som blev ca 7-8 år. Har inte själv läst eller hört att det blir mycket äldre än 10 år i fångenskap, men jag antar att de i en miljö med rätt förutsättningar kan bli ännu äldre än så.

Hur bor/lever din ödla just nu?

honey12
11/21/14, 5:33 PM
#2

Han bor i ett terrarium som är 180x 70x70. Som är uppbyggt med "klippor" som bakgrund så han kan klättra. Sedan en liten balja han kan bada i när han vill, fri tillgång till  torkade syrsor, sedan får han såklart levande zophobas lite då och då.  Alltid sallad varje dag och han äter bra av både sallad och  det andra.  Har sand på botten och han har aldrig varit förstoppad eller sjuk :) sprayar terrariet och duschar då honom samtidigt lite varje dag.  :)

Mymlan&Vifs
11/21/14, 5:39 PM
#3

Låter jättetrevligt! Så länge man göder på djuren men ett tryggt och bekvämligt klimat, bra föda/hälsa och tillräckligt mycket aktivitet så brukar de leva bra länge.
Nu var det väldigt länge sedan min ödla dog, så jag minns inte hur stora måtten bör vara på ett terrarium för skäggagamer… Men det är fortfarande en bra yta som din har att gå på! Jag rastade ju också min ödla rätt så ofta… Minns också att min ödla älskade varma bad 😃

honey12
11/21/14, 5:49 PM
#4

tror minsta måttet är 120x60x60 om jag inte minns fel :) jag hade honom i nått  sånt terrarium förut, men han verkade bli så rastlös och klättrade bara på rutorna så köpte ett större och där verkar han ha trivs bra sen jag köpte det :) Men börjar undra hur länge han kommer leva :P gick naturbruk inr djurvård i gymnasiet och skäggagamerna där fick nästan jämt förstoppning och blev väl kanske en 4-7 år bara :) så man känner sig ändå lite stolt över att han är så gammal :P

Wellcraft
11/21/14, 7:11 PM
#5

Honom ska du vara stolt över, han är väldigt gammal, men vissa exemplar blir faktiskt upp till 15 år. Om killen är så frisk som du beskriver kan du nog vänta dig ett par år till med honom :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mymlan&Vifs
11/22/14, 11:22 AM
#6

#4 Tyvärr är det så med många gymnasiedjur… Hållningen är inte alltid 100% acceptabel och allt för ofta har jag upplevt att de som lär ut inte är helt uppdaterade på kunskapsfronten.

Håller i övrigt med #5!

Annons:
honey12
11/22/14, 12:12 PM
#7

njo det är väl så, vi hade inte reptiler så mycket. Hade reptiler som eget val och där lärde man sig inte mycket. :) vet inte heller riktigt hur dem tog hand om dem, men vet att dem hade för små terrarium, sen var dem väldigt slöa. Vet inte om det berodde på att dem blev matade med zophobas där dem låg. Brukar låta min få jaga maten :) Men sen har jag även läst att när skäggagamer blir äldre så ska dem inte äta lika mycket animalisk födda utan det ska vara mer sallad.  Deras åt nästan ingen sallad alls.

Mymlan&Vifs
11/22/14, 12:40 PM
#8

Jo, och framför allt kan de ju bli rätt så slöa när de blir äldre. 😛
Min ödla var en riktig jägare, det hände även att han fångade någon insekt när vi var utomhus, men när han blev äldre så fick han sämre syn (han blev även blind på ena ögat), och då blev det inte lika mycket syrsor i buren. Men han fick alltid blandad kost vid sidan om insekterna. 🙂

Upp till toppen
Annons: