Annons:
Etikettödlor
Läst 953 ggr
[Blue_Lugia]
2015-01-25 18:02

Frans eller leopard?

Går i tankar om att köpa en gecko. Står mellan Ögonfransgecko eller Leopardgecko som jag har hört ska vara bra till nybörjare. Har dock fått uppfattningen att fransen är aningen mer lättskött, då leoparden behöver högre temperatur + plus att den bara äter insekter, känner mig inte jättesugen på att starta en insektsodling i lägenheten direkt. Ögonfransgecko gillar tydligen något slags pulver som ser ut lite som kräm vad jag förstått, även om man kan komplettera med insekter ibland. Det är den uppfattning jag fått, rätta mig gärna om jag har fel. I övrigt, vilken är lättast att hålla?

Annons:
Hanna
2015-01-25 20:51
#1

Det beror ju helt på! Själv tycker jag att fransarna är "svårare" då man måste vara noga med att hålla luftfuktigheten samt att de ska ha ny mat betydligt oftare. Så det är ju upp till dig att avgöra vad du orkar med. 🙂 Angående leopardgeckos så är det inga svårigheter alls att hålla temperaturer och liknande. Nästan värre med fransarna på sommaren då de kan dö av temperaturer över 30 grader.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[klarabastin]
2015-01-27 14:33
#2

leopard!! har haft båda och måste säga att leopardgeckosarna är mycket enklare att sköta. insekter är nåt som du måste bli van vid om du ska ha reptiler😉

[Blue_Lugia]
2015-01-28 02:23
#3

Har varit kontakt med säljare från flera annonser av bägge arterna. Eftersom jag inte har körkort och bil är det för mig svårt att åka hem till folk och hämta dom, vilket dom flesta ju vill att man ska göra så det har runnit ut i sanden. Men nu har jag hittat en som kan tänka sig åka halva biten, dock blev det en fransgecko, men jag hoppas och tror ändå att jag kommer kunna sköta honom bra. Jag ser nog ganske rolig ut för hela helgerna har jag läst på och läst på långt in på nätterna både för att jag vill ta reda på så mycket jag kan, men även för att det är intressant. Så jag har skapligt vackra påsar under ögonen, tur att man är ledig från jobbet så folk slipper undra vad man gjort.

Mona22
2015-01-28 11:35
#4

Hur både och. Båda har sina fördelar . Fransen behöver inte värme , dock fuktighet. Leoparden behöver värme. Fransen äter cgd (crested gecko diet ) som man blandar nytt varje dag. Leoparden , bara insekter osv vilket den inte behöver varje dag. Fransens terrarie är lite " roligare att se på" under dagen då jag planterat mycket levande växter. Båda djuren är ju nattaktiva. lättaste är nog om du får besöka någon som har båda sorterna och bilda din egna uppfattning =).

[Blue_Lugia]
2015-01-28 16:20
#5

Ge mat varje och fukta terrariet dagligen låter inte konstigare än att jag rastar min hund och tar hand om honom varje dag. Som jag skrev så är en ödla redan bokad. :)

Mona22
2015-01-28 18:45
#6

Såg inte det inlägget när jag skrev mitt. Kul med en frans. Tror det blir bra =)

Annons:
luckydragonriderkin
2015-01-29 07:40
#7

Jag ska själv snart köpa min första ödla. En ögonfrans :-) då är vi nybörjare båda två haha

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Upp till toppen
Annons: