Annons:
Etikettödlor
Läst 566 ggr
emilialinnea
1/25/15, 7:38 PM

100l akvarium

hej hej har fått ett 100l akvarium som vi upptäckte när vi hämtade att ena rutan har en spricka så är inte sugen på att fylla den med vatten längre så därför tänker jag på terrarium så vad hade jag kunnat ha för något i denna på 74x30x39? inte en spindel det är jag inte intresserad av då kastar jag hellre akvariet :) något tips på vad jag kan göra av det?

/Emilia

Annons:
aekitsune
1/25/15, 7:44 PM
#1

Ödla? Gerbiler? Vandrande pinnar? Sniglar?

http://aekitsune.blogg.se

aekitsune
1/25/15, 7:44 PM
#2

Du skulle ju kunna gå med i något forum för djur som behöver nya hem. Där kommer du få massa nya idéer, samt möjlighet att rädda någon stackars individ <3

http://aekitsune.blogg.se

emilialinnea
1/25/15, 7:49 PM
#3

jo en ödla är vad jag tänkt men vad kan jag ha för art med tanke på storleken på karet :) skäggagamer gillar jag men dom blir kanske för stora för denna :) finns de någon mindre kameleont? ja hjälp med vilken art jag kan ha :D

/Emilia

[EvelinaL]
1/25/15, 9:52 PM
#4

Skäggagamer och kameleonter behöver ju höjden men du hade kanske tänkt vända på det?

aekitsune
1/25/15, 9:57 PM
#5

En gecko då? De ska förstås ha mindre när de är små, men det går ju att fixa enkelt genom att dela av terrariet :)

http://aekitsune.blogg.se

emilialinnea
1/25/15, 10:57 PM
#6

men den är inte för liten för dem även om jag vänder på den? den är alltså 40cm hög eller ja 39 47 lång och 30 djup är ju som sugen på skäggis eller nån mindre kameleont vi får ju givetvis bygga ett större terrarie om det blir för litet när dem blir vuxna :) gecko ja kanske men inte leopard gecko i alla fall vad hade annars fungerat? Vi hade skäggisar på skolan under min gymnasietid och dem hade inte nå höga terrarier kameleonter vet jag vill ha och klättra på men om man lägger ner gott om växter och stammar att klättra runt på skulle de funka med en kameleont då? om det nu finns mindre arter oxå :) annars är det kanske inte någon större vits att låta dem bo där när dem är små tänkte om de vill ha stort direkt :) tack för svar i alla fall!!! :)

/Emilia

Annons:
emilialinnea
1/25/15, 10:57 PM
#7

74 långt ska det stå

/Emilia

emilialinnea
1/25/15, 11:37 PM
#9

åh okej! hur är det med dvärg då?

/Emilia

emilialinnea
1/26/15, 12:07 AM
#11

hmm ja det skulle vara ett alternativ ska kika lite mer på dem tack!!!

/Emilia

Hanna
1/26/15, 12:15 AM
#12

Jag hade nog faktiskt införskaffat ett terrarium istället. Dels för ventilationens skull och även smidigheten.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

emilialinnea
1/26/15, 12:33 AM
#13

Nja men då väljer jag hellre ett akvarium nu ville jag ju bara göra något av denna med sprickan i som jag hade tänkt slänga i mina glasmalar och ancistrus bebisar i men vågar inte riktigt 100liter vatten på golvet kan förstöra mycket så vette tusan vad jag gör med den nu den är så fin så det är synd att slänga liksom och att byta glaset kostar ungefär vad ett nytt gör så ;b ventilationen blir väl inte sämre för att det är ett akvarie man måste ju inte köra med täckglas utan tänkte ha nät över som vi hade på skolan :) och på vilket sätt blir det smidigare? Ändrar vart öppningen sitter ja men de gör väl inget att man öppnar ovanifrån? :b

/Emilia

Annons:
Hanna
1/26/15, 1:22 AM
#14

#13 Ett vanligt terrarium har i regel ventilation på fler ställen än i taket. Mina exempelvis har även på sidorna nertill.

Angående smidigheten tänker jag att du ska ha både värmekälla, ljuskälla, UV samt att man ska ned och rota varje dag när man byter mat och vatten, plockar ur avföring och liknande.

Jag kan inte riktigt se hur man får till det bra med att både ha bra ljuskällor samtidigt som det är enda stället man kommer ned i terrariet/akvariet. I sådana fall får man kanske skaffa något som inte är lika soldyrkande som en skäggis är. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: