Annons:
Etikettoff-topic-annat
Läst 1630 ggr
[klarabastin]
2015-01-28 13:18

Lista på djur jag kan vakta

Hej, eftersom att en del har frågat om jag kan skriva en mer detaljerad lista på reptiler som jag kan ta emot, så kommer den nu :) Alla ödlor. Inte skinkar eftersom min mamma är väldigt rädd för dom. Ormar som inte är aggressiva, giftiga. Tarantlar. De flesta sorter. Dock inte allt för aggressiva. Jag har matat möss, råttor och insekter till mina djur under en lång tid så jag det har jag inget problem med. Du får gärna skicka med en bild eller ett mått på ditt terrarium när du mailar så jag vet i tid om jag har nog med plats.

Annons:
Hanna
2015-01-29 17:38
#1

Jag vill inte låta sådan, men jag tycker nog faktiskt att du på något sätt bör sätta en gräns för hur stora reptilerna ska vara. Det finns riktigt stora både ödlor och ormar. Nu tror jag ju dock inte att man kanske lämnar bort en såpass stor reptil för passning. Men kan vara värt att tillägga!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[klarabastin]
2015-01-29 18:13
#2

Ja, i och för sig så är nog gränsen på ödlor typ någonstans vid en fullvuxen leguan.

Ormen är väl någonstans runt två meter.

[peter54]
2015-01-29 18:46
#3

#0 Jag är lite nyfiken på den här idén. Har du dina föräldrars stöd i detta? Hur ska du husera eventuella inhysningar? Vad händer om många svarar, du kan väl inte ta emot hur många djur som helst? En fullvuxen leguan kräver ett enormt terrarium, hur ska du klara av det?

[klarabastin]
2015-01-29 20:05
#4

 #3 hade jag inte kunnat klara av en fullvuxen leguan så hade jag inte skrivit att jag kan ta emot dem.

ja jag har mina föräldrars stöd i detta.

vad menar du med "inhysningar"?

[peter54]
2015-01-29 20:37
#5

#4 Inhysningar är de djur du tar emot för att inhysa i din vård.

[klarabastin]
2015-01-29 21:48
#6

#5 menar du att en inhysning är att jag låter ett djur få bo hos mig resten av livet?

för jag passar bara djur. adopterar inte

Annons:
[peter54]
2015-01-29 22:35
#7

#5 Nej, det menar jag inte. Be dina föräldrar förklara för dig vad inhysning betyder.

Rumblebee
2015-01-30 11:02
#8

Hur stora burar och terrarier har du plats för? För vill någon att du ska passa stora djur så lär de nog vilja att det finns bur/terrarie på plats. För ett terrarium till en vuxen leguan är ju inte det lättaste att förflytta. Sedan att du även tänker på att städa ur terrarierna/burarna ordentligt efter varje djur. Ser att du även annonserat inne på burfåglar. Kommer du ha möjlighet att hålla reptiler och fåglar i separata rum?

[klarabastin]
2015-01-30 14:59
#9

 #8 såklart att jag har fåglar och reptiler i seperata rum. annars skulle det hända olyckor..

jag har tidigare skrivit att man ska maila mig frågor om man har det så att alla andra inte behöver se i kommentarerna

fluffis
2015-01-30 15:59
#10

Var bor du? Det kan vara bra att veta tror jag, för det är nog inte många som är sugna på att eventuellt åka genom hela Sverige för att lämna/hämta djur 🙂

En annan sak jag tänker på är om du bor i en kommun där det krävs tillstånd för att få ha ormar. Har du något tillstånd i så fall?

[klarabastin]
2015-01-30 19:27
#11

#10 jag bor i stockholm innerstad.

efter som att jag inte äger djuret utan bara passar så tror jag inte att jag måste ha tillstånd

JACLAR123
2015-01-30 21:09
#12

Skulle vilja veta, vad du menar med "erfarenhet". På vilket sätt? Har du haft alla dessa arter? 

Det andra är om du har kontakt med någon veterinär? Om nu risken skulle komma med skador, sjukdomar m.m.

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

[klarabastin]
2015-01-31 00:22
#13

#12 jag har haft ganska många reptiler och andra djur i med att det är mitt största intresse. jag har även "praoat" och volontär jobbat på skansens akvarium (där de också har alla sina reptiler).

jag kontaktar ägaren om något mrd djuret är fel. jag passar bara.

Annons:
[peter54]
2015-01-31 10:58
#14

Klara

Det finns en del oklarheter i din försäkran över kunnande och kompetens och för din egen skull skulle åtminstone jag vilja att du gav oss något slags referens. Kan du inte be din mamma skriva här på din användare för att ge försäkran om att allt är okej?

När det gäller innehavstillstånd för reptiler i Sthlms innerstad är jag ganska säker på att du har helt fel i att det inte behövs för att du bara passar djuret/djuren. Ur lagens mening är det ointressant vem som äger djuret/djuren, den som hyser dem hemma måste ha tillstånd till det.

fluffis
2015-01-31 15:30
#15

#11

Tillstånden söker man per fastighet. Så om ormarna finns i din (och dina föräldrars fastighet) så är det du/ni som ska ha tillståndet.

Upp till toppen
Annons: