Annons:
Etikettormar
Läst 750 ggr
JenniferSoderberg
2015-01-30 11:53

Kan man ha olika ormsorter i samma terrarium?

Jo, som min rubrik lyder, så undrar jag om man kan ha olika ormsorter i samma terrarium, har inga ormar atm, men bra att veta tills man ska skaffa egna sen när man bor själv. (: Och om nej, så fårmjag väl bara skaffa fler terrarium när detta väl händer. (;


Annons:
Mona22
2015-01-30 14:23
#1

Nej . Det kanske går men jag rekomenderar inte att blanda arter.  En orm i varje terrarium 🙂

fluffis
2015-01-30 15:53
#2

Kollar man i Jordbruksverkets föreskrifter för hållande av djur, L80, så står det "Djur av arter som i vilt tillstånd lever solitärt bör hållas ensamma". Jag vet inga ormar som lever tillsammans med andra, men det kanske finns. Alltså är det bäst och enklast att hålla ormar en och en även om de till och med är av samma art.

Grejen är att vi människor försöker efterlikna ormarnas hemvister så gott det går även i terrarier. En orm som är från t.ex. norra USA lever väldigt annorlunda och har helt olika krav på värme, luftfuktighet m.m. än vad en orm från Sydamerika har. Det är ingen bra idé alls att ha olika arter ihop, tycker jag. Och ska man mot förmodan ge sig in i det så ska man ha mycket mycket mycket erfarenheter och kunskaper, anser jag.

Upp till toppen
Annons: