Annons:
Etikettormar
Läst 1346 ggr
luckydragonriderkin
2015-03-05 07:51

Majsorm vatten

Hej! Jag undrar… Det står att man bör byta vatten till en majsorm varannan dag och mata den en gång i veckan ca. Men jag undrar, om man skulle skaffa ett vattenfall så skullr vattnet vara i rörelse och kanske hålla sig fräscht längre? Jag åker nämligen bort en vecka då och då och det skulle vara super om jag kunde lämna ormen hemma då… Om jag matar den före och efter och har ett vattenfall? Går det? Tack så mycket! :-)

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Annons:
[peter54]
2015-03-05 08:13
#1

Går gör det väl, men tänk om ormen bajsar i vattnet. Du bör nog ha någon som kollar det åtminstone en gång under en vecka.

luckydragonriderkin
2015-03-05 08:14
#2

Det går nog att fixa :-) Men kanske om man låter bli att mata ett tag innan? Hellre Att den missar ett mål än att den får leva i sitt bajs? Eller

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

[peter54]
2015-03-05 08:15
#3

Hmm, jo så kan du förstås göra, men det är ingen garanti för att den inte bajsar i alla fall.

starhawk
2015-03-05 08:21
#4

En orm som inte får nån mat bajsar i alla fall, bajset består till stor del av gamla celler från tarmväggarna, lika som för oss.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

luckydragonriderkin
2015-03-05 08:26
#5

Hm, det visste jag inte :-) ungefär hur mycket bajsar den? För det stod på alla caresheets att man skulle städa ungefär en gång i månaden. Så en vecka utan städning borde vara okej?

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

fluffis
2015-03-05 19:46
#6

Vattenfall (utan rening) blir enligt min erfarenhet äckliga och är helt onödiga till majsormar så det avråder jag från. Ormen måste kunna bada också så en stor vattenskål (beroende på hur stor ormen är förstås) eller plastlåda behövs. Själv kör jag med godislådor till de flesta av mina vuxna djur. De är tyvärr inte så snygga men de funkar.

För att vara på säkra sidan så kan du ställa in två skålar/baljor med vatten kanske?

Ormar är egentligen de allra bästa djuren man kan ha när det gäller att resa bort för de brukar klara sig bra men det kan vara bra att veta att enligt djurskyddslagen så ska djur ha tillsyn varje dag. Kan du inte be någon att titta till djuren? En webbkamera som du kan koppla upp dig mot och titta i kan kanske underlätta.

Annons:
luckydragonriderkin
2015-03-05 21:27
#7

tack så mycket! :-) 

visste inte det! hm, hur mycket brukar en sådan kosta? :-/

I like to draw *u* Skicka ett DM om du har några frågor C:

Upp till toppen
Annons: