Annons:
Etikettormar
Läst 1479 ggr
isakeklid
3/20/15, 11:25 PM

Klappa & klia sin orm

Det är en sak jag har undrat i ett bra tag om ormar. Gillar dom att bli klappade eller klida eller bry dom sig inte alls? Jag förstår vissa ormar inte tycker om att bli klappade och sånt men alla är ju olika. 🙂 Ibland när hon ligger i min famn så brukar jag klappa henne på ryggen och då brukar on ligga helt still, men det kaske är för att hon undrar vad som händer. 🙂 Jag skulle bara vilja veta. 😃

Annons:
Lamina
3/20/15, 11:46 PM
#1

Nej, ormar är inte kelsjuka och får inte ut nånting av att man klappar dom. Hantering är stressande för ormen och något man ska undvika i den mån man kan.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[peter54]
3/21/15, 12:14 AM
#2

#0 Ormar är inte sällskapliga djur och även om det kanske inte är stressande för alla ormar att bli klappade/kliade, har de noll utbyte av det. De interagerar aldrig med andra levande varelser utom vid parning och vid jakt om man nu vill räkna det som interagerande. 

Du har rätt i att ormar är olika precis som andra djur, de är alla individer med skilda personligheter och för vissa ormar spelar det nog ingen roll om de blir plockade med, medan andra blir oerhört stressade av det. Men en sak ska man alltid ha klart för sig och det är att det är bara jag som ägare som får ut något av hanteringen, inte ormen.

isakeklid
3/21/15, 3:14 AM
#3

Okej, tack för svaren! :)

Ixectrona
3/23/15, 12:30 PM
#4

De är inte sociala så det är inte något de njuter av, men de gillar vår kroppsvärme.
Folk daltar för mycket med reptilerna tycker jag, bara man inte tar upp dem hela tiden eller om de är lättstressade (sådant ser man på beteendet, som ett djur som jämt försöker sticka iväg eller gömma sig, eller som i långa siktet blir dålig på att äta eller ömsa), så är det ingen fara att ta ut dem ur terrariet ibland så de får utforska lite. Bara de inte blir nedkylda och som sagt, inte för ofta.

Upp till toppen
Annons: