Annons:
Etikettormar
Läst 2665 ggr
Zadeira
2015-03-22 15:46

Kan ormar bo såhär?

Jag har inte mycket kunskap om ormar eller reptiler alls, men brukar när jag kommer över det titta på dokumentärer och program om ormar just för att de fascinerar mig så.

Nu på senare tid har jag kollat en hel del på Youtube på en kanal som handlar om att ha ormar Vad som slår mig är hur de ormarna bor. De bor i små lådor, typ som byråer med plastlådor och har sällan något mer än en skål vatten och lite botten papper där. Detta verkar gälla olika generellt, oavsett stora, små, giftiga, ogiftiga, agressiva, lugna, ja alla sorters ormar.

Klickar genom detta klippet lite snabbt så ser du vad jag menar (detta är ett klipp där de enbart visar upp stora ormar, men i andra klipp visas andra ormar).  https://www.youtube.com/watch?v=rlNgcYRudoU

Är det verkligen ett bra sätt att ha ormar? Jag förstår att det i vissa fall (vissa orm-arter eller speciella individer) såklart kan vara korrekt, men är det verkligen ett bra sätt för ormar att bo? Påverkar det inte ormens välbefinnande?

Jag kan inte heller låta bli att undra över vad meningen med att ha orm sådär är. Om jag skaffar orm vill jag ju ha dem i ett fint terrarium där man kan titta på den och där de i alla fall får lite naturlig miljö. 

Nu kan jag som sagt inte mycket om ormar så jag kanske har helt fel, men jag tycker verkligen inte det ser roligt ut att ha orm på det viset. Ni här inne som kan mycket om ormar kanske kan berätta mer om just det jag funderar kring i mitt inlägg?

Annons:
[peter54]
2015-03-22 15:57
#1

Det brukar vara professionella uppfödare, oftast i USA, som håller ormar i "racks" med plastboxar. Här i Sverige förekommer racks med plastlådor till juveniler, men till vuxna ormar skulle plastboxarna behöva bli så stora (pga kraven i L80) att man lika gärna kan ha terrarium.

Zadeira
2015-03-22 16:01
#2

Tack för svar. Jag misstänkte att det nog är annorlunda i USA mot hur vi har det här, ser ju verkligen ut i klippet som att de där stora ormarna hade behövt mer utrymme och jag hoppas ju att det är lite bättre i Sverige. Ser så fruktansvärt tråkigt ut med ormar i lådor sådär, oavsett om det är uppfödare eller att man har orm för "nöjes" skull.

Cindy S
2015-03-22 18:47
#3

Fluffis här på sidan har riktigt snyggt inrett i smartbox för juveniler och mindre ormar. Men jag är osäker på i vilken bildtråd man kan se det. Jag funderar på det till en kungspytonjuvenil.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

fluffis
2015-03-23 08:14
#4

#0

Jag följer (eller har följt) Brian på BHB reptiles serie om att hålla ormar och andra terrariedjur. Brian har en stor uppfödning på tiotusentals ormar och några andra djur. Tyvärr är det inte ovanligt att hålla ormar på detta trånga sätt i USA. 

Rätt eller fel? Som svensk och med den unika djurskyddslagen som vi har här så känns det konstigt att hålla ormar på det sätt som de gör i USA och måste vara tråkigt när man knappt kan se ormarna.  Å andra sidan så får de som jobbar med ormarna se hundratals ormar om dagen som de matar och städar hos… Ormar har enkla hjärnor och har låga krav på omgivningen bara de får värme, luftfuktighet, gömställen och eventuell belysning tillfredsställda. Jag tycker ändå inte att det rättfärdigar att hålla ormar på detta sätt men det är min personliga åsikt.

I den svenska djurskyddslagen ingår lite mer utbredda krav för ormar. Förutom att de måste bo på ett visst antal kvadratmeter så får det inte finnas skarpa kanter i terrariet, marklevande ormar ska alltid ha tillgång till torra ställen på marken osv. osv. Det finns till och med regler angående hur grenarna ska vara utformade för trädlevande ormar. Dessa regler tycker jag är bra eftersom de utgår från hur ormar lever i naturen.

Att ha plastlådor a la Smartstore som jag har en stor skillnad från att ha lådor på höjd i rack som Brian har i klippet, tycker jag. Jag inreder med grenar, plastväxter, gömställen…. likadant som jag gör i vuxenterrarierna. Här finns tråden med bilder på terrarieboenden:
http://reptiler.ifokus.se/discussions/523f2218ce12c4629600187b-dina-terrariedjur-och-terrarium

NiklasTyreso
2015-03-23 10:47
#5

Ormar är bekväma av naturen. Att ligga i en liten box liknar att ligga i sitt gömställe i naturen. Eftersom ormar i fångenskap då inte rör sig så mycket riskerar de att bli otränade muskulärt och feta. I naturen motionerar ormar när de söker mat. Med dåligt utvecklade muskler riskerar otränade djur i fångenskap att få framfall när de inte orkar klämma fram sina ägg. Därför är bra att vi har regler om att djuren ska ha stora terrarier så de kan röra sig och använda sina muskler.

Upp till toppen
Annons: