Annons:
Etikettterrarieteknik
Läst 1836 ggr
IceTee
3/23/15, 4:34 PM

Terrarium vikt?

Jag och pojkvännen ska köpa ett nytt terrarium till ormen, med måtten 130*50 i bottenyta (höjden blir nog 45 eller 50, specialbeställer) och tänkte köpa ett skrivbord på ikea (med måtten 150*75) men är lite oroliga över vikten… Det är ett terrarium för en majsorm (han är "liten" nog för att ha plats att växa i det utan problem!), så inredningen blir lite plastväxter, grenar och sådant. Reptilbark till bottenmaterial. 
Hur tungt tror ni att det blir? Tror ni att ett ikea-skrivbord pallar den vikten? 
Det är f.ö. det här vi har kollat på

Vad tror ni?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
fluffis
3/23/15, 4:51 PM
#1

Inredningen lär nog inte väga så mycket utan mest själva terrariet. Vad är det för material det ska byggas av? Kanske den som ska bygga det kan säga något om vikten? Utan att vara speciellt kunnig inom det här med hur mycket vikt olika material klarar av så skulle jag säga att det förmodligen inte finns något skäl till oro. Jag har inte hört någon som haft problem med terrarier som brakat igenom.

Vill man vara extra försiktig så kan man sätta terrariet över benen på skrivbordet så att benen tar det mesta av vikten istället för att terrariet står mitt på så att det finns risk för att bordsskivan sviktar.

IceTee
3/23/15, 5:03 PM
#2

#1 smart, det ska jag fråga! Ja, jag tänkte sätta det mesta av vikten på benen så det inte bara hålls uppe av skivan!

Medarbetare på Skor iFokus

[peter54]
3/23/15, 5:52 PM
#3

#2 Jag tror inte att det säljs skrivbord som inte tål lite vikt. En människa kan ju sitta på skrivbordet och så mycket väger inte ett majsormsterrarium. Är du osäker ändå kan du bara skruva fast ett par 45x45 mm reglar som stöd under bordsskivan.

Upp till toppen
Annons: