Annons:
Etikettormar
Läst 2026 ggr
kiwo
3/29/15, 12:09 AM

Kungspytonfrågor.

Hej! Har alltid haft fåglar och reptiler som mitt största intresse. För några veckor sedan träffade jag min första kp och blev störtkär. 😉 Han var så lugn när man höll i honom. Ungefär då bestämde jag mig för att skaffa orm. Eller jag har tänkt på det många gånger tidigare, men kände att det dags nu så att säga … Läser på som en tok om kp och ormar generellt. Nästa vecka har jag tänkt att börja bygga ett terrarium. Materialet blir Osb-skivor. Måtten: 150x75x75. (breddxdjupxhöjd) som kommer målas vitt på utsidan, mörkare färg på insidan, sedan lackas. 

Det borde väl räcka för en fullvuxen hane? Vet att höjden kanske är lite väl hög, men vill ha lite rymd. Bottensubstratet jag har tänkt att använda är pinjebark och/eller torvströ. Det jag funderar mest på är värmekällan … skulle det funka med en värmelampa? Det känns så krångligt med värmekablar/mattor. Eftersom de till största del är marklevande, påstår ju vissa att värmen ska komma underifrån(?). Men såvitt jag vet så är det solen som värmer upp marken och den är ju inte gömd i marken. Belysningen i övrigt kommer vara LED-lampor från Clas Ohlsson. Så någon som har några synpunkter eller tips/råd innan jag börjar bygga är det mycket välkommet!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
fluffis
3/29/15, 11:55 AM
#1

Vad kul! 🙂

Låter som om du har läst en del av det jag skrivit eftersom jag brukar rekommendera att ha lägre terrarier till marklevande ormar och även rekommendera värme underifrån 🙂

Jag rekommenderar fortfarande detta. Det där med höjden är särskilt viktigt för en kungspyton tycker jag eftersom de är tunga och kan trilla ner. Det kan inte vara bra för ormen att trilla ner. Det är inte kul att vakna till en sådan duns heller kan jag lova. Ofta ger de sig ut på en liten runda på kvällen när man försöker sova och då kan det vara ganska störigt faktiskt. Terrariet blir också svårare att värma upp ju högre det är. 50 cm i höjd tycker jag själv är perfekt. Det är ändå en bit högre än Jordbruksverkets lägsta-höjd. Och tro mig, man får ändå mer plats än vad man tror att sätta grenar och dylikt på höjden.

Bottenmåttet som du nämner på terrariet är lite större än dubbelt så stort som en sådan orm behöver! 🙂

Hur du ska få ihop det med en värmelampa förstår jag inte. Jag har själv frågat runt om det och egentligen inte fått ett enda vettigt svar hur man på ett säkert sätt har en varm lampa inuti ett terrarium samtidigt som det är så pass säkert att ormen inte kan klättra och bränna sig på lampan. Det finns skydd att sätta men skydden blir också varma och man kan inte garantera att ormen inte klättrar på skyddet. Att ha lampor till ormar är överhuvudtaget lite av ett gissel och jag tycker det här med värmelampor kan överlåtas till ödleterrarier. Ormar kommer aldrig (med undantag av några få arter) ligga framme och "sola" så som t.e.x skäggagamer gör och har inte behov av värme uppifrån. 

En kungspyton kommer förmodligen ligga i ett gömställe, typ under en grotta under dagarna och det är där värmen behöver vara. Jag själv ser det som en svårighet att nå ända ner dit med en lampa som värmer upp grottan tillräckligt. Visst skulle man kunna ha en grotta/gömställe högre upp i terrariet på en platå men jag tycker ändå att man inte ska tvinga en marklevande orm upp dit utan då är det i så fall som ett komplement till en markvärmd grotta/gömställe. Men kan du lösa det med en lampa så för all del, dela gärna med dig av lösningen då! 🙂

kiwo
3/29/15, 5:34 PM
#2

Ha ha, tack för bra svar. Jag har faktiskt dina terrarium i baktanke när jag ska bygga mitt. I framtiden vill jag kunna bygga fler terrarium och stapla på varandra därför får jag inte ihop det hur jag ska göra med värmen… Skrotar iden med lampa! En tanke annars är att bygga en låda till värmemattan och sedan lägga den direkt i terrariet, så att den är omotkommlig. Vad skulle ni rekomdera för värmematta till den storleken av burk? Om någon vet vad glaset + lister skulle gå på får man gärna skriva det. Tack!

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

fluffis
3/30/15, 3:22 PM
#3

Staplar är bra! 🙂

Skulle du behöva komplettera bottenvärmen så rekommenderar jag värmepanel, antingen i taket eller i sidan. Själv provar jag mig fram med värmen, men en värmematta/värmekabel som täcker 1/5 eller något i den stilen kanske? Har du förresten sett lösningen som en kille har om att gjuta in en värmekabel i betong så att värmen sprider sig? Jag tror jag ska göra något liknande i mitt nästa bygge.

Som en jämförelse gav jag vid ett bygge av terrarium på 1,70 x 0,60 x 0,60 m 370 kr för glas och lister.

kiwo
3/30/15, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Oj, är det så "billigt"! Trodde det iaf skulle gå på 500:- Har kläckt en ny ide med värmen. Det blir en värmeslinga i terrariet. En ritning kommer senare det är svårt att förklara. (Om någon är intresserad.) Har i alla fall börjat med bakgrunden, sågat ut i cellplast. Även en grotta, som den kan gömma sig i.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
3/30/15, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och en bild på grottan.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
4/4/15, 9:56 PM
#6

Hade ett gammalt projekt för ett tag sen som jag tog upp. Det blev tillslut ett terrarium på 120x50x90. Får se vad det blir där. Kanske en grön trädpyton eller en kameleont. Detta var dock inte terrariet jag skulle bygga utan ett "test".

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

Annons:
kiwo
4/4/15, 9:59 PM
#7

Ingen bild kom med hmm…

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
4/4/15, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
kiwo
4/4/15, 10:04 PM
#9

Och med lite grenar.

Med vänlig hälsning Kiwo med fåglar.

kiwo
4/4/15, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Upp till toppen
Annons: