Annons:
Etikettoff-topic-annat
Läst 1807 ggr
Vaargen
2015-04-02 15:31

Förbjudet med reptiler i lägenhet?

Vart har ni era reptiler någonstans?

Där jag hyr(hyreslägenheter) som det är många som hyr utav och jag har hört om flera ställen så krävs det särskilt tillstånd av kommunen att ha orm och andra reptiler, dem ser helst att man inte har orm i lägenhet och det är förbjudet att ha uppfödning.

Blev bara nyfiken, men hur gör ni gällande det? det är ju säkert inte så överallt heller.

Annons:
fluffis
2015-04-02 16:55
#1

De flesta kommuner har tillståndsplikt gällande orminnehav. Något tillstånd för ödlor har jag inte hört talas om. Tillståndsplikten brukar gälla inom detaljplanerat område, alltså klarar man sig utan tillstånd om man bor ute på landet där det inte finns någon detaljplan.  Att det skulle vara något särskilt med uppfödning har jag inte hört talas om tidigare. Vet du mer om det?

Ibland har jag hört folk som sagt "det är inte min orm, jag bara passar den" och liknande men tillstånden söks per fastighet, alltså ska det finnas ett tillstånd om det finns en orm i ens bostad, oavsett vem som äger ormen. I de kommuner det krävs vill säga 🙂

Några kommuner har gått ifrån det här med tillståndsplikt, Gävle och Kristianstads kommuner har gjort det för ogiftiga ormar har jag hört. Göteborg kräver inga tillstånd alls, inte ens för giftiga ormar. Jag själv har försökt att skriva ihop ett förslag till min kommun om att ta bort tillståndsplikten för ogiftiga ormar, men det fallerar på var man drar gränsen mellan giftiga och ogiftiga ormar. Dessutom verkar det som om regeringen håller på att ta tag i detta.

Vaargen
2015-04-02 17:13
#2

#1 Dem jag hyr av har skrivit på sin hemsida att det är förbjudet med uppfödning, men det behöver inte gälla alla bara för det.

fluffis
2015-04-02 17:27
#3

Vad hyresvärdar vill är en helt annan sak än tillstånden från kommunerna som jag har skrivit om. Det råder lite delade meningar om hyresvärdar får lov att sätta sådana regler överhuvudtaget.

Vaargen
2015-04-02 17:34
#4

#3 Ja men det är inte ens säkert att man får ha orm/reptiler överhuvudtaget där jag bor utan tillstånd, och dem är en stor hyresförening så det är inget privat men dem har iallafall skrivit ut det att det är förbjudet med uppfödning pga riskerna det tycker jag ändå man ska respektera :)

Westman73
2015-04-06 13:36
#5

Har du länk så man kan läsa va dom skriver.

Vaargen
2015-04-06 17:20
#6

#5 Kopierar exakt vad dem skriver om saken här: Ormar och andra reptiler kräver ett särskilt tillstånd från kommunens miljöförvaltning. Vi ser helst inte att du har orm i din lägenhet. Stora samlingar reptiler och uppfödning får inte förekomma.

Annons:
fluffis
2015-04-07 11:09
#7

#6

Det låter ju bra att de faktiskt trycker på att man ska ha tillstånd från kommunen. Skaffar man det så har jag svårt att se att hyresvärden kan komma och säga något annat. "Stora samlingar reptiler" känns rätt diffust 🙂 Skulle vara intressant att få en förklaring till varför man inte får ha stora samlingar och uppfödning.

Vaargen
2015-04-07 12:35
#8

#7 Jag har för mig att de har varit med om att ormar/reptiler rymt och kommit in i andras lägenheter.

fluffis
2015-04-07 13:49
#9

#8

Att reptiler rymmer kan ju hända oavsett hur många man har. Dessutom brukar det vara så att har man en stor samling av reptiler så brukar man ha ett jättestort intresse och har man det så är man också ofta mer kunnig om att hålla djuren inlåsta. Men det är min uppfattning 🙂

Vaargen
2015-04-07 13:53
#10

#9 Ja  så kanske det är men alla kanske inte är så noggranna heller men det finns kanske någon rädsla att det skulle vara större risk att det sker. verkar så

Westman73
2015-04-11 13:11
#11

Det kommer dom inte så långt med. 
Vart bor du?

Vaargen
2015-04-11 16:33
#12

#11 Vad menar du med det?  Jag vill inte säga vart jag bor då jag försöker vara ganska anonym på iFokus.

Westman73
2015-04-11 17:55
#13

Ok lycka till då

Annons:
Vaargen
2015-04-11 19:25
#14

#13 Vad ska jag lycka till med? :)

WolfFire93
2015-04-13 07:03
#15

Jag bor i lägenhet(typ hus) i Kunsbacka kommun, och jag har skaffat tillstånd till mina två. Fast eftersom jag bodde på internat med ormen och sedan att vi flyttade från en lägen het till en annan, så e min stora pojk redan 6år X3 men nu har jag det :3 Det där med att man inte får föda upp ormar har jag aldrig hört XD Jag har precis separerat dem för att hon ska få lägga ägg X) Jag får ju bara inte bli fast med ungar ;)

WolfFire93
2015-04-13 07:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
WolfFire93
2015-04-13 07:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Sorry ^^" XD bättre bild kanske

NiklasTyreso
2015-04-13 21:29
#18

När jag bodde i Tyresö hade jag tillstånd, men inte på min nya bostadsort eftersom det är absolut orimligt att kräva tillstånd för ogiftiga ormar, gnagare, fåglar eller fiskar som inte skadar några människor.

Jag uppmanar till civil olydnad mot sådant trams som tillstånd för ogiftiga ormar.

WolfFire93
2015-04-13 23:13
#19

Kostar en himmla massa också =_="

fluffis
2015-04-14 09:29
#20

"Jag uppmanar till civil olydnad mot sådant trams som tillstånd för ogiftiga ormar."

Det där är väl onödigt? Tvärtom tycker jag det låter barnsligt och ställer ormhobbyn i dålig dager, om man gör/tänker på det viset. Det hjälper heller ingen. Tycker man inte att tillståndsplikten  är något att hänga i julgranen så är det bättre att skicka in ett förslag till kommunen om att ta bort den, tycker jag.

Annons:
NiklasTyreso
2015-04-15 20:32
#21

Kommunerna har ingen anledning att förbjuda ogiftiga ormar. Ska ormfobiker diktera kommunernas regelverk?

Hundfobiker får inte bestämma om hundförbud i kommunerna. 

Höjdfobiker får inte förbjuda höghus i kommunen.

Folk med torgskräck får inte förbjuda öppna platser i kommunen.

Folk med cellskräck får inte förbjuda hissar i kommunen. 

Men ormfobiker får kommunerna att kräva tillstånd för ofarliga ogiftiga ormar.

Den massiva dumheten hos massor av kommuner gör att frågan måste drivas av de herpetologiska föreningarna, för det räcker inte med en enstaka skrivelse till en kommun.

fluffis
2015-04-15 22:22
#22

#21

Skicka in ett förslag om det. Argument har du inte brist på 🙂

Jag menar inte att jag tycker att det är rätt att kräva dessa tillstånd, men däremot är regler regler och jag tycker det ser illa ut för hela hobbyn om folk inom hobbyn slänger ur sig sådana uppmaningar som du gjorde. Andra folk kan lätt få vatten på sin kvarn om att ormfolk är både barnsliga och olydiga och det kommer inte att förbättra hobbyns position, snarare tvärtom.

Upp till toppen
Annons: