Annons:
Etikettallmänt
Läst 4390 ggr
Ouroboros
4/19/15, 9:35 PM

Röda prickar på skäggagam, löss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! Jag är orolig över vad dessa röda grejer under fjällen på min skäggagam är. Jag har kollat runt lite på nätet och läst från andra med samma problem att detta är löss. Jag märkte dem bara idag när jag matade Ferrari (det är namnet på djuret). Jag har köpt ny barkbit idag, det är allt. Han har även en tunnel av korkbark. Terrariet har han från mina tidigare leopardgeckos (har rensat och desinficerat ordentligt med väteperoxid och kollodialt silver). När jag petar på dem rör de inte på sig. Han har mest på ryggen och svansroten men även en på huvudet. Jag har inte kollat magen då han inte är tam nog än (låter sig klappas och hållas en kort stund dock). På tisdag ska jag be min pappa att ta med Ferrari till djuraffären vi köpte honom ifrån (Hökarängens Komodo) och fråga personalen där. Om de inte vet så tar vi honom till en veterinär. Jag skulle även vilja ha tips, råd och förklaringar från er eftersom detta ser ut som en bra sajt att fråga på. Tack på förhand!

Varför heter min skäggagam Ferrari? Jag har ingen aning..

Annons:
[peter54]
4/19/15, 9:45 PM
#1

Rör de sig? Om du har fått kvalster på ödlan så brukar man kunna se att en del av kvalstrens rör sig.

Ouroboros
4/19/15, 10:21 PM
#2

#1 nej, de rör sig inte, inte vad jag har sett i alla fall.

Varför heter min skäggagam Ferrari? Jag har ingen aning..

Ouroboros
4/20/15, 4:30 PM
#3

Uppdatering: såg en av röda prickarna lösgöra sig från djuret och gå omkring. Jag är nu övertygad om att det är kvalster/löss. Några tips på hur man blir av med dem?

Varför heter min skäggagam Ferrari? Jag har ingen aning..

[peter54]
4/20/15, 4:57 PM
#4

Veterinär skriver ut Ivermectin.

Ouroboros
4/29/15, 4:01 PM
#5

Jag fick reda på att det var spindelkvalster en vecka sedan från butiksägaren som jag köpte skäggagamen från. Han har haft sådana själv på sin skäggagam och säger att de är ovanliga men lätta att få bort. Han gav mig Virkon S och sa att om kvalstren inte dör själva efter ett tag, använd medlet. Jag har gjort det och dessutom har Ferrari nyligen ömsat, så det går bättre och bättre att bli av med dem.  Jag uppdaterar så sent för att jag inte har haft tid att logga in. Jag ska ta honom till en veterinär imorgon så får hen kolla på reptilen och säga vad jag ska göra härnäst. Jag har slängt all Ferraris bottensubstrat och isolerat alla hans prydnader efter att ha sprejat dem med Virkon S, och ersatt dem med temporära dekorationer och med tidningspapper som bottensubstrat.

Varför heter min skäggagam Ferrari? Jag har ingen aning..

Upp till toppen
Annons: