Annons:
Etikettormar
Läst 1359 ggr
[Stockholmsbruden]
4/21/15, 7:50 PM

Mössen...

Jag är djurvän, inget snack. Och nu måste jag veta, vart kommer mössen vi ger våra (främst) ormar till ifrån? Hur har de levt? Någon som vet, pratas inte så mycket om det? De har långa tänder, sår och bitmärken, och när jag tinat upp mina ligger det nästan alltid en stor blodfläck på tallriken jag tinat dem på.

Annons:
Wellcraft
4/21/15, 7:54 PM
#1

Du kan ju utgå ifrån att de knappast haft det bra.
Förmodligen kommer de ifrån grossister, dvs trånga burar, smutsig & ohygienisk miljö, stress osv.

Finns ett par som föder upp privat, mycket bättre.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lamina
4/21/15, 7:55 PM
#2

Låter inte som att dom har haft det särskilt bra alls faktiskt. Jag skulle byta "leverantör" om jag var du. Själv var jag nogrann med att redan från början leta rätt på en uppfödare som jag kände tog väl hand om sina möss. Då kan jag sova med gott samvete.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[peter54]
4/21/15, 8:22 PM
#3

De möss jag köper som foder har aldrig sett ut så och jag vet hur de har det innan de avlivas. Avvanda möss går i stora bås, 150 x 150 cm bottenyta och drygt 100 cm höga väggar av plåt så att de inte kan klättra ut. Kanske är det 50-100 möss i varje. Möss som är mindre går med honan i en vanlig musbur.

[Stockholmsbruden]
4/22/15, 2:15 PM
#4

#3 Köper du de som är från djuraffär får du albino mössen som jag oratade om i lrjan, vart köper du? Vart kan man hitta privata uppfödare som säljer fodermöss, döda såklart i stickholm?

[peter54]
4/22/15, 5:09 PM
#5

#4 Jag vill inte lämna ut namn på dem jag köper ifrån i ett öppet forum på grund av den hotbild från militanta djurrättare de som föder upp, avlivar och säljer foderdjur, är utsatta för. 

Jag har aldrig under alla år sedan 70-talet köpt fodermöss i en zooaffär. Om du köper på mässorna av de handlare som säljer foderdjur, slipper du det där problemet.

[Stockholmsbruden]
4/22/15, 6:05 PM
#6

#5 Så de som säljer på reptilmässor är bra?

Annons:
fluffis
4/22/15, 6:30 PM
#7

#6

Det kan ju variera hej vilt egentligen. Man vet aldrig vad det är för folk som säljer på mässor. I Danmark har jag köpt gnagare av några tysktalande människor och dessa gnagare var hemska. Svenska säljare är nog generellt bättre, tror jag.

[peter54]
4/22/15, 6:44 PM
#8

Jag menade de svenska, jag skulle aldrig köpa foderdjur av någon från något annat land lika lite som jag skulle köpa fläsk från något annat land. 😉

NiklasTyreso
4/22/15, 9:13 PM
#9

Vad ni inte nämner är att det är många små musuppfödare som slutat och de flesta möss kommer från en handfull uppfödare. Konkurrensen mellan musuppfödarna är så dålig att på senare år har folk tröttnat på de stora musuppfödarna och börjat gå över till att mata med kyckling istället.

[peter54]
4/22/15, 10:41 PM
#10

Kyckling funkar bra om man har tillräckligt stora reptiler, men med småsnokar och diverse andra mindre reptiler är inte kyckling något alternativ. Av mina för närvarande 14 ormar är det bara 4 som klarar kyckling.

Jag tycker att det är synd om uppfödarna av foderdjur skulle tvingas sluta med musuppfödning för att kunderna sviker. Då hamnar vi snart i den situation som rådde på 60- och 70-talet när vi som höll ormar i terrarium hade ett rent helsike att få tag på föda åt terrariedjuren.

Under 80-talet kunde man köpa vita råttor från bland annat Anticimex och överskottsmöss från laboratorieuppfödningar, bland annat på Karolinska, det var räddningen för oss då, men nu finns inga sådana möjligheter, så musuppfödarna behövs verkligen.

NiklasTyreso
4/24/15, 5:34 PM
#11

Jo, jag håller med Peter 54 att det behövs fler musuppfödare. Idag är i princip en oligopolmarknad för möss.

NiklasTyreso
4/24/15, 7:41 PM
#12

Jag känner bara till två uppfödare av möss i hela Sverige.

Dels killarna utanför Uppsala och dels är det en (enda) kille utanför Kävlinge som annonserar på terrariedjur.se.

Idag kollade jag alla foder-annonser på terrariedjur och många önskade köpa möss men det var bara en säljare med annons som sålde möss i olika storlekar. 

Jag saknar min gamla hobby uppfödare.

Upp till toppen
Annons: