Annons:
Etikettormar
Läst 747 ggr
Tanjis
4/27/15, 6:01 PM

Blivit matad bara varannan vecka

Nu har jag fått hem min fina mjölksnok Brand. Dock hon som ägde honom har haft på värmelampan under nätterna, vill inte ormar ha det svalt på natten och kan Brand ha tagit skada av detta? 

Han har också bara blivit matad var annan vecka, han är ett och ett halvt år och får två pinkisar, är det tillräckligt?

Annons:
[peter54]
4/27/15, 6:49 PM
#1

En såpass gammal mjölksnok ska inte matas med pinkisar. När jag fött upp dem har jag matat med pinkisar i ungefär tre månader, 3-4 st på slutet innan jag gick över till fuzzies. 

Testa om den klarar fuzzies, den kommer att spotta ut om den tycker det blir för stort. Går det inte kan du ge fler pinkies åt gången. Mata med 7-10 dagars mellanrum, variera tiden emellan. Om fuzzies går lätt kan du gå upp direkt till popcorn.

Värmelampan ska inte vara tänd nattetid precis som du säger, jag  har aldrig använt värmelampa till bergslevande ormar, jag kör med en liten 7 watts värmematta som är på dygnet runt, men ormen väljer ytterst sällan att ligga där. Jag tror inte att ormen tagit skada, men den har säkert plågats av för hög värme.

Tanjis
4/27/15, 9:00 PM
#2

Blir inte jättevarmt av lampan, 24 grader bara och då har vi den ju utanför terrariet så han inte ska bränna sig och bara på ena sidan, han har sitt vatten och så på sidan lampan inte är på. Han är väldigt stillsam och kan sitta lugnt hos en läääääänge länge, kan bli hispig mellan varven, särskilt när han först kom hit men nu är han som sagt stillsam som tusan. Har ingen erfarenhet av mjölksnok, har sysselsatt mig med kungspyton och majsormar innan.

[peter54]
4/27/15, 9:10 PM
#3

#2 Jaha, men då är det väl egentligen inte en värmelampa? Hur som helst ska lampan inte vara tänd på natten och jag skulle föreslå att du flyttar vattenskålen till den sida lampan lyser på för att vattnet ska vara lagom att bada i. 🙂

Upp till toppen
Annons: