Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1086 ggr
Boson
2015-07-02 02:25

Vattensköldpadda ute

Har en gulbukad vattensköldpadda och funderar på att ha honom ute. Hittar knappt nån info ang detta.

Kan man bara släppa ut den i/vid dammen? Ska den va inne på natten? Rymmer den om dammen inte är inhägnad?

Är helt grön på det här med sköldpadda så vill såklart inte göra nåt utan all nödvändig information :)

Annons:
VildaVittra
2015-07-02 02:35
#1

Min gulbukade är ute dygnet runt från dess att marken inte känns kall ( i år var det mitten av maj) tills det börjar bli is på vattenytan. Han har då gått i dvala och haft sin vinter så han får vakna och "våren" börjar inomhus. 

Ja, de rymmer om dammen inte är inhägnad. Tänk på att de kan gräva också. Så här har jag löst det:

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Boson
2015-07-02 03:53
#2

Tack för svar :)

Kommer imorgon börja anlägga en damm i trädgården, om jag vill ha paddis där i sen kan jag ju lägga hönsnät på marken runt dammen. Sen bygga nåt slags staket runt. Kan det funka eller? 

Ska göra som du utomhus så länge. Ska sätta mig in bättre i skötsel av paddan. 

Förresten, kan man ha en liten sköldpadda med dammfiskar?

VildaVittra
2015-07-02 03:58
#3

#2 Du måste ha tak, de kan nämligen klättra. 

Jag skulle inte rekommendera att ha fisk med sköldisen, den kommer nämligen se fiskarna som mat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Boson
2015-07-02 04:08
#4

Tak var inräknat i staketet, vill heller inte att nåt djur ska komma åt att skada min. 

Men okey. Även om sköldpaddan är 5-6cm i diameter på skalet och fiskarna är 7-10 cm? Kan väl knappast se nåt så stort som mat? Kommer dock göra ett eget place till paddis och låta fiskdammen vara just till fisk.

VildaVittra
2015-07-02 04:15
#5

#4 Sköldpaddor lider inte av brist på självförtroende. 😎 Får dom in saker i munnen så är det mat, eller ska i alla fall provsmakas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Boson
2015-07-02 04:22
#6

Hehe har du rätt i, min lilla verkar inte skraj för nåt ;)

Annons:
Wellcraft
2015-07-02 18:25
#7

Många sköldpaddor fungerar utmärkt med större koi eller guldfiskar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
2015-07-02 18:31
#8

#7 Jo, men dom gulbukade och rödörade är extremt glupska, de är sköldpaddornas motsvarighet till labbar. Bara tjurigare. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

WolfFire93
2015-07-09 00:56
#9

Vi hade våran gamling ute varje sommar, där bodde han i kaninhagen som har damm(bara under dagen). Nu e vara små paddisar ute i en stor balja som har landel, när det är varmt ute. Vi har alltid haft fisk med dem. Den stora hade oftast större fiskar än sig själv. Allt går fint men dem känner direkt när en fisk blir sjuk, och då spelar storlek ingen roll, han tog död på en stor(bara större än sköldisen) koi som visade sig vara sjuk. Och under en hel dag kalasade han på en guldfisk, lika stor som honom, som hade dött av värmeslag. (Vi hade presis flyttat, och jag hade ingen aning om att det blev så varmt på övervången under sommaren) Så det går…men räkna med att fiskar försvinner ibland (om du inte har fruktansvärt friska fiskar) ;) (Min erfarenhet)

Upp till toppen
Annons: