Annons:
Etikettormar
Läst 990 ggr
[HammyPaws]
7/27/15, 10:16 PM

Levande föda

Hej!

Är det lagligt att ge levande råttor till ormar? Såg en annons på blocket där det stod att deras orm fick levande råttor och jag tycker det känns väldigt konstigt och hemskt… Vågar inte googla ifall hemska bilder/filmer skulle komma upp :(

Annons:
Fridaaaa
7/27/15, 10:19 PM
#1

Ja det är olagligt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HammyPaws]
7/27/15, 10:20 PM
#2

Tänkte väl det!!! Fy.

NiklasTyreso
7/27/15, 10:38 PM
#3

För mössens skull är det mot någon förordning. Nästan alla ormar går att få att äta döda foderdjur men vissa vill att maten rör sig och då måste man använda pincet och dra foderdjuret så det ser ut att röra sig. Det fingerar med nästan alla ormar. Vid sällsynta fall finns ormar som bara äter om de får naturlig mat, levande som i naturen. För ormen är det onaturligt att äta död mat men de accepterar det i stort sett alla. Har man en orm, det sällsynta undantaget, som matvägrar och håller på och svälter sig till döds för den inte får levande mat då är minst plågsamt för ormen att man avlivar ormen istället för att tvinga ormen att lida genom att svälta ihjäl sig.

fluffis
7/28/15, 8:14 AM
#4

2010 kom det en förändring från Jordbruksverket om detta. Sök här på sajten så hittar du flera trådar om detta. Det är ett omdiskuterat ämne.

WolfFire93
7/28/15, 11:20 AM
#5

Inte för att lägga mig i för mycket. Men jag tycker detta är en rätt löjlig lag, även om jag förstår hur den uppkom…

Jag matade med levande innan lagen kom och nu måste jag mörda mössen själv.  Älskar möss och trodde jag skulle må dåligt av att ormen tar dem levande, men jag kände mig nästan bättre till mods för han är en superduktig jägare/kramare. Det går supersnabbt att mössen inte känner nästan något, de e döda på några sekunder.

Men när lagen kom var jag själv tvungen att mörda mina små söta möss istället… Jag  mår psykiskt dåligt varje gång… Men jag har inget problem med naturens gång, för att mörda möss med olika tekniker är inte naturligt. jag tror inte att det är för "mössens bästa", jag tror att det är för att människor bara tror att de lider för att de blir tagna av en orm och att korkade människor plågar möss i onödan med ormar som inte är tillräkligt duktiga för att ta levande.

Det finns sånna idioter som gjorde spel av det, men vi har även fajter med kampfiskar, kamphundar, tuppar… och de måste också stoppas.

De sa åt oss på mässan hur de dödar sina möss vilket tydligen var lätt och lagligt(köpte sånna och ormarna hatar dem).

De stoppar ner möss i en plastpåse, levande, sedan håller dem fast den under en sodastreemer, och trycker två gånger… Är inte detta mer djurplågeri? stressen, gasen, smärtan… Mina ormar gillar inte och äta dem, precis som söner stessade ko kött är äckligt…

Ni kanske hatar mig för mina åsikter, men jag gillar bättre hur naturen fungerar.

(Men jag respekterar lagarna)

AnnsofieW
7/28/15, 1:52 PM
#6

#5 wolfFire jag gillar ditt inlägg, jag håller med dig.

Annons:
WolfFire93
7/28/15, 2:02 PM
[HammyPaws]
7/28/15, 8:24 PM
#8

#4 Åh, okej!

#3 Hmm, jag förstår! Svårflirtade ormar ;)

#5 Jag tycker båda är lika hemskt. Det handlar väl mer om att det är stressigt för djuret när man sätter in den i buren, för den känner garanterat direkt av hotet. Jag skulle aldrig någonsin kunna ha ormar :(

WolfFire93
7/28/15, 8:29 PM
#9

Jag satte aldrig in dem i terrariet, och det är väldigt sellan de vet vad som händer. Och det går så snabbt att de knappt hinner reagera. :)

[HammyPaws]
7/28/15, 8:51 PM
#10

Hmm, tycker fortfarande att det är hemskt :( Det är stor skillnad när det händer ute i det vilda tycker jag. Här bestämmer du den stackars musens öde. Dock är det ju ingen skillnad på det du gör och på köttindustrin! Jag tycker ju inte att du är ond, jag hade bara aldrig klarat av det själv…

[peter54]
7/28/15, 9:32 PM
#11

Mycket åsikter och ganska lite faktisk sanning i den här tråden.

Det är inte sant att det är onaturligt för ormar att äta död föda, dels för att de flesta ormar dödar sin föda innan  de äter den, dels för att om en jagande orm "snubblar" över ett färskt dött bytesdjur så tar ormen det direkt.

Att spekulera i huruvida möss har ont av att dödas med kolsyra är knappast ens möjligt. Det är knappast adekvat att använda uttrycket "mörda" när det handlar om möss eller för den delen, andra djur, det brukar kallas att avliva.

Det finns ingen likhet emellan en mus i det vilda jämfört med en mus insläppt i ett terrarium när det handlar om jagande orm. Musen i terrariet har ingenstans att ta vägen, den är "körd", medan musen i det vilda har alla chanser att komma undan.

Det var vanligt att man matade med levande foderdjur förr, men det berodde på okunskap, så varför skulle man fortsätta med denna okunskap idag när kunskapen finns och när det mer eller mindre aldrig behövs?

Alwyn
7/31/15, 9:22 AM
#12

Tack Peter för ett intressant inlägg, det gav mig en del att fundera på.

Upp till toppen
Annons: