Annons:
Etikettfoder
Läst 991 ggr
[Klave]
4/15/16, 8:02 PM

Ger du dina reptiler levande föda

Nu hoppas jag alla vet att det är olagligt att ge levande föda i Sverige men eftersom jag vet att många gör det iallafall och eftersom detta är anonymt undrar jag…

Ger du dina reptiler levande föda i form av ryggradsdjur?

Annons:
[Jimmy.L]
4/15/16, 8:21 PM
#1

Sen när blev det olagligt att ge syrsor/mjölmaskar/kackerlackor till ödlor?

[Klave]
4/15/16, 8:34 PM
#2

#1 Oj, ändrade nu så det blev rätt. Skulle självklart stå ryggradsdjur.

[Jimmy.L]
4/15/16, 8:38 PM
#3

#2 🙂 Okej du tänkte så då förstår jag.

NiklasTyreso
4/15/16, 10:48 PM
#4

Jag tycker det är bekvämt att ha storpack med frysta möss i frysen. Krångligt att hålla på med levande foder. För 20 år sedan hade jag en orm som bara ville ha levande djur (vilket är det naturliga för alla ormar i naturen). Om jag hade en orm som bara åt naturlig levande mat och ormen var värdefull för mig skulle jag inte tveka att mata med levande möss. Var det en mindre värdefull orm som kan ersättas av ett annat avelsdjur, då hade ormen som vägrade död mat fått gå vidare till de sälla jaktmarkerna på ett mer barmhärtigt sätt än genom svältdöden.

fluffis
4/16/16, 11:16 AM
#5

Jag håller med om att det är väldigt behändigt med gnagare i frysen. Jag skulle aldrig ge mina ormar levande gnagare. Om de inte vill äta dött så ser jag det som att ormen inte är tillräckligt livsduglig och definitivt inte värd att sätta i avel här i Sverige där reglerna är som de är. Jag tänker att det finns risk att avkommorna ärver att vara blyga med mat och då hamnar man i en ond cirkel. Alla ormar som hos mig har vägrat död föda har varit sjuka. Därför är jag hård på detta. Sen kanske det även beror på vilka arter man håller på med men för egen del så tänker jag såhär om de ormar jag håller på med.

NiklasTyreso
4/16/16, 2:41 PM
#6

Mina ormar har fötts upp i fångenskap 40-50 år så de är anpassade till död mat istället för det som är naturligt i det vilda. Den orm jag hade ger 20 år sedan som åt levande var kraftig och fin, så den var nog frisk. Ormar äter med alla sinnen. Om maten luktar mat, ser ut som mat, rör sig som mat och har rätt temperatur som mat då väcker det aptit.

Annons:
[Olivialundborg]
4/20/16, 1:11 PM
#7

Nu har jag inte några reptiler hemma just nu men dom jag haft har tagit dött.

Upp till toppen
Annons: