Annons:
Etikettrösta-tävla
Läst 1539 ggr
[PeterTM]
2016-09-15 12:42

Vilken sorts terrariedjur föredrar du och varför?

Som frågan i rubriken lyder. Skriv gärna vad du har och varför du valt att ha just det/de djuret/djuren, bilder är alltid uppskattade 🙂

Man kan förstås ha flera olika djur och då är det fritt att endera räkna upp dem eller bara välja favoritgruppen, man kan tyvärr bara kryssa för ett alternativ i listen. Jag kanske har glömt någon grupp och då får man lägga sitt val i "övriga". Jag börjar förstås själv för att visa mina goda val 😃 😎

Annons:
[PeterTM]
2016-09-15 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har över 45 års erfarenhet av djur i terrarium och har provat de flesta grupper i listen här ovan. Sedan 1980 har jag valt att enbart syssla med snokar och sedan 2003 inskränkt mig till ett enda släkte; amerikanska kungssnokar (Lampropeltis). För närvarande har jag fyra arter och fem underarter, totalt tio individer.

Anledningen till att jag valt de här djuren är att boider blir för stora och svåra att både husera och föda. Giftormarna slutade jag med 1980 för att jag tyckte hanteringen blev svår och krånglig, dessutom ville jag inte ha potentiellt farliga djur när jag fick barn. Ödlor kräver daglig skötsel, medan ormarna inte mår dåligt av att bli lämnade ett par dagar om jag exempelvis skulle hamna på sjukhus, vilket händer ibland.

Övriga terrariedjur som finns listade är alla intressanta och vackra tycker jag, men mitt intresse för dem är inte så stort att jag vill syssla aktivt med dem. Kungssnokarna är lagom stora för de begränsningar av utrymme jag har, de är sanslöst vackra och intressanta och jag tycker att de är roligt att föda upp dem.

Carmarino
2016-09-15 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har inga ormar längre, men när jag hade det så började jag med vanlig vattensnok (som en kompis fångade). Släppte ut den efter något år, och köpte då en nykläckt regnbågsboa. Därefter blev det en klipp-pyton. Fick även ta hand om några kungspyton som var sjuka. Kommentaren var "om du får dem att överleva får du behålla dem". Tyvärr var de för sjuka för att klara sig.

Efter ett rätt långt uppehåll köpte jag två tämligen nykläckta tigerpyton, men kände att jag inte riktigt hade tid och intresse att ägna mig åt dem, så jag sålde bägge två. Har ingen riktigt bra bild på dem, men förhoppningsvis syns de någorlunda i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
2016-09-18 18:39
#3

Vi (jag och min man) har vår första reptil nu, en majsorm som är född i juni. Senast igår sa vi att det är synd att vi inte kommit på det här med ormar tidigare i våra liv, för vi är verkligen helt sålda. Så just nu föredrar jag snokar. Men vem vet vad jag svarar om några år? Giftormar eller andra farliga djur blir det dock aldrig. Det är jag för rädd för. Däremot har jag idag större förståelse för folk som gillar giftormar, för dom är ju så fascinerande och ofta väldigt vackra att se på. En landsköldpadda av något slag skulle jag lätt kunna tänka mig. Om vi kan ge den ett bra liv vill säga.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Hanna
2016-09-27 20:00
#4

Det var svårt, men jag valde tillslut huggormar. Aktiva och roliga djur som finns i många olika varianter. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: