Annons:
Etikettormar
Läst 1105 ggr
trettiotrean
2016-09-23 21:32

Tips, majsorm

Sitter och filurar på julklapp till killen. Han har pratat om att han vill ha en reptil sedan vi träffades. I våras var vi och kollade på lite olika reptiler hos en kille som föder upp och säljer. Han fastnade för majsormarna. Han har dock inte känt att han haft råd att köpa allt som behövs därför har det ännu inte blivit någon. Perfekt för mig som inte annars vet vad han ska få i julklapp. 

 Varken jag eller han har någon tidigare erfarenhet av ormar, än mindre majsormar så jag tar gärna emot lite hjälp och tips. Tanken är att jag ska köpa allt som behövs från start, terrarium och dess tillbehör, bottenmaterial och orm. Ormen kommer han få välja ut själv där vi var och kollade men terrarium och tillbehör vill jag köpa på ett annat ställe då han var väldigt dyr med detta. 

Så bra tips på ställen som säljer terrarium tas tacksamt emot. Behöver också hjälp med vad man behöver från början. Han får ju själv köpa till grejer senare om han vill, så det ska ju bara vara det allra viktigaste. Lampor, värmeapparater, inredning osv. Alla nybörjartips med andra ord.

Annons:
[PeterTM]
2016-09-24 15:26
#1

År det fråga om en vuxen majsorm eller en liten? Det är helt avgörande med tanke på terrariet eftersom man inte gärna huserar en liten snok i ett terrarium med skjutglas, ormen kommer ut i springan mellan glasen. Till snokar upp till 9-12 månader, beroende på tillväxt, är det bättre med en så kallad petbox (Faunarium), dvs ett plastterrarium med screenlock.

Jag brukar alltid rekommendera torvmull som bottensubstrat, gärna med lite fin sand iblandat. Det är billigt, ser trevligt ut och har bra uppsugningsförmåga. Oftast klipper jag lite torra löv eller ormbunksblad över delar av bottenytan så att det ska se lite ut som en skogsbacke. 

Annat inredningsmaterial är enklast att bara plocka ute, grenar, stenar, barkbitar för gömslen osv. Bara tvätta dem fria från smuts i ljummet vatten så är det bara att lägga in, se till att det inte finns myror, det är det enda man behöver akta sig för.

Annars kan man köpa korkbarkbitar på zooaffären som gömslen, men det övriga är meningslöst att betala för när det finns utomhus. Terrariet behöver utrustas med minst två gömslen, det ena på den svalare sidan och det andra på den uppvärmda sidan. Det gröna (plastväxter) går att beställa på nätet eller köpa på terrariemässor.

Värmekällan utgörs lämpligen av en värmematta som inte täcker en större del än max 1/3 av bottenytan. Det finns en rad olika styrkor från 3 watt och uppåt, men ju högre effekt, desto större matta, så jag gissar att om du tänker dig en liten orm, att det räcker med en 7-8 W-matta och om det är en större majsorm, en 14 W-matta. 

Vattenskålen mäste vara stor nog för ormen att ringla sig helt ner i. Jag använder plastskålar typ frysaskar efterom ormar gärna skiter i vattnet och då blir skålen så smutsig att den blir svår att rengöra, så en köpt vattenskål kan snabbt bli förstörd. En frysask är billig och kan kastas om ormen skiter i vattnet.

Belysningen är inte så viktig för majsormar eftersom de är grynings- och skymningsjägare, därför är ljuset mer till för oss så att vi ser in i terrariet. Till sådana nattaktiva arter använder jag vanliga 10 W lågenergilampor.

Fler frågor? 🙂

trettiotrean
2016-09-25 00:56
#2

Tack för tipsen. Tror jag fick svar på det mesta som jag hade son funderingar just nu, mer lär komma när det väl börjar närma sig inköp av allt ;) Vad skulle du rekommendera som första orm, unge eller vuxen. Nu vet jag inte riktigt hur gammal/stor en orm ska vara för att vara vuxen, men har för mig att där vi kommer köpa ifrån hade ormar som var allt från ungar och upp till något år.

[PeterTM]
2016-09-25 12:24
#3

Det är en smaksak snarare än något annat om man väljer en vuxen eller en liten (juvenil). En vuxen är normalt lugnare om den haft det bra hos den tidigare ägaren, medan en liten är rädd för allt som rör sig och därför mycket sprattlig vid hantering den första tiden. Det handlar om överlevnadsstrategi - om en juvenil snok ska överleva första året i naturen, måste den utgå ifrån att allt som rör sig och som är större än den själv, vill äta upp ormen.

Samtidigt finns fördelar med en liten också eftersom man då "växer" in i ormens utveckling och får se den gå från juvenil till vuxen. Den vuxna ormen är liksom redan "färdig". Nu blir det ju inte fråga om en utvuxen majsorm, du säger upp till ett år och som vuxen räknas den först vid omkring tre år, men det är ändå oftast en betydande skillnad mellan en liten juvenil och en ettåring när det gäller sprattligheten.

Med en ettåring kan du dessutom helt hoppa över perioden med petbox och skaffa ett terrarium med en gång. En ettåring har kommit en bra bit upp när det gäller bytesstorleken, man slipper pinkisarna och kan gå direkt på så kallade hoppmöss (popcorn) eller kanske ytterligare en storlek upp (weanlings), det beror på ormens storlek och den kan variera mycket från en individ till en annan vid ett års ålder.

Upp till toppen
Annons: