Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1560 ggr
Tokyo
3/26/17, 10:46 PM

Rödörad vattensköldpadda med ägg?

Min påstådda hane (från tidigare ägare) har betett sig annorlunda under den senaste tiden. Det jag främst har reagerat på är att den har skakat med sina klor framför en annans ansikte (som för övrigt är av en annan art, om det är relevant) samt bitit den andras nacke ett flertal gånger. På grund av detta ska jag nu separera dem, vilket dock inte kommer kunna ske direkt eftersom det kommer bli rätt omständigt. Parningsbeteende alltså, som jag har förstått det. Dessutom såg jag den nyss stoppa huvudet under en rot och ett par stenar och liksom försöka gräva in sig där, i princip, vilket jag aldrig har sett den göra förut. Den bökade runt där ett tag men kom upp därifrån när den såg mig stå där (eftersom det innebär potentiell matning). Jag är ganska säker på att jag för ett bra tag sedan (långt innan något av det övriga jag nämner i inlägget började visa sig) har sett den kara med bakbenen när den varit uppe på landdelen, vilket jag dock inte har reflekterat över eftersom jag för det första trodde att det var en hane, samt att jag inte kände till det som ett tecken på att en sköldpadda vill lägga ägg. Jag har däremot inte sett någon skillnad i aptit, den är uppe på landdelen lika mycket som den brukar och jag har inte märkt någon tydlig rastlöshet heller. Frågan är alltså om den verkar bära på ägg och om jag borde skaffa ett ställe för den att lägga ägg på direkt, och är isåfall en stor plastlåda med jord i som jag sprutar med vatten då och då ett lämpligt ställe?

Annons:
Transfiguration
4/4/17, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hanar har långa klor vilket inte honor har.. antar att det är samma princip bland rödörade som gulbukade? De har även längre svans.. Jag har en gulbukad hane med rejäla klor & han bökar runt bland stenar med, mest för att han tror sig se någon matbit där bakom, vattensköldisar är nog lika glupska allihop ^^ Han brukar härja runt med stenarna med, möblera om, hans sätt att roa sig/slipa klorna på.. Hur gammal är din? Könsmogen? Postar en bild på min hanes klor, stor skillnad mot en hona :)

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Tokyo
4/6/17, 4:50 PM
#2

#1 Jag vet inte hur gammal den är, har inte haft den "från början" så att säga, och de förra ägarna hade uppenbarligen ingen aning om vad de pratade om. Skulle dock tro att den uppåt 10 år möjligtvis, skalet är 20+ cm.

Den är både stor och har korta klor (i relativitet till vad man skulle förvänta sig av en hane) och svans.

Jag är dock väldigt säker på att det här en hona redan, och det är mer det här med om hon bär ägg eller inte som är frågan.

Transfiguration
4/7/17, 10:17 AM
#3

Äggen kan man kasta, obefruktade ändå ju, gjorde alltid min mamma när vi hade en rödörad som små så om du undrar om hon kan bli med ägg utan hane så är svaret ja

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Transfiguration
4/7/17, 10:24 AM
#4

Eller har den träffat en hane? Isf får du ta ur ev ägg och skaffa en äggkläckare ifall du vill få minipaddor : )

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Tokyo
4/7/17, 10:35 PM
#5

#3 Jag vet att hon kan bli det, men är hon med ägg just nu? Med tanke på beteende och så vidare. Har inte vågat känna något vidare på magen (via "öppningarna" för bakbenen).

#4 Har fler än en sköldpadda i samma akvarium, varav en är en hane, ja. Dock en annan art, som jag nämnde i OP. Antar dock att du menar om hon har parat sig med någon, och nej, det är ganska orimligt.

Skulle aldrig med avsikt föda upp sköldpaddor med tanke på hur stora mängder av dem det finns, och hur få av dem som någon faktiskt vill ha eller tar hand om korrekt.

Transfiguration
4/8/17, 1:34 PM
#6

Men du vet väl en rödörad & gulbukad tex kan para sig? Står inte vilken art den andra är, dessutom är det förbjudet att föda upp

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Annons:
Tokyo
4/10/17, 8:10 AM
#7

#6 Ja,  den andra är dock en falsk kartsköldpadda (graptemys pseudogeographica pseudogeographica). De  kanske kan para sig ändå och skapa någon slags hybrid. Egentligen är det inte ens relevant; har inte sett dem para sig, så även om det är möjligt skulle jag fortfarande inte veta om det har skett eller inte. Oavsett behöver honan lägga ägg, problemet är att jag inte vet om hon behöver det just nu eller inte. Har låtit henne vistas på ett ställe där hon skulle kunna lägga sina eventuella ägg ett par gånger men hon har inte gjort någonting.

Om du vet att det är förbjudet, varför tipsar du mig om att skaffa en äggkläckare?

Transfiguration
4/11/17, 5:20 AM
#8

Trot ju knappast folk kommer sluta föda upp pga en lag ;) så är skadan skedd och du inte vill hysta bort befruktade ägg så behövs en äggkläckare. Men eftersom det är två olika arter så finns ingen risk för det så det är bara att kasta bort ifall det kommer några.. Se till så att hon har mycket sand att gräva i. Du bör inte blanda arter sådär men hey om det funkar så, men om hon beter sig som att ägg är på g så flytta på den andra sköldpaddan! Du kan ju även passa på att googla på "värpnöd"

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Transfiguration
4/11/17, 5:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Eller jag var snäll & tog en skärmdump;

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Tokyo
4/11/17, 7:00 PM
#10

#8  Det har fungerat fram tills nu, vilket är anledningen till att jag ska separera dem.

Transfiguration
4/13/17, 1:35 AM
#11

Drygt med två stora tankar dock :/

Djurälskande omplaceringsmamma med 12 djur av olika art/ras, stora som små, pälsiga som ickepälsade 💕 Alla djur (beroende på utrymme och djurets storlek) är välkomna till min savann. Jag har fött upp djur i omgångar men koncentrerar mig nu på omplaceringar, de flesta stannar - andra hittar jag hem åt där de får vad de behöver i form av sällskap, yta, utevistelse etc

Tokyo
4/14/17, 3:15 PM
#12

#11 Ja, det är möjligt. Dock fungerar det ju inte längre så det finns inte så mycket att välja på. Plats finns, det är just att behöva flytta runt 700+ litersakvarium, att få tag på ytterligare ett akvarium (som antagligen kommer behöva hämtas en bra bit härifrån), och att bygga bänk, landdel och så vidare som är det omständiga. 

Det ska dessutom fixas en damm utomhus till dem, + att jag har två andra akvarier som även de kräver kontinuerliga vattenbyten och så vidare (såklart), och som också kommer behöva flyttas för att göra plats för sköldpaddornas akvarium.

Du förstår nog varför det inte kan ske över en natt. Vill såklart att det ska hända så snart som möjligt, men det kommer ta tid som ingen har just nu.

Upp till toppen
Annons: