Annons:
Etikettterrarieteknik
Läst 1152 ggr
Eioo
2017-04-25 00:09

Exo Terra värmematta, för varm??

Jag hade en exo terra värmesten, som var ungefär lite mer än kroppstemp, och en värmelampa. Bytte upp mig till en Exo Terra S, värmematta, öken.

Han verkade älska den, iom att han är en trynsnok som gräver och gärna ligger under. Han har legat på den kanske 10 min innan jag börjar få dåliga vibbar och plockar upp honom. Jag känner på terrariet där mattan är och märker att det är så hett att jag inte klarar av att hålla kvar handen.

Hjälp? vågar inte stoppa in honom där om han ska bränna sig. Är det bara att stänga av skiten och lägga tillbaka stenen och värmelampan? 

Första ormen, så prövar mig fortfarande fram.

Annons:
[PeterTM]
2017-04-25 08:43
#1

Du får koppla en termostat eller en dimmer till mattan så att du kan ställa in temperaturen, alternativt skaffa en matta med lägre effekt. Finns en billig dimmer på IKEA som heter "Dimma", runt femtilappen tror jag. Använder den själv.

fluffis
2017-04-25 13:57
#2

Jag har också alltid dimrar på mina värmemattor. Låter helt galet att det kan bli så varmt som du beskriver. Annars så brukar det vara värmestenar man klagar på att de blir alldeles för varma. 

Det bästa är om man kan testköra ett terrarium i kanske ett dygn utan djur, när man har ny utrustning. Just för att förhindra att sådant här händer. En infraröd termometer kan jag också rekommendera. Jag tycker de är bra eftersom man bara riktar strålen rakt på området man vill testa och knäpper av, och så har man temperaturen direkt.

Värmelampor rekommenderar jag inte till ormar eftersom de kan  bränna sig på lampan och hänga och slänga i sladden. Har man lampan utanför terrariet blir säkerheten förstås mycket bättre. Dock har man fortfarande problemet med att mycket få ormar vill ligga öppet och värma sig, samtidigt som det är svårt att få en värmelampas värme att räcka ner till under ett gömställe.

Upp till toppen
Annons: