Annons:
Etikettfoder
Läst 1278 ggr
axa
2017-05-30 19:41

Hur behandlas foderdjuren?

Hej!

Jag har lite av en förkärlek för ormar och skulle mer än gärna vilja skaffa mig en orm, men vad som avskräcker mig är den moraliska frågan kring hur foderdjuren (möss) behandlas. Enligt min mor så fryser man ihjäl dem? Men det känns som onödigt lidande för dem än om man skulle slå dem hårt i en bänkskiva eller liknande. Och hur lever dem under sin livstid? Ge gärna källhänvisning eller fakta från företag som ni har koll på. Hur tänker ni som har ormar som fodras med frysta möss kring ämnet? Tack på förhand :)

Annons:
[PeterTM]
2017-05-30 20:19
#1

De fryses absolut inte ihjäl, det är ju till och med olagligt och fler ormägare eller tilltänkta sådana har samma krav på att foderdjuren behandlas väl. De avlivas med CO2, vilket i praktiken innebär att de somnar för att inte vakna mer.

Den foderdjursuppfödare jag handlar av har mössen i en jättebox, ungefär som en kalvbox. Bara honor med ungar går i egna labburar. Ingen foderdjursuppfödare vill synas på nätet eftersom de har enorma problem med djurrättsaktivister som bränner, saboterar och släpper ut djuren i naturen.

Lojs
2017-05-30 20:31
#2

Du känner ingen som har tama möss i närheten? Då kanske du kan få möss som levt som sällskapsdjur och haft det bra under livet. Eller om du har möjlighet att ha möss själv?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

axa
2017-05-31 00:09
#3

#1 Okej, det är ju förståeligt att dem inte vill synas då. Måste nästan skratta åt att dem släpper ut dem i naturen, stackars möss och vilka korkade aktivister! Men CO2, är det inte som att kvävas då? Varför görs inte detta på veterinärklinik om det är smärtfritt och de bara somnar/svimmar för att sedan dö? Sprutorna orsakar ju starkt lidande hos de små liven :(

#2 Tyvärr inte, och av egna erfarenheter av att äga gnagare så dör de sällan själva och tamdjursägare, jag bl.a, skulle aldrig ha mage nog att avliva själv (vilket väl också är olagligt som pr.p?). Av alla gnagare och smådjur jag haft är det enbart en som har självdött av ålder i god hälsa- alla andra har insjuknat i cancer och liknande som har lett till att vi fått ta beslutet att låta dem somna in när det påverkar deras välmående. Och detta hos veterinär med medel, som nog inte är så värst bra hos foderdjur,,

Jag skulle nog inte klara av att mata ett djur med ett annat djur som jag håller kärt <3 Jag har en tendens att älska och falla för alla djur som kommer i min väg

[PeterTM]
2017-05-31 06:25
#4

#3 Jo man kan kalla det kvävning eftersom man andas in det som däggdjur normalt andas ut, men man somnar långt innan man kvävs, så det finns inget lidande i det hela. Jag har ingen aning om varför man inte använder metoden på veterinärkliniken, men även där för djuren starkt sömnmedel innan avlivningssprutan ges så att de inte ska lida.

Lojs
2017-05-31 07:48
#5

#3 Många uppfödare avlivar större delen av hanarna i muskullar (när de är 3 dygna gamla oftast), man kan även avliva vuxna djur pga rossel (problem med luftvägarna), eller fysiskt friska möss som har beteendeproblem som gör att de inte kan gå i flock. Många avlivar hemma utan medel, det är lagligt så länge man använder av jordbruksverket godkänd metod. 
Det är ju dock en svår fråga att ställa till någon som föder upp möss om man inte känner personen, men jag vet att en del ger sina hemmaavlivade möss till reptilägare. Jag personligen skulle tycka det var mycket bättre att de avlivade möss till en reptilägare hellre än att slänga de avlivade djuren.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

fluffis
2017-05-31 15:00
#6

#0 Kul att du vill skaffa orm! :) I Sverige har vi jättebra lagar om djurs rättigheter, åtminstone om man jämför mot andra länder. De flesta andra länder har dåliga eller inga lagar alls om djurens välfärd. I Sverige reglerar Jordbruksverket bl.a hur man får avliva gnagare. Att frysa dem till döds är inte en av de godkända metoderna. Det är nog inte helt enkelt att få reda på hur foderdjuren levt om du köper i djuraffär eller av annat företag. Det är nog lättare att köpa av en privatperson i så fall. Du skulle kunna fråga personen om du får se hur foderdjuren bor och hur de sköts. På en del reptilmässor säljs billiga gnagare av utländska utställare och många ser bara till priset och köper av dem. Jag har själv gjort det. Sen när jag började fundera över hur dessa gnagare har haft det så kändes det inte så bra. En gång när jag matade mina ormar så vägrade de. Inte konstigt. Jag upptäckte att gnagarna luktade blärk och jag fick slänga en hel förpackning. Jag fick nog och började föda upp egna gnagare istället. Det känns mycket bättre. Nu vet jag att gnagarna blir väl omhändertagna och även får bra mat. För att återgå till din fråga om hur foderdjuren har det så kan det säkert skilja rätt mycket tror jag. De flesta har det rätt bra tror jag. PS. Har du även spanat in de fiskätande ormarna? :)

Annons:
axa
2017-06-07 10:01
#7

#4 Hm, okej då känns det ju helt ok. 

Jo, de lider rätt ordentligt vid veterinärsavlivning. Jag har varit med när båda sprutor ges och de skriker och åmar sig lika mycket varje gång. Man kör dem rätt upp i magen på de små djuren, så ont gör det. Verkligen onödigt lidande enligt mig. Önskar jag kände någon som kunde ta dö på dem på ett smärtlöst sätt :( Jag klarar inte av att vara med längre, utan ser djuret när det väl är insomnat och tar med hem för vidare begravning.

#5 Okej, ja verkligen. Slöseri av liv om inte kroppen kommer till någon nytta. Frågan är ju alltid fri, men är ju känslig så isf tror jag att jag i första hand kollar upp bakgrunden av de fodermöss i butikerna som finns i min närhet. Dvs, om de är importerade utomlands eller svenskfödda och hur kraven är där genom försäljarna. De borde kunna svara på några enkla frågor.

#6 Jo, jag vet om våra djurlagar men de har stora brister runtom. 

Föda upp själv har jag inte lust, mage, tid eller plats för tyvärr :/ 

Nej, jag visste inte att det fanns? Har själv varit sugen på den klassiska majsormen när jag läst runt 😃 Vill inte att det ska vara för krångligt eller svårhanterat.

Dock verkar utbudet väldigt litet utöver djurbutik? Hur är det med ormar, de gör man väl 'handvana' på sätt och vis? Känns i så fall bättre att köpa från en uppfödare som har koll på hälsa, skötsel och att ormen är välhanterad så att man kan få hjälp och lite "försprång" i ormköpet?

Känner ni till några majsormuppfödare i Stockholmsområdet (I Stockholm eller angränsande län/inom radien av 2h runtom?)

axa
2017-06-07 10:05
#8

Det här med dvalning känns dock krångligt..? 

Är på jakt efter orm med milt humör, som inte kräver för mycket och inte är allt för dyr i inköp.. Några egna rekommendationer, kanske utöver majsormen? Jag är så rädd för att göra fel i luftfuktighet, temperatur, m.m..

fluffis
2017-06-10 13:40
#9

#7 Det finns bland annat strumpebandssnok och Natrix maura på marknaden, som är fiskätande ormar. Om det är krångligt vet jag inte. Är inte så insatt i dessa ormar. I Stockholm finns några reptilmässor som du skulle kunna bege dig till. Kan vara kul att se vad som finns :) Det här med hantering och handvana stöts och blöts ständigt. Eftersom ormar är ensamlevande och inte ens umgås med sina egna artfränder, förutom vid parning, så finns det ingen önskan från deras sida att bli upplockade. Det finns många fler anledningar att inte plocka med sin orm och det kan till och med vara skadligt att göra det. #8 Dvalning kan vara lite krångligt innan man kommit in i det. Å andra sidan finns det mycket att läsa om det :)

Upp till toppen
Annons: