Annons:
Etikettormar
Läst 909 ggr
felixhaljeskog
9/4/17, 8:58 PM

Kalk och vitamin

Tänkte på det här med Kalk och Vitamintillskott  till ormar, hur viktigt är det att ge när ormen får hel föda, alltså hela möss, för det e väl kalk i mössens skelett eller? Hur ser ni på saken? 

Jag ger iallafall det nu, men undrar bara hur viktigt det är.

Tack på förhand!

Annons:
[PeterTM]
9/5/17, 11:24 AM
#1

Normalt sett ger man inte tillskott till ormar om de äter hela bytesdjur. 

Det är bara om problem uppstår, exempelvis i ömsningscykeln, som man kan behöva ge B-vitaminer. 

En del ormar, som exempelvis strumpebandssnokar och andra fiskätare, behöver tillskott om de får skuret fiskkött.

felixhaljeskog
9/5/17, 1:06 PM
#2

#1 Så jag behöver alltså inte ge kalk å vitamin så länge det inte är några problem med ormen alltså?
Tänkte att man isåfall kan ge någon gång ibland bara för att vara på den säkra sidan?

[PeterTM]
9/5/17, 1:10 PM
#3

Det finns ingen anledning att ge tillskott om ormen är frisk och äter hela bytesdjur.

felixhaljeskog
9/5/17, 1:16 PM
#4

Okej tack då vet jag! Men om nu ormen skulle få vitaminbrist, hur ser man det då?

[PeterTM]
9/5/17, 4:45 PM
#5

#4 Sjukdomar hos ormar är inte lätta att identifiera, men om ormen exempelvis skulle få galen ömsningsrytm, typ ömsa en gång i veckan, eller få resta fjäll som står rakt ut och kanske kännas blöt, då är det läge att kontakta veterinär och det blir ofta  B-vitamin som ska till.

felixhaljeskog
9/5/17, 9:43 PM
#6

Okej, tack för alla tips! Tänkte bara fråga när jag ändå är igång, om det är vanligt att ormarna håller sig undan mycket i början när dom precis har flyttat? För min har hållt sig i sin grotta i princip varje dag, på natten vet jag dock inte om han har vart ute något, men antar att han iallafall har druckit vatten.

Annons:
[PeterTM]
9/5/17, 11:25 PM
#7

#6 Du får räkna med att en nattaktiv orm håller sig gömd under dagen 😉

felixhaljeskog
9/6/17, 3:58 PM
#8

#7 Kanske borde förklarat först varför jag e fundersam. Henne jag köpte ormen ifrån hade en hona och denna hane, och honan är jätteaktiv under dagen, och denna hanen var inte lika aktiv men mycket mer aktiv än vad han är nu när han har flyttat. Det e därför jag e lite fundersam över det. För jag är själv nattmänniska när jag väl kan vara det, och jag har inte märkt någon aktivitet alls när jag tittat till terrariet dom nätter jag vart vaken, och då är jag även en person som gillar att ha det mörkt så det är inga lampor tända heller förutom kanske värmeljus, men inget märkvärdigt som lyser in i terrariet.

Och självklart räknar jag med det, visste de redan från början, och tänkte att de e perfekt eftersom att jag ofta är en "nattaktiv" person när jag kan. 😃

[PeterTM]
9/6/17, 4:36 PM
#9

#8 Ja det är kanske så att det tar längre än väntat för den här ormen att vänja sig vid nya förhållanden, sånt är alltid svårt att förutspå.

felixhaljeskog
9/6/17, 8:40 PM
#10

#8 Okej tack för alla svar! 👍

Upp till toppen
Annons: