Annons:
Etikettspindlar
Läst 28607 ggr
baboust
2011-02-03 00:06

vart kan jag köpa en nybörjar spindel?

Hej på er ! Jag har nu länge gått och funderat på att köpa mig en sipindel och kommit fram till att jag nu ska köpa en. MEN, jag som nu kanske dum är går in i vanliga djuraffärer och frågar efter spindlar och dom bara glor på mig och säger "Nej det har vi absolut inte" Så min fråga är, vart kan jag köpa en spindel? Jag har tittat på den Chilenska Fågelspindeln och B.smith och blivit enormt fångad i deras utseende. Finns det någon som kan svara på mina frågor så är jag enormt tacksam :)

Annons:
Oilers
2011-02-03 07:49
#1

Jag köpte min första ifrån en djuraffär vilket är väldigt mycket dyrare.

Sen verkar en ansenlig del ha fått vildfångade Roseor ifrån djuraffärer.

Bättre då att gå in på olika forum och köpa ifrån privatpersoner.

Personalen i djuraffärer vet inte ett skit om vad spindlar vill ha eller behöver.

Här säljs det ju några annars är Krypforumet att rekomendera för just att köpa spindlar av alla det slag.

BatmansMatte
2011-02-03 14:38
#2

Du kan ju också kolla på olika repilmässor, ja köpte min 2 första på mässan i kristianstad

Trollhassel
2011-02-03 15:07
#3

repti.net har en annonskategoi för spindlar och sånnt. Kolla där. Det finns alltid flera annonser där.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

baboust
2011-02-03 15:48
#4

Tack för era svar! Ja, jag tittade runt lite på olika reptilmässor och har tänkt att besöka nån som ligger närmast till hands.

Nu vet ju jag inte ett smack om spindlar och så, vad kostar en Chilensk Fågelspindel alternativt en B.Smith ? snackar vi hundralappar eller tusenlappar ?

BatmansMatte
2011-02-03 15:55
#5

på mässan i kristianstad köpte jag 2 grammostola rosea för 120 :-/st

men priset varierar så klart på art och vem man köper av

baboust
2011-02-03 19:14
#6

Oj det var inte farliga pengen det inte. Tack för svar :)

Annons:
[magnus237]
2011-02-04 05:48
#7

beror på vill man ha.. en spindel som är lätt skött och äter som en häst

köp en huntsman den kan man köpa för från 40kronor fins många ofarliga spindlar som ändå är agresiva dom är oftast roligare vet en sok har över 200 spindlar som skickar när det blir varmare ute till den som är sugen på öpa kan ringa mej 072-2245798

baboust
2011-02-04 08:17
#8

Jag har aldrig ens hållt i en spindel, inte i dom större storlekarna iaf . Men jag har kikat runt och hört med olika folk och jag skulle kunna tänka mig en B.smithi eller en Chilensk fågelspindel . Den Huntman du gav som förslag såg j*vligt läskig ut, rätta mig om jag har fel men är det en australiensk sort ? Fick syn på en liknande ute i en regnskog när jag var i Queensland . Iaf, vet du någon som säljer b.smithi eller chilensk fågelspindel ? Så man kan skicka runt dessa djur? Jag bor i Bohuslän och jag har inte hittat någon i närheten som föder upp dessa krabater. Har ni något tips på hur jag smidigast kan skaffa mig en spider ? Tack för svaren allihopa !

Trollhassel
2011-02-04 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7 Jag skulle nog inte rekommendera en huntsman till någon som inte haft spindel förut. Då är det nog bättre att hålla sig till en lite lugnare fågelspindel.

Måste också berätta att det enlikt lag är förbjudet att skicka djur på posten och att ni nog ska hålla sådana diskussioner via PM.

Priserna på fågelspindlar varierar otroligt mycket med kön, ålder och vart i från man köper den. Fågelspindlar växer väldigt sakta och kostar mycket i foder under sin uppväxt. Därav är ungarna ofa jättebilliga (med några arter som undantag) och de halvvuxna är ofta betydligt dyrare ju större de är. Dessutom är ofta en hane billigare än en hona.

Jag rekommenderar dig att besöka en mässa. Där kan du välja och vraka mellan olika arter och se vad som utseendemässigt tilltalar dig också.

De vanligaste fågelspindlarna är B.smithi och G.rosea men det finns en hel massa andra arter som är lättskötta och lika roliga att ha.

Vad tycker du till exempel om denna N.chromatus?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

slowfox64
2011-02-05 01:20
#10

Tänk på att Nhandu, Brachypelma och Grammostola sparkar hår, finns några arter till som gör det.

[magnus237]
2011-02-05 03:26
#11

var bor du vet en som har spindlar som kan skicka när det blir varmare ute du kan nå mej på 072-2245798 så kan jag prata med killen som har många hundra spindlar om han har lämpliga  behöver du terarium så har ja ett du kan få köpa billigt bara så du vet är rosea en trälig spindel  vill du ha en som inte är giftig men som är lite piggare så varför inte en mexican fireleg men vill du ha rosea spindel kan du få 2 vuxna för 500 kronor paret en hona med en hane dom är redan parade så räkna med att få tillbaka pengarna du betalar med råge

[magnus237]
2011-02-05 03:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

spindlarna fins utanför laholm kollade lite på repti men inga bra spindlar för en som är ny på dessa kryp har lite spindlar till salu men dessa är dödligt giftiga som jag bara säljer till erfarna spindel ägare huntsman ser kanske lite otrevliga ut men är snälla spindlar en spindel som är rolig är Poecilotheria metallica något dyr men om du lesnar på den efter några år kan du sälja den för  öpp till 4000

Trollhassel
2011-02-05 13:54
#13

#12 Vilka huntsman har du? Har aldrig upplevt dem som snälla men jag har bara haft tre arter. Vilka gifspindlar har du? *nyfiken* Alltid kul med någon som har lite udda smak. Själv har jag haft ett duktigt gäng olika äkta spindlar men just nu har jag inget. Nu känns det ju lite dumt att säga "giftspindlar" för alla spindlar är ju giftiga men mer eller mindre. Haha

Jo, det är klart, det är ju inte kul att få hår på sig, det kliar satan, men det är bättre än att bli spetsad av deras otrevliga hugtänder!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
slowfox64
2011-02-05 18:59
#14

Den är giftig och sparkar hår.

inte är giftig men som är lite piggare så varför inte en mexican fireleg

[magnus237]
2011-02-05 22:56
#15

jag har grön huntsman och brun hunsman mexican fireleg black widow tratminör vandrings spindel ovriga arter hittas på min profil sida sida

[magnus237]
2011-02-05 23:06
#16

det jobbiga med huntsman  är dom är jätta snabba så är man lite oförsiktig rymmer dom jätte lätt haha fick jaga min bruna vid 3 tillfällen som liten matar man den var dag blir den full vuxen på 7 månade och då blir dom lungare av sej tur att smaken är lite olika men dom flesta jag känner skaffade G Rosea tills dom tröttnade på dom o skaffade ofarliga men ändå jätte agresiva

Trollhassel
2011-02-06 09:38
#17

#15 Ah ok, tror jag vet vilka du menar men jag använder nästan bara latinska namn. Har ingen koll på populärnamn alls. Själv har jag haft en hel massa Latrodectus och gillade dem. Dock har jag inga kvar. Bebis i hushållet nu.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2011-02-06 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Provsmak på 3 dm av mina hyllmeter änkor jag haft. Snygga burkar att ha änkor i tycker jag. Runt 20 arter hade vi nog som mest. Fler bilder i mitt galleri här på i fokus. Jädrans vad ungar de får! Måste lägga ett varningens ord. De är små, många och överallt! Flört 

Så, mer till något som rör tråden. Om jag var nybörjade skulle jag i alla fall köpa en vuxen B.smithi som jag vet går att hantera. Vissa individer är galna och bits, sparkar hår och rusar omkring. Snygga, lättskötta och bra spindlar. Man får ju lära sig att inte reta fram en hårattack. Det hör ju spindelägandet till. Jag tycke det är en av de snyggaste fågelspindlarna som finns på marknaden, låt gå för att de är vanliga men det är inte alla som vill ha något superudda. De är hur som helst roligare än G.rosea.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Trollhassel
2011-02-06 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Bjuder på en bild på min gamla smithi.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

slowfox64
2011-02-11 09:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Du har ju Avicularia släktet också, de är trädlevande men är lugna om man jämför med övriga trädlevande spindlar.

Min första spindel var en Avicularia cf avicularia.

Annons:
[magnus237]
2011-02-11 10:25
#21

nice en fin spindel men mitt intresse är och förblir agresiva arter specielt dom olika trattminörer som fins kan få hem o skicka dom flesta arter även snälla bara det blir över 10 grader varmt finns ett par hundra arter till salu har en mexican fireleg tillsalu kommer lägga ut någon annons senare underr våren även på dödligt giftiga arternadå är det regler till den jag säljer till säljer bara dödligt giftiga som har effarenhet och som är över 20 år

Trollhassel
2011-02-11 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Trattminörer är coola men jag skulle nog inte rekommendera dem för en nybörjare.

Vissa spindlar som finns på marknaden säljs ju bara för att de är supergiftiga, inte fina alls. Det tycker jag är lite larvigt, speciellt eftersom de kan misstas som svenska arter om de smiter. L.leata och F.fera lär väl vara de två giftigaste spindlana i världen. De tilltalar mig absolut inte rent estetiskt och den ena ser man knappt röken av i ett terrarium med inredning.

Änkor man jag absolut förstå att man vill ha och jag har själv haft massor av arter, men jag har dem inte för att de är giftiga, utan för att de är snygga.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[magnus237]
2011-02-12 08:22
#23

sant änkor är fina har blivit några under åren tyvär gick jag över till dom dödliga arterna redan efter en månad med en rosea dom snäla arterna har alldrig varit något för mej under året kommer det gallras ut med spindlar alla snällare av mina spindlar bytes ut kommer ta hem båda 2 av sidney funnelveb har den vanliga avarta ska ha den bruna ochså den ska vara den som är värst

Trollhassel
2011-02-12 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23 Var på väg att skaffa svarta en gång men ångrade mig då jag tycker de är rätt tråkiga i terrariet. Vill själv ha spindlar som är snygga, håller sig framme och inte smiter eller biter så fort man öppnar.

För att återgå till trådens handling så rekommenderar jag alla att börja med ogiftiga och "snälla" spindlar. Om man vill ha en äkta spindel och inte en fågelspindel så är Argiope ett alterativ. Ofarliga och förskräcklit snygga!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

baboust
2011-02-13 17:38
#25

#19: Det var en riktigt fin spindel och det är även en sånn jag hade riktat in mig på att skaffa. Du har inte nån susning om vart jag kan skaffa en sådan? Jag skulle kunna ta en roadtrip om det är så att det ligger lite avsides Glad B.smithi och Mexican Fireleg spindlarna har jag fastnat stort för, dom har fina färger och verkar lätt hanterade !

[magnus237]
2011-02-13 21:46
#26

mexican fireleg kan vara lite nervös min den sparkar hår för inget ting

Trollhassel
2011-02-14 11:20
#27

#25 Du får bevaka annonserna på repti.net tror jag. Annars är det en mässa i Sala snart. Den kan du säkert få tag i smithi på, om du inte hittar en innan dess. De är ju hyffsat vanliga trots allt.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
[magnus237]
2011-02-14 20:46
#28

B smithi är en bra första spindel tyvär dog min några veckor efter jag köpt den fick reda på att den var fel matad så det blev stora bekymmer vid ömsningen så blir det när dom bara får mus pinkisar mina får bara syrsor o kackelackor min mexican fireleg älskar o gräva fram sin mat

Upp till toppen
Annons: