Annons:
Etikettveterinärer
Läst 2429 ggr
Wuwie
9/14/10, 1:18 AM

Hjälp! Hon Går Ner i Vikt!

Hej!

Nu är det så att min pojkvän har två leopard geckos (syskon). men nu e de ett problem att den ena äter upp mat för den andra. jämför man båda deras svansar så är den enas svans MKT tjockare och har en "naturlig form", medans den andras är mkt mkt smalare och nästan "rak"….. min fråga är nu….

HUR Gör vi så att "lillskiten" får ordentligt med mat?

(utan att separera dom)

Tacksam För Svar! Vi Är Väldigt Oroliga :(

Annons:
skaggmamma
10/2/10, 11:30 PM
#1

Hej! Jag har också haft en massa sånna problem med mina skäggisar. Mitt tips är att ta ut den större ödlan ur terrariet och sen ge mat åt den mindre. Då kan den äta i lugn och ro, men se till att de inte ser varandra för då kan det bli bråk efteråt. När den mindre ätit klart kan ni sätta in den större och fylla på matslålen om det behövs.

Nooon2
10/3/10, 12:54 AM
#2

Handmata den magra är åckså ett alternativ. :)
Håll syrsorna i ena lårbenet. Larver kan man lägga precis framför ödlan.

Wuwie
10/4/10, 12:09 PM
#3

tack för svar… fick oxxå höra att geckos kan gå ned mkt i vikt om dom lagt ägg nyligen… stämmer det?

Nooon2
10/5/10, 10:25 AM
#4

#3 Avvaktade lite för att låta någon som har erfarenhet av äggläggande ödlor. Det har inte jag. Min lilla ödla lever ensam och har aldrig lagt ägg. 
Jag tänker såhär - det är klart att de minska i vikt näg äggen kommer ut men att de därefter förlorar i vikt pga någon sorst äggläggningssviter tror jag inte. Då är det något annat som är fel - antingen att den dominanta ödlan tar allting… eller så är ödlan sjuk eller äter sand istället. Håller ju tummarna för och tror att det är det första. Jag skulle prova att handmata ödlan. Vill stackarn inte äta då så kan det ju bero på tre saker enligt mig - 1. Den är ovan vid situationen och kan inte äta för att man är för nära. 2. Den vågar inte för att "all mat tillhör den andra ödlan" och man får spö om man tar något. 3. Ödlan är sjuk.
Det andra alternativet - att dela på dem bara när det är matdags är också ett bra alternativ. Håller tummarna för att det funkar.

Wuwie
10/6/10, 11:41 PM
#5

hon har nu varit väldigt "liten" i kroppen ett bra tag. ska dela på terrariet på något vis så båda kan äta ifred. e lite orolig för henne. min pojkvän har haft dom sen dom va bebisar. så han är väldigt fäst vid dom. tack för svar :)

Nooon2
10/7/10, 11:34 AM
#6

Funderar på det med dominans - om ni tror att det är anledningen. Om ni delar på dem lite mer permanent - alltså inte bara vid matning så tycker jag att ni ska skrubba rent inredningen åt henne så att inte den andres lukt finns kvar på grejorna… så att hon känner att hon har kommit ifrån den och att den inte ligger och lurar bakom någon sten.

Annons:
Wuwie
10/12/10, 6:31 PM
#7

okej de kan ju vara något.. tack för svar :)

Upp till toppen
Annons: