Annons:
Etikettgiftormar
Läst 7464 ggr
Wassago
2008-01-28 15:55

Neotropisk skallerorm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får passa på att presentera ett par av mina nytillskott Crotalus durissus, den absolut värsta i sin klass när det gäller skador vid ev. bett! Blev i förra veckan uppringd av en gammal vän som undrade om jag ville bli vidd dessa mycket vackra skallerormar då killen som ägde dom var rädd för dom. Då dom i många år stått på min önskelista så tackade jag ja! Hämtade dom på reptilmässan i lördags.

Den Neotropiska skallerormen är vitt spridd i Sydamerika och består av 11 underarter. Det är en kraftigt byggd orm och kan endast jämställas med den östliga diamantskallerormen i storlek. Fullvuxna blir dom mellan 1-2.0meter långa. Ormarna av denna arten attackerar snabbt och högt ofta från flanken och står för 9% av alla allvarliga bett i Latinamerika och många dödsfall. Den neotropiska skallerormen blir inte könsmogen förrän den når en ålder av 5-7 år och föder levande ungar, mellan 5-45 st kan dom lägga. Dom lever på savanner till öppna skogar och halvöken

Mina djur, numera döpta till Bill och Bull är ca 140cm långa och har ett art typiskt temperament, med andra ord mycket sura! Mycket vackra och respektingivande!

Annons:
AndreasS
2008-01-28 15:58
#1

Enormt vackra djur.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Catteklina]
2008-01-28 16:16
#2

Skit snygga!

vanessa
2008-01-28 16:31
#3

Att du vågar ha dem i ditt hem. Verkar i mina ögon lite läskigt, men vet att du är kunnig på det du gör. Men ändå. Finns det någon plats för dig och din sambo i hemmet? Eller har du separat yta som eget hus för dem? Förlåt alla frågor, men blir lite nyfiken. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Wassago
2008-01-28 16:50
#4

Här ber vi inte om ursäkt för frågor! Det är därför ett forum existerar! ;) Just nu har vi det trångt och har djuren inne hos oss, detta är inget jag föredrar just med tanke på ormarnas potensiala farlighet. Till våren skall vi bygga en friggebod på tomten på 13 kvadrat som skall bli "ormbod" och det är ju att föredra både för djuren och oss.

vanessa
2008-01-30 14:25
#5

Tack för svaren. Man blir lite nyfiken just för att de är potentiellt farliga som du säger./Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Wassago
2008-01-30 14:58
#6

Å då skall man bara fråga! Har reagerat på just detta dom senaste månaderna, varför ber så många om ursäkt när dom kommer med frågor? Vi är ju här på ett forum för att dela med oss om våra kunskaper samt lära oss nya! Så länge frågan är seriöst ställd så finns det inga dumma frågor, att inte ställa frågor om saker man funderar på är däremot dumt! Jag är utbildad innom mitt gebit, arbetat yrkesmässsigt med det i mer än 15 år och totalt med hobbyverksamheten så har jag snart hållt på i 30 år, jag behöver fortfarande ställa frågor och lovar, skäms inte ett dugg för det!

 Så fråga på!!! Skrattande

Annons:
Bengan-A
2008-01-30 15:09
#7

Jag vet inget om ormar eller ormhållning, men kan inte låta bli att läsa här ibland. Jag undrar om det är speciella krav på terrariena där man har giftormar?

Jag tror min nattsömn skulle bli lite störd om jag delade rum med dina två Neotropiska skallerormar Skrattande

Mvh Bengan

Wassago
2008-01-30 17:13
#8

För privat hållning av giftorm gäller olika regler/lagar för olika kommuner, allt ifrån inga regler alls till regler "upp över öronen". Sunt förnuft bör råda, Som det kända citatet: " Lagen är till för idioter, vi andra använder sunt förnuft"

Minst fyra mm glas, gärna sex mm ordentligt och gedigna byggnationer, glas lås, märkta terrarium som varnar för giftig invånare, samt populärnamn samt vetenskapligt namn på invånaren,  terraret skall stå stadigt och som jag skrivit längre upp, det är att föredra om djuren finns i en separat byggnad eller i separat låsbart rum.  Ormar är inga fantomer dom har heller inte övernaturliga krafter och dom är oftast mer rädda för oss än vi för dom, så håller man dom i ett bra och rejält terrarium med lås är riskerna ringa!

Du skall veta att varje fredag/lördagkväll du lämnar ditt hem för aktiviteter på sta´n är riskerna att du skall skadas, ev dödas flera hundra prosent större än om du delar bostad med hunndratalet "dödligt giftiga" reptiler! Lika så när du ger dej ut i trafiken…

Varje år dödas alternativt skadas människor svårt i mängder, av hästar, hundar och getingar! Hitintills så kan gifftormshållningen inte ståta med ett enda dödsfall relaterat till hobbyn någonsin här i sverige!

Sätter man hobbyn i sina rätta proportioner så vill jag nog påstå att det är en av dom ofarligaste hobby som finns idag!

Hästar, hundar, motorcyklar, bilar, kampsporter mm är betydligt farligare och som sagt, en tur på stan en helg toppar statestiken!

Förr klassades lunginflammation som en dödlig sjukdom, sen uppfanns antibiotikan…. Idag är de få som hetsar upp sej över att någån har lunginflammation…

Förr dog man av många giftorms bett, idag har man antihistaminer, cortison, serum, respiratorer mm… Allt handlar om att skaffa sej relevant kunskap om dom hjälpmedel som finns och sätta allt i rätt proportioner!

Jag känner många som blivit bitna av Skallerormar (som jag själv), Kobror, mambor mm…. här i sverige har vi en bra sjukvård och medel att klara giftormsbett precis som vi har antibiotika mot många (förr) dödliga sjukdommar…

Så vi sover tryggt här! *L*

VVäl mött/ I.

Bengan-A
2008-01-30 21:42
#9

#8 Tackar för ett utförligt svar.

Mvh Bengan

AndreasS
2008-01-31 00:00
#10

Wassago, kalas bra skrivet.


Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Wassago
2008-01-31 00:40
#11

Alltid kul när man kan  stilla någåns funderingar och eventuell oro! Glad

DoD
2008-02-08 00:21
#12

shit va galet snygg den va! :)

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Bushmaster
2009-05-04 21:51
#13

Har alltid undrat varför jag skall behöva glaslås på ett terrarium med ormar, i mitt eget hem?

jag har aldrig varit med om att en orm kan öpnna en terrariedörr med vanlig haspelanordning.

Mvh

Mats

Annons:
MangoMelon
2009-06-08 16:50
#14

Eftersom ni sade att man får ställa frågor så vill jag ställa en. Jag är absolut livrädd för ormar och spindlar, men vill titta på bilder för att kanske bli mindre rädd för dem.

Men det jag undrar: varför vill ni ha giftormar? Ni kan ju inte kela med dem, eller ens ta i dem? eller kan man? jag vet inget om ormar *rodnar lite*

Vanliga ormar har ju folk ofta med sig när de går omkring i lägenheten, men annat är det väl med giftormar? med tanke på glaset, låsen osv..

Har ni dem för att titta på eller?

Menar inget illa med mina frågor, bara omättligt nyfiken! :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

koffra
2009-06-08 17:44
#15

#13 jag använder glaslås av en enkel anledning . Min 2 årige pojk ska inte kunna öppna och inte heller någon annan än mig. Nu har jag iof låst till ormrummet , men jag tar hellre det säkra före det osäkra.

#14 Ja du , det är inte lätt att förklara får någon varför man tycker om vissa djur . Men jämför det med akvariefiskar så tror jag du får en liten hint ;)

Reptiler trivs bäst i sitt terrarium och bör stanna där , oavsett om det är giftiga eller inte. Vill man ha ett keldjur så finns det många fler lämpliga djur är reptiler.

Hoppas mitt svar gav nåt ;)

Wassago
2009-06-08 18:25
#16

Får väl säga som koffra, jämför du hobbyn med tex. akvariehobbyn så kanske du lättare kan förstå. Jag har fastnat mycket för kobrorna, inte för att de är giftiga utan för deras skönhet och dess "medvetenhet" som få andra ormarter kan mäta sej med. Och glaslås är just för att inga klåfingriga barn eller vuxna så lätt skall kunna öppna i oförstånd till dessa djur.

MangoMelon
2009-06-09 01:53
#17

#15, 16 Tack för era svar! Nu när jag tänker efter så inte kan man kela med akvariefiskar heller, men endå har jag dem :p För att titta på lixom.
Men vanliga ormar (sånna som inte är giftiga) kan ni ju lyfta upp om ni så vill och typ mäta dem eller ha dem på ett bord, ja vad ni nu gör med dem som jag skulle kalla att kela med dem, men med en giftorm går inte det? Men jag antar att ni inte har dem för att kela med, det skulle jag inte heller göra, hua *ryser* .

Så ormarna vill helst vara i sitt terrarium? de vill inte komma ut och titta på omgivningen eller nåt?

Ursäkta för dumma frågor!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Wassago
2009-06-09 08:20
#18

Finns inga dumma frågor! :) Visst kan man "kela" med de ogiftiga ormarna, men för oss som hållt på länge med dessa djur är det sällan något vi gör. Ormarna mår bäst i sina terrarier, så mina ogiftiga är sällan ute å ringlar.

[magnus237]
2012-01-28 19:04
#19

hur är humöret på denna art kan vara trevligt med lite info om just om temprament på ormen

Wassago
2012-01-29 08:24
#20

Humöret e som på de flesta crotalusarna riktigt pissigt rent ut sagt! :) Bill å Bull missade aldrig ett tillfälle att försöka hugga husse!

Annons:
theraphosa
2012-01-29 10:51
#21

#20 haha de låter inte så trevligt! men vackra är de.


[magnus237]
2012-01-29 13:48
#22

dom är det lägger ut bilder då jag får hem mina nya ska inte ta allt för lång tid blir några par av _Sistrurus miliarius barbouri mina gamla är döda av ålder. dom var mycket sällan griniga nästan bara då det var mat dags då var dom lite över spelta annars var dom lätta att ha göra med ska kolla om jag hittar bliderna som jag tog på dom  eller om dom ligger på den trasoga hård disken
_

Upp till toppen
Annons: