Annons:
Etikettgiftormar
Läst 5515 ggr
[Samsonmaster14]
2011-06-17 19:17

Salmonella!

Överallt hör jag folk säga "ta inte på reptiler om du inte vill få salmonella", "vet du att du kommer få salmonella om du rör reprtiler", "efter att du har haft reptil i handen ska du tvätta dina häder i varmt vatten, minst 30 sekunder"!!! BULLTHIT! Jag har bara en reptil (gecko), men jag hade kontakt med 10 000 reptiler/groddor och jag tvättr aldrig mina händer och jag lver fortfarande!

Om jag hade fått salmonella av att röra reptiler så hade jag kunnat dö när jag var 5 år gammal!

Tror ni på att man får salmonella av reptiler?

Annons:
Schnigel
2011-06-17 19:33
#1

Salmonella finns naturligt i tarmfloran hos reptiler bl.a. Därför är det inte alltid som man blir smittad bara av att ta i djuret, utan det har att göra med att djuret rör sig där den ev. har bajsat eller dylikt och då får den alltså smittan på huden. Får man sedan i sig detta från händerna lär man åka på något. Det förekommer varje år flera fall där djurägare smittas av salmonella från reptiler. Detta kan du söka på via google så ser du att det stämmer. Du har nog bara haft tur som inte fått något hittills. Att tvätta händerna efter reptilhantering är en förebyggande handling, alltså man minskar risken för att få i sig bakterier som kan finnas där.

"Reptiler och amfibier bör betraktas som potentiella bärare av salmonella. Det är därför viktigt att vidta försiktighetsåtgärder vid hantering av dessa djur."

Glad

[Samsonmaster14]
2011-06-17 20:01
#2

ojdå! Tur att jag rör aldrig reptilbajset. Men man kan väl inte dö av det?

Schnigel
2011-06-17 20:06
#3

Du behöver inte röra reptilbajset för att få det. Det räcker med att ödlan kommit i kontakt med det och sen rör du vid ödlan. Jag tvivlar på att du skulle dö av det. Det är främst äldre samt väldigt unga, eller sjuka och svaga som är i riskzonen för att dö av det. Men det är en väldigt otrevlig sjukdom som man nog sent glömmer om man får… :s

Rottenroth
2013-06-28 10:19
#4

Låt säga att du rör en orm som till exempel råkat lega i sitt bajs och du sedan bara tvättar med vatten och sen stoppar fingret i munnen och du råkar få i dig salmonella bakterie så är du körd.

Folk har tidigare dött av salmonella så var hellre på säkra risken än att spela allan.

Det handlar inte om reptilen i sig utan som Schnigel säger så har det med tarmfloran att göra, du kan klara dig på din gecko för din gecko lär inte vandra i sitt egna bajs. Medans en orm kanske får bakre delen av svansen doppat i det och rör du det så har du ju en möjlighet till att ha salmonella bakterien på fingret.

All these years, I thought I liked chicken cause it was delicioius; but turns out, I'm genetically predisposed to likin chicken! 

[peter54]
2013-06-28 16:49
#5

#0 Man ska alltid tvätta sina händer noga när man hanterat djur eller djurens miljö, till och med när man gosat med sin hund eller katt (de tvättar sig därbak med tungan, samma tunga som de sedan tvättar sin päls med och som vi sedan rör vid).

Salmonella är inte en enda bakterie, det är en stor grupp och olika salmonellaarter har olika benägenhet att smitta oss. Jag har haft salmonella (fick det från fågelbordet ute) och tro mig, det är inte kul, så vänta inte tills du åker på det innan du börjar tvätta händerna efter att ha pysslat med ödlan.

Smilla W
2013-06-28 18:24
#6

Precis som några andra säger i denna tråd är salmonella en tarmbakterie som många reptiler (även andra djur, tillexempel vissa fågelarter) är smittobärare till, de påverkas inte själva av bakterierna. Saken är den att vi människor som tillhör gruppen däggdjur, har en annan bakterieflora än reptiler. Bara för att du glömmer tvätta händerna en gång betyder det inte att du blir smittad, men man kan ha otur, det finns alltid en risk. 

Att låta bli att tvätta händerna "bara för att" verkar ganska barnsligt och oansvarigt enligt min mening. Dessutom är det ganska ohygieniskt i sig att inte tvätta händerna efter kontakt med andra föremål eller djur som varit i direkt kontakt med avföring.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
Hanna
2013-06-28 21:40
#7

Tänk på att TS inte längre är medlem. Men intressant för senare läsare :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Smilla W
2013-06-29 13:10
#8

Såg precis det :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2013-06-29 20:14
#9

Alla reptiler bär inte på salmonella ska jag tillägga. Men dem ska alla betraktas som potentiella bärare, i synnerhet sköldpaddor.

That's a cat...Not a horse.

[peter54]
2013-06-29 20:31
#10

#9 Nej och det är tur eftersom de allra flesta dör av det till slut. Jag köpte några Boa cc-juveniler någon gång under tidigt 70-tal som visade sig vara smittade med "Salmonella arizona" och den som överlevde längst blev 4 år.

Minoth
2013-06-30 20:46
#11

En pump handsprit bredvid terrariumena är kanon :) 
Jag både tvättar och spritar dock.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ChinemysReevesii
2013-10-15 16:05
#12

Jag tror aldrig jag tvättar händerna när jag hållit på med några av mina djur varken sköldpaddorna,hamstern,hunden eller katten.Okej när jag ränsat katt lådan då men inte annars.

[peter54]
2013-10-15 16:10
#13

#12 Inte så smart måste jag säga. Även om du inte får salmonella, så är det ohygieniskt och risken för annan tarmbakteriesmitta måste vara överhängande, exempelvis kolibakterier som man kan bli riktigt illa magsjuk av.

Här hos oss tvättar vi händerna när vi hanterat djur och barnen har fått lära sig det sedan de var små.

Annons:
Heidi
2013-10-17 23:35
#14

Har haft salmonella och det resulterade i 5 dagar på sjukhus och riktigt vidriga magsmärtor. Dock vet jag fortf inte var jag fick det i från. Men jag kan säga att det är verkligen INGET ni vill ha. Så tvätta händerna 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

ChinemysReevesii
2013-10-20 22:23
#15

#13 ok om jag säger så här då.Jag har 4 akvarier när jag tömt allt vatten ur 1 akvarie fyller jag på med nytt och får då rent vatten över händerna.Sedan går jag till nästa lika dant där när jag ska fylla på :) Det finns risker med att tvätta händerna för ofta också vet du.Typ exem till exempel.Tro mig min syster har det och det är ju inget man heller vill ha så:)

Smilla W
2013-10-20 22:31
#16

Om det ska vara värre att tvätta händerna efter hantering av djur som eventuellt kan sprida ovälkommna bakterier bör det väl vara lika onödigt att tvätta händerna efter ett toalettbesök, eller hur? Tvätta hönderna med rent vatten så ska det inte vaa några problem. Vattenexem uppstår vid konstant nedblötning av smutsigt vatten.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

ChinemysReevesii
2013-10-20 22:37
#17

#16 Nej det uppstår när du tvättar händerna för mycket.Och som jag sa eftersom jag har flera akvarier så blir ju händerna rena endå eftersom jag får rent vatten på händerna varje gång jag tar en hink och fyller på vatten i den.

Smilla W
2013-10-20 22:56
#18

Om du blötar ner händerna hela tiden när du fixar alla akvariet kan det ju inte skada att tvätta dem en gång när du fixat klart allt, eller hur? Det är givetvis ditt val, men jag tycker det är dumt att spela Allan och sen stå där en dag då det blev fel, för så himla kul är det inte när man verkligen blir sjuk.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
2013-10-20 23:01
#19

Om du är så orolig för exem kan du dessutom använda plasthandskar när du fixar till akvarietna, därefter kan du smörja in händerna med återfuktande kräm dör att vara ännu säkrare.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[peter54]
2013-10-20 23:48
#20

Om man har sår på händerna som inte vill läka ordentligt hamnar man hos någon infektionsläkare och den första fråga man får då är - "har du akvarium"?

Jag stoppar numera aldrig ner händerna utan handskar i akvariet, jag köpte engångs inseminationshandskar, 90 cm långa, helt perfekt att jobba i akvariet med.

Jag har också haft salmonella, fick det för 2 år sedan när jag jobbade med fågelbordet, trots handskar på. Jag måste väl ha kliat mig på näsan eller nåt och nuddat läpparna med handsken.

Annons:
RobinF
2013-10-21 00:19
#21

Jag kör enbart handsprit efter kontakt med mina akvarier/terrarier eller om jag hållt på med illern å ska ta ut ormen ( av självklara skäl o.O) Men tvättar händerna om dom blir smutsiga eller algiga, orkar inte hålla på med handskar, varit akvarist i 12 år och det funkar för mig :)

That's a cat...Not a horse.

[peter54]
2013-10-21 07:50
#22

#21 Enbart handsprit är inte tillräckligt, först tvål och vatten, därefter handsprit. Det står på varenda anslag på sjukhusen som det bästa sättet att föra förhindra att föra bakteriesmitta vidare.

Smilla W
2013-10-21 09:54
#23

Jag använder också både tvål och vatten, sedand handsprit. Då kan man vaa helt säler som #22 sa.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

fluffis
2013-10-21 11:54
#24

Det finns ju även handspritsgel. Är inte den återfuktande? Det kanske kan vara något för de som har torra händer.

ChinemysReevesii
2013-10-21 15:33
#25

Handsprit ger ännu torrare händer

Smilla W
2013-10-21 17:26
#26

#25, Inte de sorter som återfuktar, man får välja den sort som passar bäst. 

Men som sagt, plasthandskar och återfuktande hudkräm - rent, bakteriefritt, utan problem. Rätt simpelt egentligen.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

ChinemysReevesii
2013-10-21 19:34
#27

Plasthandskar?Nej du dom slänger jag i soptunnan och dit går vovven så det går bort.

Annons:
[peter54]
2013-10-21 19:40
#28

#27 Plasthandskar kan vl inte vara det som är värst i soptunnor för hunden? Man får väl se till att djursäkra soptunnan.

Smilla W
2013-10-21 19:47
#29

Ba kan plasthandskar vara till skada? Om du känner dig osäker eller tror att hunden ska skada sig kan du skänga dem i en särskil soptunna med lock.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Draken
2019-02-23 11:26
#30

Jag vet att denna tråd är gammal. Men jag vill lyfta fram den i varje fall. Många vet inte att de flesta reptiler är bärare av salmonellabakterien.

Mycket intressant tråd.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: