Annons:
Etikettgiftormar
Läst 4565 ggr
[linneasandberg]
1/23/12, 9:29 AM

Hjälp! Världens giftigaste ormar

Hej!

Jag ska skriva en uppsats om världens giftigaste ormar och jag behöver hjälp för jag hittar ingen bra sida för alla är olika!

Så har jag fattat rätt om det är Belchers havsorm som är den giftigaste?

Kan någon skriva dom 10 giftigaste ormarna i världen så kan jag själv hitta info om dom, jag behöver bara veta vilka :)

Tack i förväg! skulle hjälpa mycket :)

Annons:
[Mirka]1
1/23/12, 9:32 AM
#1

Har du läst här?

[Mirka]1
1/23/12, 9:33 AM
#2

Citat av Peter54:

" ingen av de australiensiska ormarna finns med på din lista. Inlandstaipanen är världens giftigaste landlevande orm, sedan finns ju kusttaipan, dödsorm, tigerorm, brunorm, dugai, alla tillhör de allra giftigaste. "

[linneasandberg]
1/23/12, 9:38 AM
#3

Ja det har jag men det var ju från 2007 så det kanske har ändrats.

Okej

[spahndrive]
1/23/12, 5:00 PM
#4

Först måste definiera vad du menar med giftigast.

[linneasandberg]
1/23/12, 5:23 PM
#5

#4 dom giftagaste ormarna helt enkelt. Dom som har farligast/giftigaste giftet!

[spahndrive]
1/23/12, 5:31 PM
#6

Det är ett steg på vägen, eftersom man då kan bortse från saker som t.ex. mängd injicerat gift och antal dödsfall/år, men det räcker inte,

Vilken metod ska ha användats för mätningen?

LD50 mice är ju troligt men vilken injektionstyp?

Anledningen till frågorna är för att detta krävs för att kunna göra en lista, olika mätmetoder, definition osv ger olika resultat.

Annons:
Wassago
1/23/12, 5:45 PM
#7

De farligaste är inte alltid, inte ens oftast de giftigaste precis som #6 skriver.. sen måste man till ex åxå bedömma hur "rent" ett gift är kontra ett gift med flera olika komponenter av gift, du har både cell och vävnads förstörande samt nervgifter som slår på andningsorgan och hjärta.. En elaphid kan alltså ha ett bet starkare och renare gift av typen nervigift, men samtidigt vara mindre "farlig" än tex giftet från ex Russels huggorm som har en svår blandning av flera av de olika giftsammansättningarna.. Så det där med att ranka ormarna i Giftigast är svårt.. sen har du ju precis som Sphandrive skriver att ta hänsyn på injektionstyp men åxå vilken mät metod man använder.. Det blir lite som att försöka jämföra äpplen m apelsiner..Båda är frukter men ändå så oerhört olika.. Även saker som huruvida arten är offensiv el defensiv i sitt försvar avgör ju åxå hur "farlig" den är.. Om den lever nära människor el långt ut i ödebygder där den sällan stöter på människor.. Sen kommer du in på lokaliteter inom samma rat..Återigen kan jag ta Russels huggorm som har en sån skillnad på giftsammansättningen att den nordliga kontra den sydliga lokaliteten på Sri Lanka är helt olika! Ja.. går att krångla till det hur mycket som hellst med andra ord! :)

[spahndrive]
1/23/12, 5:47 PM
#8

Det ska också tilläggas att även om man definierar frågan så finns det andra problem som uppstår (som även Ingo tar upp i sitt inlägg). Reagerar en människa på samma sätt som en mus, vilket resultat ger olika populationer, vilket resultat ger olika individer osv.

Det finns ett ex. som wuster tog upp på ett annat forum där det t.ex. skiljer 35-174 µg mellan olika populationer och 44-116 µg för individer inom samma population (det rörde sig här om Bothrops alternatus).

[spahndrive]
1/23/12, 5:58 PM
#9

Som en lite brasklapp kan man ju här lägga in att tittar man endast på denna faktor så kommer vår egen huggorm att hamna ganska högt upp på listan (även om den inte placerar sig bland top10) när det gäller LD50iv med sina 0,55 mg (som är den siffra som brukar anges) vilket t.ex. är lägre än för vissa kobror och skallerormar.

[spahndrive]
1/23/12, 6:58 PM
#10

Nu såg jag dock att du var rätt ung och det kanske inte riktigt är rättvist att begära att din uppsats ska innehålla allt för avancerade tankegångar när det gäller denna fråga. Men det kan nog vara bra om du även nämner något om problemen.

Vill man då lista LD50iv (mus) för ormar (dvs direkt i ven) utifrån den info Brian Fry listar:

Pseudonaja textilis, Oxyuranus scutellatus, Notechis scutulatus, Crotalus tigris, Dispholidus typus, Crotalus viridis concolor, Bungarus multicinctus, Daboia russelli russelli, Laticauda laticauda, Bungarus caeruleus. Giftmängden sträcker sig mellan 0,01 till 0,169 mg/kg och det tål då att tänka på att variationer finns.

När det gäller LD50sc (just under skinnet/huden):

Oxyuranus microlepidotus, Pseudonaja textilis, Aipysurus duboisii, Pelamis platurus, Acalyptophis peronii, Oxyuranus scutellatus, Bungarus multicinctus Hydrophis melanosoma, Enhydrina schistosa, Boulengeria christyi.

Du kan läsa mer här och läs gärna vad Wuster skriver angående taxonomin.

http://www.venomdoc.com/LD50/LD50men.html

Det finns även denna sida att titta på http://www.seanthomas.net/oldsite/ld50tot.html

OBSERVERA också att det kan vara så att det finns "giftigare" arter men att det helt enkelt saknas data.

Upp till toppen
Annons: