Annons:
Etikettgrodor-paddor
Läst 6630 ggr
Nevina
11/26/12, 8:27 PM

Korallfingergroda lämplig för nybörjare?

Hej. Jag funderar på att skaffa groda. Jag vill ha en landlevande groda som är relativit lättskött. Det är en fördel om den inte behöver matas dagligen. Jag funderar på Korallfingergroda, vad tror ni om det? Och kan man åka ifrån den över en helg?

Har ni tips på någon sida om Korallfingergrodan med bra info och sköteslråd? Jag har googlat en del, men inte hittat så hemskt mycket info. Har ni några tips på vad jag behöver tänka på? Eller tips på någon annan bra nybörjargroda?

Rekommenderar ni honor eller hanar? Hanarna har ju en del ljud för sig och honor lägger väl en massa ägg som jag antar att man bör städa bort?

Tacksam för svar!

Annons:
[RoxannaH]
11/28/12, 8:41 AM
Nevina
11/28/12, 4:22 PM
#2

#1 Tack så mycket Glad Fast den har jag redan hittat. Jag har nog hittat det mesta på svenska (det finns ju inte så mycket). Det verkar finnas betydligt mer info på engelska. Om någon känner till någon bra sida med utförlig info så får ni hemskt gärna länka Skrattande

Det skulle även vara kul om någon som har eller har haft korallfingergroda ville berätta lite.

Och såklart om någon kunnig vill svara på mina frågor i inlägg #0.

xanna
1/3/13, 5:09 PM
#3

Jag hade korallfingergrodor för 15 år sedan..

De gick i ett terrarium med ett vattenfall som jag byggt av keramik, ett pumphuvud och en vattenslang. Det var oerhört exotiskt med porlandet från vattnet, grodornas lågmälda skorrande och syrsornas spelande.

Jag upplevde dem som oerhört trevliga och lättskötta djur. Man kan mata dem mycket om man vill och då får de en rejäl "fettreserv" som ligger som korvar över ögonen bakåt mot hjässan. (På sommarna gick jag ut och plockade gräshoppor och daggmaskar åt dem. Väldigt uppskattat och kul att titta på. De använder gärna sina små händer när de äter otympliga saker som maskar!)

Du behöver inte vara orolig för att de ska svälta ihjäl medan du är borta. Däremot är de väldigt känsliga för uttorkning.Det måste finnas vatten!

Jag fick aldrig ägg av mina. Jag vet inte ens om jag hade några honor. Däremot vet jag att hanarnas läten inte är störiga om man gillar djur. De har en väldigt behaglig, låg ton.

Nevina
1/5/13, 3:19 PM
#4

#3 Okej! Tack  så mycket! Skrattande

theraphosa
1/5/13, 8:59 PM
#5

Jag har korallfinger grodor. 

Jag tycker värkligen om mina, dom är mina små pärlor.
Lättskötta, vill ha de välldigt fucktigt och tillgång till bad. Mina bajsar tillochmed i ett hörn så de är väldigt lätta när de kommer till städning haha. Jag kör med torv i botten, och värmematta under de. Har en rot som går ganska högt upp och den tyckerde om att sitta och sola på, även de stora bladen är poppulära att sitta på. Jag har ganska tätt med växter i halva terrariet och den handra halvan med mossa, rot och bad. De sitter silla på dagen (man lär sig att se dem) och på natten rör de sig mer, badar, leter mat tillexempel. Mina har blivit så smarta att, när jag kommer hem, så sätter de sig på bananplantan vid rutan och väntar fint på att få nått smarrigt. haha. 

Rom är väldigt svårt att få från dem, de krävs ett konstgjort osk och regn oväder för att de ska släppa rom.
Jag har troligtvis en hona och en hane, då jag bara sett och hört en spela vilket är ett väldigt sött ljud som sker vid skymmning på morgon eller kväll. Ganska sällan dock.  

Jag matar mina med egen odlade mjölmaskar och syrsor.  

Jag tycker absolut att du ska ha korllfingergrodor om du är sugen på en enklare och fin groda! Mycket trevliga djur=)


Nevina
1/5/13, 11:01 PM
#6

#5 Tack! Nu blev jag riktigt sugen på små grodisar! Är den en riktig bananplanta du har? Var kan man i så fall få tag på sånna i lagom storlek? Dom är snygga (vi hade ett sånt "träd" inomhus när jag växte upp som jag var väldigt förtjust i).

Annons:
theraphosa
1/7/13, 2:08 PM
#7

Yes, den är liten och kommer från hornbach. Vet inte om de är något de brukar ha inne men kolla! Kan tänka min att plantagen oxå kan ha. Dem är väldigt fina =)


Nevina
1/7/13, 7:56 PM
#8

Tack! Skrattande

Tess21
11/9/15, 9:03 PM
#9
Upp till toppen
Annons: