Annons:
Etiketti-media
Läst 2152 ggr
nakenkatt
1/24/13, 11:55 AM

Ihjälfrusna ormar i sopcontainer

Nu händer det igen.Folk som gör sig av med sina reptiler och låter dem plågas till döds.En person boende i Laxå skulle gå till ortens sopstation och kasta och sortera sina sopor.mellan de två sopcontainerna fick han se två glaslådor stod.Detta visade sig vara två terrarier.Det ena var tomt,men i det andra låg två jätteormar ihjälfrusna.Polis kontaktades,men de var ej intresserade att åka till sopstationen för de hade redan fått in tips om de döda ormarna från fler boende i området,och ormarna var ju ändå döda sade de.ormarna var boaormar.man kan vidare läsa att ärendet nu är hos länsstyrelsen.Detta stod i vår dagstidning idag.

Annons:
Wassago
1/25/13, 7:06 PM
#1

Det finns väl ännu ingen rapport som säger hur ormarna dött? Det troligaste och vanligaste i sådana här fall e att folk gjort sej av m döda djur på ett synnerligen klantigt sätt.

[Tilde]
1/25/13, 7:29 PM
#2

Nej men gud… och vad är det för dålig polis?? Det är ju djurplågeri i så fall som det handlar om, måste utredas!

Wassago
1/26/13, 12:12 AM
#3

Nä, två döda ormar som ligger kvar på en sopstation är inte djurplågeri! Djuren måste leva för att kunna bli plågade! Å som sagt, så länge man inte vet dödsorsak så skall man nog inte stirra iväg för mycket…Och det jag läst i tidningarna om detta nämner överhuvud taget inget om ihjälfrusna djur! Utan endast om döda djur. Troligen slängda där efter sin död..Klantigt men inte djurplågeri! Å varför skall polis ila iväg så bråttom efter två lik?? Tror nog att en bra polis prioriterar levande djur å människor!

nakenkatt
1/26/13, 9:12 AM
#4

I nerikes allehanda står ordet ihjälfrusna,och det är väl det som man regerar på,men hoppas det är som du skriver att folk dumpar döda djur på detta sätt.Inget bra alls men då har ju de ej fått lida.

nakenkatt
1/26/13, 9:16 AM
#5

I nerikes allehanda står ordet ihjälfrusna,och det är väl det som man regerar på,men hoppas det är som du skriver att folk dumpar döda djur på detta sätt.Inget bra alls men då har ju de ej fått lida.

[Tilde]
1/26/13, 9:20 AM
#6

Det KAN handla om djurplågeri och jag tycker att de ska kolla upp sånt istället för att leta efter ungdomar med alkohol eller någon som gör liite för snabbt… Vore det två hundar hade det ju varit en helt annat historia för dem!

Annons:
Wassago
1/26/13, 10:11 AM
#7

Ok, Nakenkatt! Det har det inte stått nåt om i andra medier å tycker det är dåligt när massmedia blåser upp sånt här utan kunskap bakom. I nu läge rör det sej "bara" om två döda ormar, hur dom har dött går inte att avgöra förrän en ev. obduktion genomförts. Men ju mer massmedia blåser upp saker rörande våran hobby, ju viktigare är det att vi inom hobbyn håller huvudet kallt och hålla oss till fakta, spekulationer är inte nåt att stå efter.

Å nog föredrar jag att polisen "jagar" ungdommar på fyllan så vi inte behöver läsa ännu mer om misshandlade, rånade, våldtagna och dödade ungdommar! Än att dom lägger alla resurser på två redan döda ormar som inte far illa av att vänta tills det finns en resurs även för dom. Dom e liksom redan döda och m tanke på kylan lär dom inte förfaras heller tills man tagit beslut om ev obduktion. Med tanke på det stora hålet i terrariet ormarna fanns i så tycker jag det e märkligt att åtminstone en skulle ha tagit sej ut innan kylan förlamade den!

Troligen har dom dött hemma hos ägaren som troligen inte är en "orm människa" utan en av de där som tycker det är "häftigt". När djuren dött har han slängt både djurkropparna å terrariet.. Men som sagt.. att spekulera vilt gör inget gott! Det enda man i nuläge kan konstatera är att en klant varit inblandad..

[Tilde]
1/26/13, 10:35 AM
#8

#7 De går dock efter ungdomar som bär på alkohol, 17 åringar som kanske dricker en lättcider eller något med några kompisar, osv. Hur töntigt som helst. Då ser jag hellre till att de stoppar eventuellt djurplågeri. De borde kunna göra både och dock, annars är de ju underbemannade. Fast jag undrar varför två ormar dog samtidigt… Då borde det ju handla om misskötsel av något slag. Nåväl, min åsikt :)

Wassago
1/26/13, 11:49 AM
#9

Visst kan det handla om misskötsel, e ju tex väldigt många ormar som matas tills de inre organen sviktar.. kan åxå vara sjukdom..eller vanvård.. Än så länge går det som sagt inte att avgöra.. Sen är det ju en fråga om polisens resurser.. När dom inte har möjlighet att ens utreda tyngre brott så e ju frågan om dom skall lägga allt för stor tid på ett eventuellt brott där det dessutom lär bli i det närmaste omöjligt att ställa någon till svars för handlingen är vettigt?

nakenkatt
1/26/13, 12:01 PM
#10

står också att ormarna kan ha varit olagliga,Vilket jag ej kan tolka vad de menar med,kan inget om ormar.

Wassago
1/26/13, 12:16 PM
#11

På bilden ser det ut som vanliga kungsboor, men då kunskapen e låg hos både media å många myndighets organ när det kommer till reptiler så tar dom väl det säkra före det osäkra.. :)

nakenkatt
1/26/13, 2:05 PM
#12

ja så är det nog.

Upp till toppen
Annons: