Annons:
Etiketttransporter
Läst 3357 ggr
NrFoto
2013-08-04 00:22

Köpa ödla från USA

Jag och min sambo har tänkt köpa en skäggagam från USA men funderar lite över tullen och sådär.

Är det någon som köpt en ödla från USA tidigare och vet hur det fungerar, så den inte blir stoppad eller så, och om man måste skaffa något tillstånd eller liknande för att få/kunna skeppa den hit??

Annons:
fluffis
2013-08-04 10:17
#1

Hej!

Det kryllar av skäggagamer i Sverige så jag undrar förstås varför en från USA skulle vara bättre? 🙂 

I den här tråden kan du läsa mer om importer. http://reptiler.ifokus.se/discussions/51703c88ce12c47305000391-importer

[FlyingSalami]
2013-08-04 11:19
#2

#1 svenska ödlor för PK. dem från utlandet berikar hobbyn ;)

[peter54]
2013-08-04 12:36
#3

#2 I någon utsträckning har du rätt, men man kan då lika gärna ta den från ett annat EU-land eftersom då får man ta in den fritt.

När det gäller avel/släktskap osv, är det ingen som helst garanti att en ödla från andra sidan jordklotet ens, skulle vara mer obesläktad än en från säg Tyskland eller Holland.

Att handla djur från icke EU-land är för en privatperson mycket komplicerat och dyrbart om man inte känner någon licensierad importör som kan lägga med ett extra djur i en sändning.

fluffis
2013-08-04 14:26
#4

#2

Vad menar du med PK?

Berika hur då? Med "nya" gener? Jag håller med Peter. Ett djur från utlandet kan berika hobbyn men gör det nog inte så ofta. Det finns t.ex. redan massor av tyskar som importerar från USA och det finns i sin tur massor av svenskar som åker till Tyskland och handlar så de kommer ju ofta hit så småningom ändå 🙂

NrFoto
2013-08-04 15:46
#5

#1 Jag trodde inte det fanns några i Sverige, det förändrar ju saken helt.

Nej, men den sorten vi vill köpa finns inte i Sverige utan endast hos en uppfödare i USA som tar fram andra färger. Sen tycker jag att det är vår ensak om vi vill köpa från ett annat land eller inte :) Och det jag undrade var ju framför allt hur tullen var, inte vart jag skall köpa från ;)

[peter54]
2013-08-04 16:27
#6

#5 Ingen har angripit din målsättning, alla här i tråden har försökt hjälpa på sitt sätt mot bakgrund av den ursprungsinformation du gav i #0. Du sa inget då om att du söker en speciell morf.

När det gäller privatimport av reptiler från USA, så är det som du redan fått uppgifter om, komplicerat och mycket kostsamt, särskilt om du bara ska importera ett enda djur.

Därför gör de flesta istället så att de väntar tills djuren finns att köpa inom EU, vilket brukar vara ganska kort efter att de tagits fram i länder utanför EU, som till exempel USA.

Annars kan du som jag sa, försöka få med en beställning med en licensierad importör. Det kostar också, speciellt om "din" uppfödare måste skicka inom USA till den som den svenska importören ska handla med i USA, men kostnaderna kommer ändå inte i närheten av vad det kostar att  importera själv.

Annons:
fluffis
2013-08-04 16:37
#7

Självklart får man handla varifrån man vill men nu bad du ju om hjälp och då gör du ditt köp till andras ensak 🙂

Jag tror att svaren på dina frågor finns i länken jag skrev tidigare men jag kan ta det en gång till. Du behöver en licensierad exportör i USA, vem av er som hittar och bokar flyg vet jag inte och jag vet inte om det behövs göras något extra om flyget måste mellanlanda i något annat land. Sen i Sverige behöver du importtillstånd som du kan få av Jordbruksverket. Jag vet inte om en veterinär behöver kolla djuret innan det kan föras in i landet.

Om det bara gäller ett eller några enstaka djur så lär det bli väldigt dyrt per djur. Även om jag haft gott om pengar till detta så är det tveksamt om jag hade orkat med alla papper och allt annat men det är ju upp till var och en. Även hur mycket pengar man är villig att spendera. 🙂

Men läs gärna mer på Jordbruksverkets webbplats eller kontakta dem direkt så får du förhoppningsvis mer direkta svar.

Lite senare: Oj, jag ser att peter54 hann göra ett inlägg samtidigt som jag skrev mitt.

NrFoto
2013-08-04 20:25
#8

http://www.fireandicedragons.com/sale.cfm

Det är från denna sidan vi har tänkt köpa ifrån, och det är en fire red vi vill ha. Vi har försökt kolla en hel del på internet och det enda vi hittade i Sverige är en person som säljer som några månader gamla som han köpt från just denna sidan, men man vill ju ha den från början så man får se den växa till sig :)

Så vi vet ju iallafall att säljaren skickat till Sverige tidigare (troligtvis) men vi har ju ingen aning om hur komplicert det är eller inte, men samtidigt kan vi tycka att det kan vara värt besväret att få en sådan skönhet!

Upp till toppen
Annons: