Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2626 ggr
00eme05
10/21/13, 4:44 PM

Skäggagam smittar katt?

Hej! jag har planerat att skaffa skäggagamal. Men jag har ett Problem… Jag har två katter. Reptiler, som ni alla säkert vet, Bär på salmonella som är smittsamt mot djur. Och själv hade jag velat släppa ut min skäggagamal och låta den springa i mitt rum. Men när jag sedan släppt in den i terrariet igen, kan katten vara i mitt rum utan att bli smittad? Och ifall inte, vad ska jag göra för att katten inte ska bli smittad. För jag har sett bilder på google med katter och skäggamaler, men jag vågar inte chansa. Så kan jag släppa ut min skäggamal utan att den släpper lös smittsamma bakterier för katten?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
Hanna
10/21/13, 4:46 PM
#1

Vill bara påpeka att det heter skäggagam. 🙂
Alla reptiler hör hemma i sitt terrarium och ska absolut inte springa runt på golvet där det både är fel värme och fel luftfuktighet.
Långt från alla reptiler smittar med salmonella och är man bara noga med hygienen bör risken vara minimal.

Slutsats: Katten kommer inte bli smittad utav skäggagamen om den är där den ska: i terrariet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

00eme05
10/21/13, 4:54 PM
#2

Förlåt för felstavning :) är en usel stavare :) Det är väldigt sant att den ska stanna i terrariet, men idag var vi i en djuraffär och de sa att den kan springa på golvet och man kan ta upp dem och klappa dem. Utan att det ska vara nåt fel med luften. Den ska inte vara på golvet för länge men kan springa runt. Men glömde fråga om smittandet

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

00eme05
10/21/13, 4:55 PM
#3

Men de sa även den inte ska vara ute så länge

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Hanna
10/21/13, 4:58 PM
#4

Djuraffärer är ofta inte att lita på. Reptiler tjänar ingenting på att vare sig vara ute eller bli klappade.
Jag hanterar mina reptiler max en gång i månaden och då för att kolla så de inte har ömsrester eller dylikt, ibland blir det även fotografering.
Vill man ha ett djur att klappa och ha ute bör man tänka på något annat än reptil, de är se men inte röra djur till största delen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Smilla W
10/21/13, 5:33 PM
#5

Precis som Hanna säger är inte alla reptiler smittbärare. Vill dock tillägga att du inte bör ha katten i samma rum om du har terrariet öppet, till exempel vid utfodring eller städning. Katter är rovdjur och skulle kunna skada såväl reptiler som andra smådjur. ett bett från en katt kan vara mycket allvarligt då deras bakterieflora är en rätt stark blandning.

Det är givetvis inte så i alla fallen men det mesta djuraffärer säger bör tas med en nypa salt. För det första har de ofta ett stort sortiment av djur, oftast gnagare. reptiler är rätt olika andra djurarter och får som sagt inte ut något av hantering. de trivs och mår bäst av att få vara ifred i sin anpassade miljö i terrariet. Jag tycker det är helt onödigt att stressa upp djuren genom att störa deras dygnsrytm för att sätta dem på golvet, detta kan upplevas mycket stressande för reptilen, hur stressad den blir är dock individuellt.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Hanna
10/21/13, 6:08 PM
#6

Redigerade rubriken så att den blir lättare att hitta.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
00eme05
10/21/13, 7:04 PM
#7

Ok, tack för tipset :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

[peter54]
10/21/13, 7:38 PM
#8

Värt att notera i sammanhanget är att inte alla reptiler är bärare av salmonellasmitta. Om så vore fallet skulle de flesta reptiler dö eftersom det inte är lätt att identifiera salmonellasmitta hos reptiler och obehandlad salmonellasmitta ofta är dödlig för reptilerna, även om det kan ta flera år.

00eme05
10/21/13, 8:49 PM
#9

Men hur vet man att den har Salmonella?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

[peter54]
10/21/13, 10:26 PM
#10

Den måste först och främst ha varit i kontakt med en annan smittad skäggagam (eller annan reptil). Symtomen kan vara svåra att upptäcka, men min erfarenhet är att ibland kan smittade djur spy och/eller ha flytande avföring. Det kan också hända att de kommer liksom gurglande ljud inifrån buken på djuret, men när man hör sånt är det ofta långt gånget. I sämsta fall upptäcker man aldrig smittan förrän djuret dör.

Reptiler uppfödda i fångenskap är så gott som alltid fria från salmonella, det var mycket vanligare förr när vildfångade reptiler var vanliga på marknaden. Salmonellarädslan hänger kvar från den tiden.

Upp till toppen
Annons: