Annons:
Etikettätliga-växter-till-din-reptil
Läst 10147 ggr
RobinF
2013-12-08 18:59

Liten lista på växter

Finns väldigt lite information gällande ogiftiga växter som funkar i terrarier i olika storlekar så jag tänkte göra en liten kort som inspiration.

Yucca-palm - Blir väldigt stor och har väldigt sträva bladkanter

Svärmorstunga - Kan bli väldigt stor

Spjutbräken - säljs ofta under namned ormbunke "green lady"

Hibiskus - Kan bli väldigt stor, blommor och blad är ätbara

Ampellilja- säljs ibland som substitut för kattgräs. Förökar sig smidigt med utlöpare ovan jord med adventivplantor.

Blomsterananas

Juvelblomma

Orkidéer

Paraplyaralia

Har ni några synpunkter så kommentera gärna :)

That's a cat...Not a horse.

Annons:
dolfen
2013-12-08 19:12
#1

Har läst att ampellilja ska vara lite som godis för, typ, nymfparakiter. Jag brukar ta 3 skott från ampellilja och sätta i mitten i en ny kruka. Vad jag har förstått, kan man äta bladen på citrusväxter. Så kanske citrus kan läggas till listan!? :)

RobinF
2013-12-08 20:10
#2

I regel alla fruktgivande träd är Ok, många slänger ju in t.ex. äppelkvistar med blad till diverse gnagare, snäckor osv så jag tog det för givet men tror inte att jag kan redigera mitt inlägg så pass sent efteråt ^^ 

Nån admin kanske kan lägga till citrusväxter och fruktbärande träd ( I regel alla) '

Vet att en del bärbuskar kan vara farliga ( även om bären är ätbara)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2013-12-08 20:44
#3

Snyggt! Haha, vilket samanträffande! Jag skrev just rn artikel på Snäckor i fokus om terrarieväxter, dock är den ej publicerad än, ska ta lite bilder på bäxterna först :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2013-12-08 20:47
#4

Jag har 5 av växterna på listan hemma, kan ta kort på dem å lägga in här om ni vill :)

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2013-12-08 22:35
#5

Jag har näsan alla växter på min lista men tack för erbjudandet! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2013-12-08 23:34
#6

vilka har du inte :)? jag har spjutbräken, en art av yuccapalm, ampelliljan, paraplyaralia och orkide, kan bidra ifall jag har nån som du saknar :)

That's a cat...Not a horse.

Annons:
dolfen
2013-12-08 23:43
#7

#4 - Det var en bra idé. Att lägga in bilder på "snälla" växter (+namnet) här i tråden. För… ett namn kanske inte säger lika mycket som en bild. Kanske skapa en tråd där man lägger in bilder på växter man bör undvika!? :)

Susanna_w
2013-12-11 01:26
#8

Har nästan alla de växter, även Benjaminficus, doftranka och gullranka. Bra att det kommer upp en tråd om detta :)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Hanna
2013-12-11 13:37
#9

Fredskalla/fredslilja ska också fungera i terrarium.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

RobinF
2013-12-11 20:06
#10

Men fredskallan har giftig växtsaft

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2013-12-12 23:20
#11

Jag har fredskalla och det funkar utmärkt. Visserligen äter inte mina djur växter så jag vet inte om den fungerar hos herbivorer eller ej.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

RobinF
2013-12-13 00:05
#12

Fredskallan är en sumpväxt som kan ha rötterna/en liten del av stjälken under vatten så länge den inte är planterad i jord, då dränks den. Den passar jättebra till diverse grodor, ormar och ödlor som INTE äter växter eller som inte är känd för att tugga lite på dem t.ex. regnskogsterrarium/vivarium/paludarium.

Valde att inte ta med växter som har giftig växtsaft, samtliga växter på min lista ska vara ätbara sen kan det säkert skilja en del huruvida ditt/dina djur tål växterna eller ej

That's a cat...Not a horse.

Smilla W
2013-12-13 17:23
#13

Jaha, men då förstår jag, endast helt ogiftiga växter för alla djurarter?

Ja, ormar är ju inte direkt de djur som tuggar i sig lite växter :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Annons:
RobinF
2013-12-13 22:16
#14

#13 Det är inte säkert att dem är helt ogiftiga för samtliga djurarter men vad jag har märkt och läst så har ingen av växterna hittills påverkat någon djurart och enligt många källor anses dessa vara ogiftiga

That's a cat...Not a horse.

kaninsköld
2014-02-12 07:24
#15

Fågelbobräken(Asplenium) funkar bra!

Mvh Kaninsköld

Susanna_w
2014-02-13 08:03
#16

http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?CategoryID=6225

Så borde man få iaf ett litet hum även om det är för oss.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Ramos
2016-01-24 18:10
#17

Längesen nån var aktiv här, men bra info!

Upp till toppen
Annons: