Annons:
Etikettallmänt
Läst 4470 ggr
[GeeGee]
2014-09-23 17:54

För vilket syfte har du reptiler

Hej!

Detta kan vara en mycket laddad fråga men jag menar inget illa alls utan vill få ut vad just eran tanke är kring att äga en reptil (syftar ffa på ödlor och ormar) som ej är ett djur som får ut något vidare av mänsklig kontakt?

Som liten hade jag flera majsormar, arbetar nu på djursjukhus och är speciellt intresserad av den exotiska djursjukvården. Jag tycker ormar och ödlor är så fascinerande och de sorterna jag träffat har varit så snälla, fina och intressanta.

Men nu till mitt etiska dilemma - Varför ha vi reptiler? I litteraturen så får de ej ut så mycket positivt av att vara med människor och varför köpa ett djur som man bör hålla på med så lite som möjligt och ha de levande i en bur som prydnad hela sitt liv? Jag vill så gärna uppta detta med att ha reptiler men samtidigt säger mitt samvete mig att om jag älskar reptiler bör jag inte ha någon då de egentligen inte är husdjur i den bemärkelsen som många andra är så som hundar, katter, gnagare mm.

Starkt ämne men som sagt hur tänker ni kring detta? Finns de reptilerarter som kan få ut mer än andra av att vara sociala med människor? Jag vill ha reptil men vill ju gärna ha den utanför terrariet och hålla på med den samtidigt som även den får ut något av det.

Lugn diskussion kring detta tack =P

Annons:
Whippet
2014-09-23 18:05
#1

Du kan ju skaffa en sköldpadda, har tyvärr inga reptiler..än..

I'm out Vilar huvudet i handen

VildaVittra
2014-09-23 18:13
#2

#1 Exakt. Sköldpaddor är helt olika mot vad andra reptiler är och är väldigt personliga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[peter54]
2014-09-23 21:59
#3

#0 Det finns inget annat syfte än intresset för min del. När det gäller frågan om varför skaffa ett djur som inte har något utbyte av sin ägare tycker jag att svaret är enkelt - det handlar om intressedjur.

Jag brukar generellt dela in djurägande i tre kategorier, ekonomiska djur, sällskapsdjur och intressedjur. Många djur överlappar de här kategorierna, exempelvis hästar kan passa in i alla tre kategorier samtidigt, hundar i åtminstone två av dem.

Reptiler är för mig intressedjur ungefär på samma sätt som akvariefiskar, blötdjur, mångfotingar, insekter, arachnider osv.

fluffis
2014-09-24 07:59
#4

Kul att du är intresserad av reptiler och jobbar på djursjukhus! 🙂

För mig känner jag att ämnet inte är så laddat faktiskt 🙂 Det finns andra anledningar att ha djur annat än att djuret ska få ut något av det i form av social kontakt. Varför har man t.ex. fiskar och andra akvariedjur?!

För mig är det samma sak som för peter54. Reptiler är ett intresse för mig. För mig är det ormar som gäller. De är otroligt vackra och fascinerande och jag älskar hur de slingrar och rör sig 🙂 Att bygga och inreda terrarier är också en stor del av intresset som går ut på att ormarna ska ha det bra.

I mitt tycke så tror jag att ormarna har det ganska bra hos oss i våra terrarier. Det är rätt långt ifrån som de bor i naturen, men samtidigt så gör vi vårt bästa för att tillfredsställa djurens behov så jag tror att de flesta trivs rätt bra ändå. Naturen kan vara rätt tuff med kyla, torka, rovdjur och allt vad de kan råka ut för. Det behöver de inte tampas med i terrarierna 🙂

[GeeGee]
2014-09-24 10:04
#5

#1 och 2 - är tyvärr inte alls intresserad av sköldpaddor, men ja då hade allt varit lättare ^^

#3 och 4 - tack för bra svar. Nej det kanske inte är så laddat på reptilsidan som det verkar vara på andra smådjurssidor. Så ni känner att även djuren får ut någonting och inte bara ni eller? Men ni har inte reptiler som ni anser vara tama då alltså (så tama nu reptiler kan bli) om ni inte håller på med de mycket? Interagerar ni någonsin med reptilerna eller låter ni dem vara?

Svårt när mina minnen från barndomen är att mina ormar var så snälla och jag hade med dem när jag lekte, tittade på tv mm, .men som sagt nu vet jag lite mer om dem än jag gjorde då ;)

fluffis
2014-09-24 15:32
#6

#5

Jag är i samma sits. Jag skaffade orm för 19 år sen och då var kunskapen inte direkt hög hos mig. Min lille bebisorm hade jag i bröstfickan ibland när jag kollade på tv o så. Sedan dess har jag lärt mig mer 🙂

Nej, ormarna får egentligen inte ut något av att vara i fångenskap, tror jag. Men å andra sidan får de inte ut mer av att vara ute i naturen heller. Deras liv går ut på att överleva och försöka sig. Mer än så är det tyvärr inte för djur med reptilhjärnor, verkar det som. 

Som svar på din fråga så tror jag tyvärr inte att ormar kan bli tama och jag tror inte att deras reptilhjärnor är utvecklade nog att ha känslor, alltså kan de inte interagera. Det här är djur som lever ensamma i naturen och har alltså inte ens någon behållning av sin egen art (utom vid parning). Ganska tragiskt när man tänker efter, för oss som är flockdjur 🙂

För att vara troende mot hantering så tar jag ändå ganska ofta i mina djur. Mina vuxna ormar, utom tre, käkar utanför terrariet i separata lådor. Jag tar även foton av ormarna, ibland i terrariet, någon gång utanför terrariet och någon enstaka gång utomhus. Om jag får besök kan det hända att jag tar ut någon orm och låter besökaren känna på den. Det händer även att jag kramar lite och låtsaspussas med ormarna de dagar när de är överjäkligt fina och jag bara inte kan låta bli. Drömma kan man väl få göra ibland? 😉

Annons:
fluffis
2014-09-25 08:36
#7

Ahh, jag glömde ju…
När det är dags för vintervila för mina ormar så väger jag dem före och efter, ibland mäter jag dem också. Mätning kan vara extra jobbigt både för mig och djuren eftersom det innebär att jag mer eller mindre måste hålla fast dem, om de inte lugnt ligger still.

Wellcraft
2014-09-25 21:29
#8

Har ingen reptil nu, men om jag ska ha det är det för att jag fascineras av terrarium (och akvarium för den delen också) att skapa en liten biotop perfekt just för den art man ska hålla.
Och dels, självklart för att de är mycket vackra.
Nu är inte pilgiftsgrodor reptiler, men det är ju liknande där.
I vilket fall ska jag skaffa sådana, för att de sjunger vackert & man kan inreda ett riktigt fint terrarium åt dem.
Så min slutsats är.. Jag fascineras av att skapa & underhålla biotoper, de är vackra & inger lugnt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[GeeGee]
2014-09-27 18:19
#9

Spännande att höra era åsikter och erfarenheter.

Men det borde ju finnas reptiler som mer eller mindre tycker om människor eller kan agera med dem? Alltså ta en majsorm exempelvis och jämför med en leguan så i de fall jag har sett så har leguanerna tytt sig mer till sina ägare än majsormarna har till sina. Dvs om en annan kommer fram och ska ta i leguanerna har vissa inte velat och gått bort till sin matte etc medan då majsormarna och andra ormar inte har brytt sig.

[peter54]
2014-09-27 19:29
#10

#9 Det där är en mänsklig tolkning av reptilernas beteende som ytterst sällan eller aldrig har den minsta sanningshalt. Vi är sociala, reptiler är solitära, våra tolkningar av deras beteende blir mer eller mindre alltid felaktiga.

Trots vad många säger, kan man inte interagera på samma villkor med en orm eller en ödla. Reptilen får inte ut någonting och kommunikationen blir därmed ensidig.

En del hävdar bestämt att sköldpaddor är annorlunda, men det tror inte jag alls på, de är solitära i naturen och kommer därmed att fortsätta att vara solitära i fångenskap. Sköldpaddan förknippar ägaren med mat, mer än så tror jag inte att det är.

VildaVittra
2014-09-27 19:45
#11

#10 Fortfarande är sköldpaddor inte alls solitära med artfränder i naturen, vissa arter jagar till och med i grupp. Vill du ha alla länkarna igen? 

Det är inte en fråga om vad jag tror, utan vad jag vet, efter att ha läst på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NiklasTyreso
2014-09-27 20:18
#12

GeeGee varför antyder du att det är fel att hålla djur som är ointresserade av kontakt med människor?

Ormar behöver inte umgås med människor, precis som akvariefiskar och kanariefåglar och sebrafinkar. Många djur saknar behov av att umgås med människor t o m vissa katter. 

GeeGee, frågar du för att du tycker att man ska förbjuda husdjur?

[peter54]
2014-09-28 14:03
#13

#11Det där vill jag inte bemöta i en öppen forumtråd, PMar.

Annons:
mmillann
2014-09-28 20:44
#14

Jag har reptiler, i ett intressesyfte :) mitt mål är att djuret ska få sån bra miljö som möjligt, som i det vilda. Intressant att se hur dom rör sig, reagerar på olika saker osv…Jag hanterar inte mina djur mer än nödvändigt heller. I princip bara: efter öms, vid hjälp med något och nån enstaka gång när jag blir så kär i dom för att dom har så söta trynen ;) När jag flyttar hemifrån planerar jag att skaffa fler (ormar) som jag är intresserad av.

[GeeGee]
2014-12-23 16:48
#15

#12 Jag frågar absolut inte för att jag är ute efter att förbjuda det. Jag har ju som sagt haft ormar under min uppväxt och tycker både ormar och ödlor är mycket fina och fascinerande djur.

Fel och fel men min hjärna har lite tu-delade känslor och meningar kring detta så därför frågade jag, just för att höra era åsikter kring det.

Jag känner väll att om jag verkligen älskar ett djur och det djuret inte vill interagera med mig alls så håller jag djuret enbart för mitt intresse vilket känns egoistiskt. Det djuret hade kanske hellre kunna struntat i att blivit fött och sluppit ett liv i fångenskap där den tvingas att träffa människor som den ej vill (för någon gång måste man ju vara nära dom och ta i dom).

MEN som sagt…ta det lugnt och hetsa inte…det är tankarna som rör sig i mitt huvud bara och har inget att göra med att jag tycker det är det bör förbjudas.

[peter54]
2014-12-23 18:34
#16

#15 Ingen djurhållning är väl helt och hållet på djurets villkor? Djuret har sällan eller aldrig valt sin matte eller husse själv. Därmed är i princip all djurhållning egoistisk.

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att ha djur som inte tyr sig till sin ägare och vill interagera. Hur tänker du då kring akvariefiskar, snäckor, insekter, spindeldjur med flera intressedjur?

DjurEbba
2014-12-23 19:15
#17

Blåtungade skinkar är väldigt personliga djur 😊

[GeeGee]
2014-12-27 11:08
#18

# 16 Jag har inte haft några av dessa djur, förutom akvariefiskar när jag var liten, så det talar väll för sig själv. Om jag jämför med ex nu så har jag en guldhamster och den är väldigt "mattig" och vill gärna vara med mig, sova innanför tröjan, kommer om jag lockar den, får springa både fritt i kök och badrum, är med mig i soffan och gosar och sover, är ute och äter gräs på somrarna osv. All detta gör ju att jag känner mig mindre egoistisk än om jag hade haft ett intressedjur som inte vill interagera med mig. Men som sagt, det är ju mitt problem att jag känner så och jag hade hoppats att era åsikter kunde göra att jag kände mig mer ok med att ha ett intressedjur =P

[peter54]
2014-12-27 14:19
#19

#18 Jag har bara lite svårt att förstå vart du vill komma med detta, det är ju bara åsikter du yttrar och jag har ju mina egna åsikter som inte alls stämmer överens med dina. Exempelvis tycker jag att intressedjur är mer intressanta att hålla än sociala djur av flera anledningar, dels just för att de klarar sig utmärkt med god skötsel och inget interagerande, dels för att jag kan ägna mitt intresse för dem genom att bygga fina miljöer så lika deras naturliga som möjligt.

Jag interagerar hellre med människor än med djur och om jag skulle välja ett djur att interagera med skulle det vara en hund. När det gäller smådjur så väljer jag djur som inte interagerar därför att jag inte är intresserad av att interagera på de plan som det innebär när man har exempelvis smågnagare. Med andra ord, alla har ju olika intressen och det ena är inte vare sig sämre eller bättre än det andra.

Även om din guldhamster beter sig så med dig som du beskriver, så är hamsterns beteende ett slags "substitut" för något annat. Ingen vild hamster skulle ju komma på lock, vilja sova innanför tröjan osv. Jag tror att du gör samma misstag som så många andra djurägare - tolkar in dina egna mänskliga önskningar i djurets beteende. Varje del av dina beskrivna beteenden betyder med stor sannolikhet något helt annat för hamstern än vad det gör för dig.

TinaNordberg
2014-12-28 11:15
#20

Mitt svar är säkert inte intressant för eftersom jag inte har några reptiler som husdjur. Mitt intresse ligger i att hitta dem i naturen, är alltid på jakt med kameran. Att komma ut i bushen när man är utomlands är för mig klimax, glömmer tid och rum när det börjar prassla i buskarna. Men visst som husdjur men då får man lov att stanna hemma och sköta om sina skyddslingar.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
[GeeGee]
2015-01-02 13:47
#21

#19

Det jag vill komma fram till är precis det du nu skrev. Att få höra dina åsikter kring detta vilket får mig att öppna mina vyer och förstå hur andra tänker. Tack!

Ja, jo det stämmer till viss del - dock skulle han inte kunna interagera med andra guldhamstrar eftersom de är ensamlevande så jag tror hellre han har mig som ger honom mat och godis och som han kan komma springande till om något "läskigt" händer runtomkring istället för att träffa på en annan hamster som med all sannolikhet skulle sluta i bråk och ev att någon av de dör. Hundar vill nog hellre gå lösa än i koppel som vi människor har dem i, de vill säkerligen äta mumsig mat och helst inte den nyttigare varianten som vi många gånger ger dem heller. Du gör samma misstag som mig om nu jag feltolkar djur 😉

Vi ska nog lämna det nu känns det som

[peter54]
2015-01-02 18:20
#22

#21 Bara en liten fråga; visa mig var jag feltolkar djur någonstans? Att guldhamstrar är solitära vet jag och att hundar precis som de människor de lever med hellre äter gott och fel än nyttigt och rätt är bara för att de ser ad flockledarna äter.

[GeeGee]
2015-01-03 09:56
#23

#22 Ja det var att du verkade tycka att jag feltolkade hamstrar men själv skrev du att du om du ska ha andra djur än reptiler skulle haft en hund. Dvs att hund hellre vill interagera än en hamster…men det kan varit jag som tolkat fel

Lindb
2015-03-28 12:25
#24

Men herre vilka diskussioner det blir här av en enkel och nyfiken fråga. Många blir direkt defensiva. TS har inte uttryckt någon negativ eller konstig tanke när man läser igenom den här tråden objektivt. Det är alla andra som är känsliga så fort någon verkar ifrågasätta ert intresse. Trist som "utomstående" att läsa en tråd man själv sitter och undrar över, som bemöts med defensiva reaktioner. Bra att du står på dig GeeGee

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Cindy S
2015-03-28 16:00
#25

Jag ska äntligen skaffa min första orm i april. Jag har tyckt de är vackra sen jag var barn(specifikt kungspyton och kungsboaormar) och velat ha en för att de är häftiga(och lite "farliga" ;) Sen fick jag veta att kungspyton finns i otroligt många färger och att avel är relativt lätt. Så nu ska jag skaffa en morphane, se honom växa upp och om intresset, tiden och platsen finns så blir det ungar, som jag förhoppningsvis behåller hälften av(jag måste vara beredd på en stor svårsåld kull förstås). Att jag valde KP istället för sparade till en mer livlig och intressant boa är just att jag vill ha drömmen om avel, fast jag vet att ingen hobbyuppfödare går plus(och jag vill inte "starta eget", skulle kånka snabbt) och för att morpherna är otroliga. Så jag har köpt levande lättskötta prydnader, som kommer placeras i ett vackert terrarium, som en dag kan skapa fler prydnader… Jag ser dem självklart som fascinerande djur man ska respektera, men jag köpte en morph endast p.g.a. utseendet, inte för att ormen kommer vara lika intressant som en boa. Möjligheten att ha ett djur man kan tjäna tillbaka lite av kostnaden på är ju också ett plus, men en avlägsen dröm flera år bort. Men en boa ska jag självklart ha en dag, om jag tycker om ormar lika mycket som jag tror.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Mona22
2015-03-30 19:12
#26

Jag har mina reptiler pga intresset. Det är intressant att se deras beteende i olika situationer. Hanterar inte mina djur mer än nödvändigt som vid städ tex.

[Sotis00]
2015-03-30 20:16
#27

Jag har reptiler för att dom är sjukt intressanta och jag har alltid varit en sån som gillar ''coola'' djur 😎

Annons:
pillorita
2015-05-25 19:37
#28

Intresse

Lamina
2015-05-26 16:52
#29

Jag har min orm enbart för att jag tycker det är coolt. Han är otroligt fin att titta på och jag slutar aldrig fascineras av att titta på när han äter. Men han har inget intresse av mig och att han bor hos mig är helt på mina villkor. Det är något jag vet och måste respektera. Hur gärna jag än skulle vilja ta ut honom varje dag och titta och hålla så vet jag bättre och hanterar max någon/några gånger i månaden. Precis som med mina fiskar så är det mitt ansvar att se till att han har det bra trots fångenskapen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

SamPosse
2015-05-26 18:55
#30

Jag har reptiler för att lära mig. Jag står inte alls ut med att endast sitta och läsa massvis med sidor om en art, utan jag vill lära och praktisera. Prova och lära, vilket jag finner ofattbart roligt som en lärobar hobby. självklart läser jag på om en art innan jag införskaffar mig den haha. Och ständigt ser hur man själv kan utvecklas för djurens välbefinnande. Vill eventuellt i framtiden när det finns tid och pengar starta en uppfödning.. på vad vet jag ej ännu!

NiklasTyreso
2015-05-29 12:59
#31

#27 av: Sotis00 "jag har alltid varit en sån som gillar ''coola'' djur"

----------------

Du är ärlig och innan skrev du att du tycker reptiler är intressanta och intresset är det viktiga.

Att du dessutom tycker det framhäver din personlighet och visar andra att du har smak för vad som är coolt, det är ok så länge intresset för djuren går först.

[Sotis00]
2015-05-29 19:54
#32

#31 för det första så fattar jag inte ett sk"" vad du just nu skriver?! Blir så himla irriterad på att allt man skriver här på iFokus så ska ALLT diskuteras???? Snälla nån! Det låter som att du menar att du tror att jag inte tar hand om mina djur? Jag ÄLSKAR mina djur mest av allt!

Upp till toppen
Annons: