Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Nya sajter & nyheter 01: Amfibier 02: Bilder 03: Foder 08: Filmklipp: Så funkar det! 11: Giftormar 12: Grodor & Paddor 13: I media 14: Insekter & kryp 02: Allmän info om din reptil 03: Allmänt om herptiler

15: Minneslunden 16: Mässor/Expon/Träffar 17. Nya sajter & nyheter 18: Om sajten 19: Ormar 21: Reptilshoppen - Köpes 22: Reptilshoppen - Omplaceras 23: Reptilshoppen - Säljes 24: Rösta/Tävla 25: Skorpioner 26: Sköldpaddor 27: Sjukdomar 28: Spindlar Terrarieteknik, byggen och projekt 30: Transporter 31: Trivselregler 32: Veterinärer Off Topic (annat) 34: Ätliga växter till din reptil 35: Ödlor
03: Allmänt om herptiler

Ödla för nybörjare

2015-01-21 10:51 #0 av: moawist

Jag skulle verkligen uppskatta tips på ödla för en nybörjare! Älskar ödlor och har ny beslutat att det är dags att skaffa en, men eftersom att jag inte har någon erfarenhet så letar jag efter en ödla som passar bra för nybörjare Glad

Anmäl
2015-01-21 17:52 #1 av: Hanna

Risken om du väljer en så kallad "nybörjarreptil" är att du kanske tröttnar efter ett tag. Enligt mig kan man skaffa sig nästan vilken reptil man vill bara man är påläst och införstådd med vad djuret kräver. De ödlor man brukar kalla "nybörjarvänliga" är ju leopardgeckos, ögonfransgeckos, skäggagamer och en del andra geckos.

Mitt tips är att du istället funderar på; hur mycket plats kan du ge djuret? Vad för habitat är du ute efter (ex. regnskog, öken)? Klarar du av att mata med inseker? Natt- eller dagaktivt? Beroende av UV-ljus eller ej?

Fundera lite på dessa frågor och skriv gärna igen! Det finns många fina daggeckos och även en hel del fina skinkar och liknande, vilket kanske är roligare att skaffa sig om man gillar en viss typ av reptil snarare än att man skaffar något "nybörjarvänligt".

Jag hoppas att det hjälpte något, även om det kanske besvarade din fråga.

Anmäl
2015-01-22 14:13 #2 av: fluffis

Kul att du vill skaffa en reptil! Jag tycker att Hanna tar upp jättebra punkter! Är man nybörjare, och kanske även om man inte är det, så kan det vara jättesvårt att veta vad man vill ha. Det är en djungel därute Glad Ena dagen kan man t.ex. se ett jättesött djur i en djuraffär som man bestämmer sig för att man vill ha. Veckan efter besöker man en vän som har ett ännu gulligare djur som man hellre vill och så kan det fortsätta Glad

Det finns supermånga reptiler att välja på. Min rekommendation är att inte ha bråttom utan försök kolla runt mycket innan du bestämmer dig. En jättebra grej är att åka hem till någon i närheten som kanske har några olika ödlor så att du kan titta i lugn och ro. En ännu bättre idé är om du kan åka till en reptilmässa och spana in alla vackra djur där. Det är jättekul, jag lovar! Glad

En annan sak som kan vara bra att tänka på är om man har någon särskild budget att följa. Många faller t.ex. för skäggagamer. Jag har aldrig själv haft någon men jag har förstått att de kräver ganska stort terrarium (när de är vuxna), de behöver UV-ljus som kan vara lite komplicerat och dessutom inte helt billigt att införskaffa. Dessutom behöver de mycket värme. Har man tur kan man hitta riktigt billiga begagnade terrarier och utrustning. Köper man nytt kan det bli ganska dyrt.

Anmäl
2015-01-22 18:35 #3 av: moawist

1# 2# tack så mycket för svar och hjälp, ska klura lite och fundera på det (:

Anmäl
2015-01-22 21:45 #4 av: NiklasTyreso

Många reptiler blir gamla, mellan 10-30 år. Vilket djur vill du äga så länge?

Anmäl
2015-01-23 08:04 #6 av: luckydragonriderkin

Jag ska snart skaffa mig min första reptil! En Ögonfransgecko. *längtar*

Anmäl