Annons:
Etikettterrarieteknik
Läst 4975 ggr
JenniferSoderberg
2015-02-05 23:43

Terrarium, hemmabygge!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta skåp ska bli ett terrarium för en majsorm..
Här får följa bygget! :D


Annons:
fluffis
2015-02-06 12:49
#1

Häftigt skåp. Ska du ändra det på något sätt eller ska det vara stående? Jag skulle helt klart rekommendera liggande terrarium till majsorm. Hur stor blir bottenytan? Skåpet ser inte särskilt djupt ut.

[Sotis00]
2015-02-06 14:18
#2

Följer :)

JenniferSoderberg
2015-02-06 19:22
#3

Skåpet kommer vara stående, kommer ändras inuti, ska tilläggas ''träd'', grottor, värmeplattor, ''pool'', den ska även målas svart. (:


fluffis
2015-02-08 15:07
#4

Ska bli intressant att se förvandlingen 🙂

Jag är fortfarande nyfiken på bottenytan 🙂

[peter54]
2015-02-08 15:45
#5

#3 Menar du att hela skåpet ska vara ett enda terrarium med flera våningar och hål mellan planen? Majsormar kan väl annars inte bo i det mer än kanske till 2 års ålder.

JenniferSoderberg
2015-02-08 16:00
#6

Hela skåpet, alla våningar inom inglasningen ska vara ett terrarium, till en majsorm.


Annons:
JenniferSoderberg
2015-02-08 19:53
#7

Kommer vara stora stenar, "träd" osvosv, som han kommer få klättra och slingra sig på. (:


JenniferSoderberg
2015-02-09 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu är den målad! Nu ska den bara lackas invändigt sen börjar de roliga!


[peter54]
2015-02-09 18:30
#9

#8 Hänger på fluffis fråga, vilken bottenyta är det i skåpet?

JenniferSoderberg
2015-02-15 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har inte mätt ut den än, kan göra det när jag får tag i ett måttband! Men han stortrivs!


fluffis
2015-02-16 20:08
#11

Jag måste berömma ditt engagemang i detta bygge! Det är kul att förverkliga sina visioner 🙂

Däremot känner jag att jag måste ge dig några pekpinnar vad gäller majsormar och hur de fungerar. Jag blir väldigt upprörd och ledsen när du bara bygger på utan att ens mäta och kolla så att det ens är lagliga mått till ormen. Du har dessutom inte besvarat ett enda av mina och andras  oroande kommentarer om att det inte är anpassat till dessa ormar. Om det hjälper dig att bena upp potentiella problem så är det kanske bättre att jag gör en lista med frågor som du kan tänka över och gärna svara på i lugn och ro.

1. Hur lång är ormen? Detta är a och o för att kunna veta hur stort ormen behöver bo. 

2. Hur stor är bottenytan? Med blotta ögat ser det alldeles för litet ut men jag säger inget säkert innan jag har fakta. Storlekar för boende är reglerat i djurskyddslagen och det kan till och med bli påföljder om man inte följer gällande regler om storlek. I värsta fall kan man få djuret ifråntaget och även permanent förbud mot att ha djur överhuvudtaget. Jag säger inte detta för att vara taskig eller elak utan jag säger detta för att du upprepade gånger ignorerat frågorna och då känner jag att jag måste ryta till! Detta är viktigt!

3. Skåpet har mycket springor vilket är upplagd för att det blir dragigt och att ormen blir sjuk. Är springorna tätade på något sätt?

4. Vilka temperaturer har du i olika delar av terrariet och vilka värmekällor finns? Av egen erfarenhet vet jag att det är otroligt svårt att få upp värmen i så höga terrarier.

5. Jag ser ingen badplats. Saknas det? Vattenskålen på bilden är alldeles för liten för att ormen ska kunna bada i den.

6. Har du mätt luftfuktigheten? Du har inget ordentligt bottensubstrat som kan sprayas lite för att hjälpa till att hålla upp luftfuktigheten. Dessutom tror jag att springorna gör att det blir stor rörelse på luften vilket skapar ett väldigt torrt klimat, framförallt på vintern när våra bostäder brukar vara torra.

7. Jag ser ingen fuktlåda. Detta är inget som är helt och hållet tvunget men det brukar vara mycket uppskattat av majsormar och det hjälper helt klart till om det skulle bli för torrt i terrariet.

8. Jag kan inte se ett enda gömställe. Saknas det? Detta är också reglerat i djurskyddsbestämmelserna och är mycket viktigt.

Som sagt så uppskattar jag att du gör grejer för din orm. Däremot så måste du läsa på mycket mer om du ska få till ett boende till din orm som är anpassat till den och där den faktiskt kan trivas. Jag känner att jag egentligen varit alldeles för hård mot dig men eftersom du inte lyssnat tidigare så måste jag ta i med hårdhandskarna.

JenniferSoderberg
2015-02-16 20:33
#12

Jag har inte svarat på måtten då jag inte har måttband, men den är cirka (alltså inte 100%säkert) men ca 40x100x200.

1. Han är ca 120cm.

2. Får jag räkna ut ordentligt när jag får tag i ett måttband.

3. Springorna håller på att tätas, men det är inte speciellt dragit.

4. Han har värmelampor samt värmemattor både uppe och nere, brukar vara mellan 25 och 35 grader beroende på vars.

5. Badplatsen kommer snart, håller på att fixa den, skålen är tillfällig, han ska få en stooor plastbalja som kommer sitta på sidan.

6. Han har barkbotten material uppe till vänster, mitten till höger och vid växten, som sprayas samt växten sprayas, håller sig lagom fuktigt hittills. (:

7. Fuktlåda ska inskaffas. (:

8. Han har ett 'hus' uppe till höger, sen så ska de vara ett bakom växten, men kan hända att jag inte satt in det eller att de inte syns när bilden togs.


fluffis
2015-02-17 15:00
#13

Härligt att ormen ska få en stor vattenbalja och fuktlåda. Här kommer fler frågor.

1. Hade du inte koll på skåpets storlek när du bestämde dig för att göra det till ett ormhem? Jag menar eftersom du inte ens har något måttband. 

2. Är du medveten om att det finns storleksbestämmelser för ormar?

3. Hur vet du att terrariet inte är dragigt? Hur har du kunnat konstatera det?

4. Nu ser jag grottan som är ett gömställe. Tänk på att det behövs (minst) ett gömställe på ett varmt ställe och ett på ett svalare ställe. Alltså fattas minst ett gömställe. Fixar du det?

A. Tänk på att vatten, fuktlåda och minst två gömställen ska finnas i markhöjd. Ormen ska aldrig behöva tvingas klättra för att nå dessa saker. Höjden är bara en bonus för ormen. Det är markytan som är basen i majsormens liv. Därför räknas de som marklevande ormar av Jordbruksverket. Sen om de klättrar är ju bara kul för oss ormägare, tycker jag 🙂

B. Om det skulle visa sig att terrariet är minst 40 x 100 cm invändigt så är det verkligen precis på gränsen till vad som är lagligt till ormen om den är 120 cm. I vilket fall som helst så är min åsikt att markytan är för liten till ormen, speciellt när du har fått ordning på inredningen: vattenbaljan, fuktlådan och två gömställen. Då kommer du att märka att det är trångt. Jag vet inte hur gammal ormen är men den kommer säkert att växa och det räcker att den blir sex cm längre än vad den är nu så måste terrariet bytas ut till ett större.

5. Är du inte sugen på att fixa ett terrarium redan nu som är större och mer anpassat till majsormars behov? 🙂

Annons:
JenniferSoderberg
2015-02-17 23:43
#14

1. Det är köpt av en kompis, så nej, hade ingen aning. 

2. Ja, de är jag fullt medveten om.

3. Finns som sagt ett till bakom växten nu, som inte är med på bild.

A. Vattnet (inte skålen då) kommer gå utanför terrariet och inte te nån yta i terrariet alls. Han har alltid gillat att klättra, sen kommer som sagt en stor sten/''trappa'' tilläggas, så han kan slingra sig upp också.

B. Jag vet tyvärr inte hur gammal han är, men det kan bli fullt möjligt att detta sen blir ett terrarium för kameleonter sen om han växer ur de.


Surtan
2016-05-23 00:58
#15

Hej jennifer! Jag skulle vilja veta mer om hur du gjorde för vi har ett vitrinskåp som vi vill bygga om till terrarium till våran majsorm som nu är 138cm lång.  Vi har ett vitrinskåp som nästan är identiskt med ditt förutom lådorna i botten. vill veta hur du gjorde med lampor och insidan. Om du behandlade insidan mot fukt osv. Tack på förhand Sonny

JenniferSoderberg
2016-05-24 11:13
#16

#15 Sågade av hyllorna i mitten av skåpet, och lackade trät med både båtlack och trälim+vatten, lampor skruvade vi upp både uppe och nere + värmeplattor under vissa hyllor, köpte plastväxter och gick ut i skogen och plockade pinnar som skulle passa fint. (:
Har du specifika frågor är det lättare att svara på, men detta var det jag kom och tänka på nu på rak arm. (:


fluffis
2016-05-24 13:11
#17

#15 Kul att du vill fixa till din majsorm. Varför inte bygga något som är mer anpassat till majsorm än ett vitrinskåp? Majsormar behöver ordentlig bottenyta och de behöver ordentliga gömställen. Skåpet på Jennifers bild är tyvärr inte alls anpassat till majsormar :( Det känns tråkigt när folk inte vill göra det bästa för sin orm :( Din orm är större än Jennifers och kräver större bottenyta, enligt Jordbrukets föreskrifter.

Surtan
2016-05-24 16:34
#18

Ja fluffis men samtidigt så är det totala ytan som räknas och han bor i ett 120x60x50 nu och det är lagom för honom. och skåpet blir mer totalyta.

fluffis
2016-05-24 19:27
#19

#18 Vad menar du med totalyta? Om det är volym du pratar om så är det inte särskilt relevant för majsormar. Man ska såklart inte underskrida minimihöjden men extra höjd utöver det är onödigt. För din del med en marklevande orm på 138 cm så måste höjden vara minst 0,45 m enligt reglerna. Och detta är majsormarna nöjda med, tro mig :) Bottenytan är viktigare däremot då de flesta majsormar gillar att krypa på marken. Vissa är inte ens bra klättrare och ramlar ner emellanåt. Otrevligt både för ormen och för ägaren som vaknar av dunsen precis när hen har somnat :) Andra majsormar är bättre på att klättra. Bottenytan måste vara minst 0,63 kvadratmeter för din orm och det är innermåtten. Det är bottenytan som gärna får vara lite större för vuxna majsormar. Det brukar passa dem. Om man vill ge ormarna möjlighet att klättra så brukar det vara kul för både ägare och orm. Detta kan man åstadkomma i hyfsat låga terrarier, vilket också blir säkrare för ormen. Många ormar, även trädlevande klättrar sidledes snarare än upp och ner, och det blir mycket död yta på höjden som inte nyttjas. Här ligger det såklart på ägarens lott att inreda så smart och lagom som möjligt. Och gör man det så får man (ormen mest såklart :)) nytta av ett liggande terrarium mycket mycket mer. För att sammanfatta så är bottenytan samt inredningen viktigare för en majsorm än höjden. Jag ska försöka hitta en bild som illustrerar vad jag menar :)

fluffis
2016-05-24 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Som exempel har jag två terrarier på höjden här. De är "bara" ca 50 cm höga men det gäller att nyttja ytan väl :) Det är förstås en fördel för mig att stapla terrarierna så att jag kan ha flera ormar, men det är ju inte alla som vill ha det på det viset så jag ska inte prata mer om det :) Man kan se att det är nästan som två våningar i varje terrarium. Det finns minst två gömställen i varje terrarium. På marken ett på svala sidan och ett på den varma sidan. Dessutom kan ormarna ligga på grenar och barkbitar som finns på höjden, och som dessutom är lite skymda av plastväxter. Det här är ju inte optimalt på något sätt utan man skulle kunna få in mycket fler grenar och mer växtlighet till exempel. Prova och se själv! Man får in mycket mer på höjden än man tror! :)

Annons:
fluffis
2016-05-24 21:41
#21

Förresten terrariet som ormen har nu med 1,20 x 0,60 m i bottenyta och 50 cm i höjd kan knappt bli bättre! :) Det finns massor av fördelar med det lägre terrariet som du har: Måtten är lagliga. Du har förmodligen lättare att värma upp det än ett mycket högre terrarium. Du kan enklare fixa en temperaturgradient än i ett högre terrarium. Du kan fixa en bättre ventilation. Du riskerar inte att ormen trillar ner och gör sig illa. Det är mycket enklare att inreda, man kan tex fixa grottor på "golvet" som inte riskerar att trilla ner från hög höjd. Man kan skaffa fler terrarier och stapla dem, om man vill ha fler ormar :) Det första du måste göra med vitrinskåpet är att mäta bottenytan, så att du ser om det kan fungera överhuvudtaget. Ofta är sådana skåp inte särskilt djupa vilket gör att de måste vara jättebreda för att ha lagliga mått. Men det vet man inte förrän man mäter :)

Surtan
2016-06-15 09:35
#22

fluffis det är ju faktiskt så att jag har bara tagit bort ett hyllplan och det är längst ner men har en barkbit som går upp till mitten plan och sen så har min lilla styrbjörn bra med gömställen och det är inte jätte högt men det är nog runt 50cm mellan varje plan. han har som sagt 3 plan och gjorde bara ett litet hål i ena så han kan komma ner. och längst ner så kanske det är runt 1m i höjd :D men har en barkbit som går upp utan problem. sen har jag 3 temperatur mätare så håller koll på värmen dagligen :D han verkar trivas hur bra som helst :D men tack för att du bryr dig :D

fluffis
2016-06-15 10:11
#23

#22 Det låter ju inte dumt :) Jag tycker det låter bra med det där borrade hålet mellan hyllplanen så att det inte blir alldeles för högt om ormen skulle trilla. Och det är såklart bra att du har koll på temperaturen. Du säger inget om bottenytan men huvudsaken är att ormen har bottenyta minst enligt vad lagen kräver. Är bottenytan tillräckligt stor så är det lugnt :)

Upp till toppen
Annons: