Annons:
Etikettamfibier
Läst 1943 ggr
Petra Evertsson
3/19/15, 7:39 PM

Parande Majsormar

Våra majsormar som delar terrarium parar sig. Vi har inte planerat detta. Vi har endast ett terrarium. I det bor honan som inte är allt för stor och hanen som är ovanligt stor. Vad ska vi göra om hon blir havande?

Annons:
[peter54]
3/19/15, 7:45 PM
#1

Dräktig blir hon naturligtvis när man har hane och hona går tillsammans. För att hon ska klara att bära fram äggen behöver hon mycket mat både före och efter äggläggningen. Äggen kastar du och du inte vill ha ungar, annars kläcker du dem i 28-29 grader i fuktig sphagnum.

MoaL
3/19/15, 7:45 PM
#2

Släng äggen när de kommer och håll koll på honan så att inget ägg fastnar i kroppen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

JACLAR123
3/19/15, 7:58 PM
#3

Eller om någon annan vill ha äggen… Var bor du?

                         Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

                                  "Åldern visar inte din mognad" Pokal

fluffis
3/19/15, 9:09 PM
#4

Sära på honan och hanen fortast möjligt. Dels pga att honan kan behöva lugn och ro och dels för att de inte ska para sig igen. Som sagt, äggen kan du bara slänga om du vill. Ta sönder dem först. Hur stor är honan? Det är bara att hålla tummarna att hon klarar av att lägga äggen. Lycka till 🙂

Petra Evertsson
3/21/15, 10:03 AM
#5

Tack för alla kloka råd, jag vet inte med säkerhet om hon är äggbärare, men vill förbereda mig i fall att det är så. Om hon lägger ägg så kommer vi att behålla dem och ta hand om dem på bästa sätt, allt annat känns etiskt fel. Kan jag köra sphagnum i en zoobutik?

Vi har bara haft dem sedan i somras och de har bott tillsammans i flera år innan det, utan att de har parat sig, därför hade vi inte räknat med det. Honan är cirka 80 centimeter och hanen är ungefär 120 centimeter (och vanligt biffig för att vara majsorm). Måste vi dela på dem? Jag undrar eftersom jag har läst i andra forum att det kan vara svårt att få dem att vara tillsammans efter det. (Känns även lite bökigt, då vi bara har ett terrarium.) 

Går det att ha äggen kvar i terrariet i en keramikgrotta, med sphaganum i och med värmematta under? Bryr honan eller hanen sig om äggen? 

Petra

fluffis
3/21/15, 11:40 AM
#6

Om ormarna väl har börjat para sig så ligger det nära till hands att tro att de kommer att göra det igen men det är såklart inte säkert. Majsormar kan lägga fler än en kull om året men det tar mycket på hennes krafter. Efter äggläggning kan de bli så taniga att jag hört att de kan se ut som en "urvriden disktrasa". Om honan blir smal kan det vara svårt att hinna mata upp henne tills nästa kull kommer. 

Att medvetet låta majsormar få fler än en kull är inget som vi gör här i Sverige eftersom det som sagt är tufft för honan. (Det finns säkert de som gör det men jag pratar om den allmänna uppfattningen.) Det kan även hända att honan sparar sperman och lägger två kullar på bara en parning men det är ju inget man kan göra något åt.

Ormarna bryr sig inte om äggen och om de ligger sönder dem eller inte är inget som är medvetet från deras sida.  Det kan även vara svårt att hålla en jämn och hög fuktighetsnivå. Jag rekommenderar att ta ut äggen.

Från mitt håll tycker jag det känns etiskt fel att behålla ägg som man inte riktigt verkar redo och har kunskap för att ta hand om. Marknaden för att sälja majsormar är jättetuff just nu men det beror också på vilka färgvarianter som dyker upp i kullen. Eftersom honan inte är stor så blir förmodligen inte kullen särskilt stor heller men vad händer om det blir en normalstor kull på 15 ägg där alla ungar överlever? Ska de säljas? Eller ska de behållas? Ormar tar ju rätt stor plats 🙂 Om något skulle hända med honan eller småttingarna, finns det en kunnig veterinär i närheten? Det finns ganska många frågor som jag tycker är bra att tänka igenom OM ifall något skulle gå snett, även om det oftast går bra som tur är 🙂

Jag skulle vilja säga en annan sak om det här med att ha ormar ihop. Det är ett helt ämne för sig själv egentligen (som jag hade kunnat skriva en stor uppsats om :)) men själv håller jag varje orm en och en. Det har flera orsaker. Den största orsaken är att man numera genom forskning vet att dessa ormar (liksom de flesta andra arter) i naturen lever ensamma. Enda gången de söker upp varandra är vid parning. Det finns 100 (eller åtminstone 10 🙂) andra anledningar till att ha ormar ensamma så frågan är varför du vill ha dem ihop? Jag säger inte att det är helt omöjligt att ha ormar ihop men var medveten om att det är för din egen skull och inte för djurens.

Att det skulle bli svårare att sätta ihop djuren igen efter att man har särat på dem förstår jag inte riktigt, eftersom, som sagt, de inte brukar bry sig nämnvärt om varandra. Har de inte tillräckligt stort och var sitt gömställe både på kalla och varma sidan och inte var sin vattenskål, så kan det bli trångt och obekvämt. Man får också räkna med att hanen kanske är pilsk och vill ge sig efter den stackars honan igen. Man brukar rekommendera lugn och ro för honan efter äggläggning och ofta behöver hon tid på sig för att äta upp sig.

Annons:
[peter54]
3/21/15, 12:59 PM
#7

#5 Du har helt klart fått konstiga råd och rent felaktig information.

Vad menar du med att du inte är säker på att hon är äggbärare? Om de har parat sig är hon med största sannolikhet dräktig. Det brukar dröja 6-8 veckor mellan parning och äggläggning. 

Omkring 10-14 dagar före äggläggning ömsar honan. Det brukar man använda som signal för att starta kläckaren och fixa en äggläggningslåda åt ormen. Här är det viktigt att hanen inte finns med, han kommer att störa och förstöra äggläggning och ägg.

Sphagnum kan du köpa i frystorkat skick i zoohandeln eller i trädgårdshandeln.

Du kan inte ha äggen kvar i terrariet. Dels är det mycket svårt, om inte helt omöjligt att upprätthålla rätt klimat för äggen där eftersom det inte alls är samma som för ormarna. Dels kommer ormarna att böka runt äggen och då dör äggen. Ormägg får inte tippas, då drunknar embryot. Det kan också hända att ormarna äter upp äggen.

Du bör dela på paret, annars kommer honan att bli parad hela tiden och bära fram ägg gång på gång. Det leder till att hon blir utmärglad och till slut dör hon.

Det där med att det skulle vara svårt att få dem att vara tillsammans om man separerar dem är rent nys. Den som påstår det vet inte alls vad hon/han pratar om.

Petra Evertsson
3/21/15, 8:29 PM
#8

Tack ska ni ha! Orsaken att vi har dem ihop är enkel, förra ägaren hade det så och sa att det fungerade utmärkt. Jag har inte sett att han stoppat in organet, men sett en droppe komma ut ifrån det, samt att han har jagat henne i flera timmar. Har inte tittat på dem hela tiden, men sannolikheten är stor.

JAKLAR vi bor längst ner i Stockholms län, 6 mil från Stockholm och 5,5 mil från Nyköping.

Överst och nederst är honan och på mittenbilden är en del av hanen. Jag är även orolig för den enorma storleksskillnaden på ormarna. Vi ville egentligen bara ha en orm, men det valet fanns inte. Hon är den mest sociala orm som jag har träffat. Det är en plastkaktus.

fluffis
3/21/15, 9:40 PM
#9

Härliga ormar! Haha, ser lite roligt ut med kaktusen där. Aj, liksom 🙂
Jag förstår att det ligger nära till hands att göra som den gamla ägaren har gjort men där har du fått ytterligare ett konstigt råd tyvärr. Man får räkna med att ormar kan vara oberäkneliga. Själv har jag råkat ut för att min ena orm som varit snäll som en nallebjörn  plötsligt gjorde ett utfall  efter drygt 19 år. 

Det låter onekligen som om det är en hona och en hane du har. Jag funderade lite på om det kunde vara två hanar i kamp nu när det är vårkänslor i luften, eftersom det kan se lite likadant ut, men så verkar inte vara fallet.

Petra Evertsson
3/21/15, 10:17 PM
#10

Ja, de är helt fantastiska! Ganska normala i färgsättningen, eller? Jag upplever kanske henne som lite ljusare (mer orange) än vanligt. Tack!😉

fluffis
3/21/15, 11:02 PM
#11

Ja, de är båda normalfärgade ser det ut som även om jag inte är säker på den ena. Den ena är mönstrad i stripe och/eller motley. Jag kan inte riktigt se det på bilderna. De normalfärgade kan variera mycket i färgen.

Upp till toppen
Annons: