Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen Nya sajter & nyheter 01: Amfibier 02: Bilder 03: Foder 08: Filmklipp: Så funkar det! 11: Giftormar 12: Grodor & Paddor 13: I media 14: Insekter & kryp 02: Allmän info om din reptil 03: Allmänt om herptiler

15: Minneslunden 16: Mässor/Expon/Träffar 17. Nya sajter & nyheter 18: Om sajten 19: Ormar 21: Reptilshoppen - Köpes 22: Reptilshoppen - Omplaceras 23: Reptilshoppen - Säljes 24: Rösta/Tävla 25: Skorpioner 26: Sköldpaddor 27: Sjukdomar 28: Spindlar Terrarieteknik, byggen och projekt 30: Transporter 31: Trivselregler 32: Veterinärer Off Topic (annat) 34: Ätliga växter till din reptil 35: Ödlor
03: Allmänt om herptiler

Bekräftelse angående underlag till orm

2015-04-15 13:56 #0 av: PlusPlus

Det här med underlag till ormarna håller på att driva mig till vansinne tror jag.
För tillfället har vi svindyr reptibark i terrariena för det är det vi fick med men det är som sagt dyrt, plus att det är gjort av/kommer ifrån barrträd.
Har googlat runt som en galning och läst massa av olika trådar i forum och diverse faktasidor.
Det folk verkar tycka fungerar bäst är torv blandat med sand eller torv blandat med täckbark.
Men täckbark är i regel ifrån barrträd, hur fungerar det när man ska akta sig för det iom att det frigörs terpentin?
Reptibarken är också från barrträd, är den behandlad på något sätt?
Om man använder torv, är det sådan som folk har som bottenströ i hästboxar?
Är det inte risk att ormarna drar in det där i lungorna när dom bökar runt?
Är f.ö kaliforniska kungssnokar jag har.
Vad bör man använda? Det finns så mycket som säger emot det ena och det andra :s

Anmäl
2015-04-15 14:26 #1 av: fluffis

Jag tycker det är en fråga om tycke och smak och vilken typ av orm man har. Om ormen är grävande och hur hög luftfuktighet den behöver etc. Själv gillar jag inte reptilbark, eftersom det dammar, om man inte håller den ganska så mycket fuktig. Inte dammar så det yr men det lägger sig ett äckligt dammlager på bottnen. Samma sak med torv, den är bara bra sålänge man håller den ganska rejält fuktig.

Exo terras reptilbark blev jag väldigt besviken på då jag för ett antal år sedan fick tag i en påse som luktade unket och mögligt och jag ville lämna tillbaka den men fick höra från butiken att "det ska vara så". Jag har inte provat igen.

Däremot så provar jag just nu JBL:s terrabark och den har legat i en förpackning oöppnad hos mig i flera år och när jag öppnade den så luktade den fräscht och innehåll en del fukt. Detta provar jag till två ormar som vill ha runt 70 % luftfuktighet och än så länge är jag nöjd. Visst kostar det men det går inte åt särskilt mycket till två terrarier ändå. Jag kommer nog att slänga in lite städinsekter också. Nackdelen är att det blir svårt att plantera i, så om jag ska göra det så kommer jag att blanda upp det med ogödslad jord eller kokosmull.

Jag har kört med alspån ett tag. Det är ljust och snyggt och framförallt lätt att hålla rent eftersom man ser bajset lätt så att man kan ta bort det så fort som möjligt (det är något som jag prioriterar högt). Däremot är det svårt att hålla det fuktigt och runt vintern har jag fått lite väl torrt i terrarierna. Alla mina ormar har fuktlåda och ormarna är inte direkt känsliga så det har funkat ändå. 

Sen har jag provat med granngårdens lättströ, billigt och ganska ljust men kvaliteten har varierat mycket mellan de olika balarna. Några har varit mer "trådiga" och gett en dammkänsla som jag inte gillar. Dessutom blir det lätt smutsigt runt terrariet när man rengör och byter vatten eftersom det gärna fastnar strö och följer med ut och trillar ner på golvet.

Många gillar kokosmull (coco humus, plantation soil) och det använder jag själv till mina snäckor som har 99% luftfuktighet. Det står emot mögel bra och håller fukten mycket bra, men jag skulle själv inte använda det till ett förhållandevis torrt terrarium då jag upplever det som smuligt/dammigt.

Sen finns det säkert massvis med fler underlag som jag själv inte provat. Jag förstår att du tycker det är en djungel, för det är det. Du har redan läst en hel del om vad folk rekommenderar så nästa steg är väl att att prova olika sorter själv. Det mesta finns ju i små påsar. Att åka på en mässa där man kan se det direkt och få en känsla för underlaget (så mycket man nu kan få när det ligger i påsar) är också ett tips.

Anmäl
2015-04-15 14:37 #2 av: fluffis

Ett annat tips är att lyssna på peter54 som är Lampropeltisguru Glad Han håller med andra ord på med släktet som dina kungssnokar tillhör. Här är två lästips:
http://reptiler.ifokus.se/articles/4d714f0eb9cb46221d061d66-nagra-ord-om-terrarieinredning
http://reptiler.ifokus.se/discussions/523f2218ce12c4629600187b-dina-terrariedjur-och-terrarium

Anmäl
2015-04-15 15:00 #3 av: PlusPlus

Tack för infon och snabbt svar :)
Ormarna jag har ska har mellan 30-40% i luftfuktighet, något högre inför ömsning så det bör ju vara ett underlag som inte är för fuktigt och inte för torrt då dom gräver väldigt mycket.
Ja jag har läst en hel del han har skrivit och det har varit torv blandat med sand jag har hittat mest info om men även läst en del om att dom andas in det i lungorna "/ därav blir jag så kluven. Jag hittar något bra men strax efter hittar jag negativ info och sen blir jag nojig för jag vill ju inte utsätta ormarna för någon som kan skada dem åt något vis :s

Anmäl
2015-04-15 15:55 #4 av: fluffis

Ner till 30% skulle jag nog undvika då det låter extremt torrt. Hellre 40-50 % som Peter skriver i sitt skötselråd. Även om det på sommaren kan vara svårt att hålla så pass lågt som 50 %. Det är ett rätt lustigt klimat vi har i Sverige ändå som skiftar så pass mycket Glad Sen å andra sidan är väl inte de här ormarna världens känsligaste heller så 10 procentenheter hit eller dit gör nog inte så mycket.

Terrariebark och liknande som blir bättre ju fuktigare det är, kan du ju välja bort om du vill. Likaså täckbark om man tänker på att det är gjort av barrträd. 

Till dessa ormar som vill ha det rätt torrt hade jag kanske provat torv blandat med sand som peter54 gillar. Ett annat strö som är torrt och grävvänligt är Aspen snake bedding (det är ZooMeds som jag provat). Det kanske hade kunnat passa? Ett annat alternativ som är billigt är det här med lättströ (hampaströ) från Granngården, men det är nog inte fullt lika grävvänligt som Aspen snake bedding om man ska jämföra de två. Aspen snake bedding kan ormarna till och med göra gångar i som i princip består. Ganska festligt Glad

Anmäl
2015-04-15 16:55 #5 av: [peter54]

Om man pratar kostnad är vanlig torvmull helt i en klass för sig, så om priset är den springande punkten, finns inget att diskutera - köp torvmull! Vill man blanda med sand, som jag som sagt gör, finns billig blästersand på exempelvis Jula. Det finns på andra ställen också, men köp inte från Biltema, de har inte längre vanlig sand i sina blästersandsäckar.

Numera blandar jag inte in sanden i torvmullen som jag gjorde tidigare hos exempelvis de kaliforniska kungssnokarna. Istället lägger jag ett förhållandevis tunt lager torv i hela terrariet och där gömslena ska placeras, lämnar jag det som det hamnar när jag spritt ut det. 

I den främre delen av terrariet där vattenskål och stenar kanske placeras, plattar jag till mullen genom att rulla en flaska eller liknande hårt över den. Sedan sprider jag sand och grus över den delen

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2015-04-15 20:36 #6 av: PlusPlus

Jag menade självklart 40-50, jag som skrev fel. Har följt just Peters skötselråd här på ifokus inför första ormen :)
Ja det är lite svårt att få upp luftfuktigheten i ena terrariet så där får jag vara med och spraya så håller det sig på bra nivå.
Jag får helt enkelt prova torv mull, har ändå läst mer positivt än negativt och reptibarken är dyr och har kass uppsugningsförmåga.

Anmäl