Annons:
Etikettgrodor-paddor
Läst 1818 ggr
[Stockholmsbruden]
4/27/15, 5:18 PM

Eldbukssalamander med åkergroda

Kan man ha eldbukssalamander med grodor? Åkergroda eller klogroda? Om man släpper ut åkergrodan sen förstås? Kan man ha ca 17 grader med salamandern och grodorna, kan de äta mygglarver?

Annons:
[peter54]
4/27/15, 5:55 PM
#1

Nej så får man absolut inte göra. Dels får du inte ta in svenska herptiler alls och dels vore det oerhört riskfyllt att hålla ett djur från en helt annan del av världen ihop med ett inhemskt som sedan släpps tillbaka. Tänk vad det skulle kunna ställa till det för den svenska grodpopulationen om grodan smittades av någon bakterie eller annan mikroorganism.

[Stockholmsbruden]
4/28/15, 3:57 PM
#2

Kan man inte ens ha eldbukssalamandern med klogroda?

[peter54]
4/28/15, 7:22 PM
#3

#2 Min invändning handlade om att du inte får riskera att tarmbakterier eller andra mikroorganismer som möjligen finns i eldbukssalamandern, tillåts sprida sig i den svenska faunan, eftersom det skulle kunna vara ödesdigert.

Om du däremot har amfibier som inte har i den svenska naturen att göra är det förstås ingen fara annat än möjligen för djuren sinsemellan i akvariet. Klogrodor kommer ifrån Afrika och eldbukssalamandern från Asien. Jag vet inte hur bra eller dåligt det är att ha dem tillsammans.

WolfFire93
4/28/15, 9:51 PM
#4

Precis som Peter54 säger är det förbjudet och du kan rubba naturen och i värsta fall utrota arter… Du kan ha eldbuks. med klogroda… men klogrodor e glupska och tycker ibland salamander ser gott ut… plus att de lever helt i vatten. (Vad jag vet) Ett bättre alternativ är i så fall klockgrodor (de du köper i djuraffär) För då kan du göra ett vackert vivarium till dem ^^ mycket vatten bara ^^

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Hanna
4/28/15, 10:21 PM
#9

WolfFire93, har du tillstånd att använda bilderna? Annars måste jag ta bort dem.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

WolfFire93
4/28/15, 10:30 PM
#10

Ta du bort dem då, ville bara hjälpa.

WolfFire93
4/28/15, 10:37 PM
#11

Och jag kände föresten lite hur min senaste kommentär kanske lät tyket, men det var inte menat så

[peter54]
4/28/15, 10:52 PM
#12

Ja de där bilderna tillhör någon/några och får inte användas utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. I Googles bildregister hamnar alla bilder som postas på olika sajter, särskilt om man använder Google som sökmotor. Varenda bild jag har lagt upp på nätet går att hitta på Google, men det är mina bilder och de får bara användas om man frågar om lov först.

Hanna
4/28/15, 10:57 PM
#13

#10 Länka gärna till bilderna. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[peter54]
4/28/15, 11:01 PM
#14

#13 Hanna, jag är inte säker på att det är tillåtet heller när det gäller privata bilder.

WolfFire93
4/28/15, 11:37 PM
#15

Mm jag förstår. Väldigt vackert dock! :)

Hanna
4/28/15, 11:45 PM
#16

#14 Jag har för mig att det är okej att direktlänka från google, där källan kommer med. Om jag inte missminner mig är det i alla fall vad killarna bakom iFokus sagt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Stockholmsbruden]
4/29/15, 3:32 PM
#17

Agar de samma Temp.? Äter både mygglarver och hur ofta ska man ge?

[peter54]
4/29/15, 4:43 PM
#18

#16 Är det inte så att källan, alltså vem bilden tillhör, måste komma med för att det ska vara okej att länka? Det är inte ofta sådana uppgifter kommer med i länkar, där brukar bara stå var bilden är publicerad.

WolfFire93
4/29/15, 11:59 PM
#19

#17 jag har inte haft egna, (bara tigersalamander) men har för mig att det e så gott som samma temp. och miljö e mycket bättre ihop än klogroda. De äter samma föda, men grodorna kan nog käka upp yngel ifall salamandrarna får ungar. Men det får man räkna med då X3

[Blue_Lugia]
5/3/15, 10:49 AM
#20

En av dom sämre sidorna med google… Allt man lägger upp går att hitta och användas….

Annons:
[Blue_Lugia]
5/3/15, 10:50 AM
#21

Syftar inte på någon här, men det kan ju någon gång hamna i fel händer.

[KEEL]
5/14/15, 12:20 AM
#22

Först och främst så spelar det ju roll ifall du har en kinesisk eller en japansk eldbukssalamander. En kinesisk eldbukssalamander blir helakvatisk vid 1 år och ska ha ganska låg temperatur. Tyvärr är det många som inte vet det.

Upp till toppen
Annons: